Přehled výzkumných metod 1 Kateřina Vlčková Přednášky k Základům pedagogické metodologie PdF MU Brno Definice výzkumné metody • Výzkumná metoda • Obecný metodologický nástroj k získávání a zpracování dat • Systematický postup k shromáždění faktů, • Systém záměrných poznávacích úkonů, zkoumání a myšlení • Výzkumná technika 2 • Výzkumná technika • Užší pojem • Dílčí, operační nástroj, který cíleně realizuje strategický záměr vymezený zvolenou metodou Př. Metoda: explorativní metoda • zaměřena na zjišťování údajů prostřednictvím výpovědí Technika: dotazník, interview, beseda, anketa Dělení metod 1/ Metody objevovací, metody zjišťování faktů – Např. pozorování, experiment, testy, obsahová analýza textu 2/ Metody zpracování údajů a) metody kvalitativního hodnocení získaných 3 a) metody kvalitativního hodnocení získaných údajů – zjišťování vztahů – analytické, porovnávací a generalizační postupy b) metody kvantitativního hodnocení (statistické postupy) Nelze striktně rozdělit (př. testy – zjišťovací, ale obsahují i stanovené metody vyhodnocování a zpracování). Dělení metod zjišťování faktů 1/ empirické metody • pozorování • experiment • dotazník • rozhovor • obsahová analýza dokumentů • testy 4 • testy • aj. 2/ teoretické metody • analýza, syntéza + dedukce, indukce • modelování (myšlenkový experiment) 3/ historicko-srovnávací metody • m. genetická, srovnávací, historicko- srovnávací • m. historická Dělení metod empirického výzkumu • Metody kvalitativního výzkumu – Participační pozorování – Etnografické interview – Aj. 5 • Metody kvantitativního výzkumu – Experiment – Standardizované testy, testy, didaktické testy – Strukturované pozorování – Dotazníky – Strukturované interview – Atd. Metody empirického kvantitativního výzkumu • Explorativní metody – např. dotazník, anketa, interview • Ratingové metody – např. posuzovací stupnice; expertní šetření • Metoda Q-třídění • Psychosémantické metody • Obsahová analýza 6 • Obsahová analýza • Testy • Projektivní metody a techniky – např. slovní asociační experiment, testy nedokončených vět, analýza dětské kresby • Metody měření sociálních vztahů – např. sociometrie • Pozorování • Experiment Explorativní metody • Dotazník • vymezený výzkumný vzorek • Anketa • oslovují se lidé jakkoli, snížena možnost využití výsledků pro vědu • Autobiografie • popsání průběhu života 7 • popsání průběhu života • Interview • Beseda • více účastníků rozhovoru najednou • Explorativní metody jsou v pedagogice nejvíce používané, ale měly by být více používány i jiné metody a techniky. • Jejich výhodou je snadná dostupnost. Ratingové metody • posuzovací stupnice (škály) = Posuzovací otázky – základ pro vyjádření názoru odborníků na hodnotu posuzované kvality na stupnici - Zajišťují objektivnost - Umožňují kvantitativní zachycení jevu 8 - Umožňují kvantitativní zachycení jevu - Neplést se škálovanými položkami dotazníku – tam jsou škály jako baterie otázek, které tvoří obsahový celek • expertní šetření – Zjištění stanoviska odborníků k určitému problému – Výsledky lze statisticky zpracovat Metoda Q-třídění - Někdy považována za jednu z variant ratingových metod - Zkoumají se postoje - Je založena na balíčku karet (60 -120) s napsanými postoji k nějakému problému 9 napsanými postoji k nějakému problému - Karty se třídí do hromádek na základě normálního rozložení (nucená volba) - Př. Třídí typy respondentů podle postojů - Výhoda: respondenti jsou více nuceni k vyhraněnějším postojům než v dotazníku Psychosémantické metody • Zkoumají individuální významy, interpretace slov apod. • Používáno zejm. v psychologii • Př. Testy nedokončených vět, metoda 10 • Př. Testy nedokončených vět, metoda slovních asociací atd. • V ped. výzkumu používána technika sémantického diferenciálu • Soubor 12 posuzovacích sedmibodových škál • póly škály tvoří protichůdná adjektiva (těžký – lehký) Obsahová analýza • analýza osobní dokumentace • a. školské a školní dokumentace • a. školních ukazatelů 11 • Způsoby provádění analýzy – Nekvantitativní – Kvantitativní • Obsahové prvky se kvantifikují • Vyjadřuje se jejich frekvence, pořadí nebo stupeň Testy • psychologické testy • Nejčastěji se používají testy inteligence a testy osobnosti • psychomotorické testy • Zkoumají předpoklady pro pohybové činnosti a jejich osvojení • didaktické testy 12 • didaktické testy • Především zaměřeny na měření školního výkonu žáka • Přesné, objektivizované měření osobnostních kvalit, činnosti osobnosti, výkonů (zejm. znalostí) • Dobrá možnost statistického zpracování dat Projektivní metody a techniky • verbální metody – slovní asociační experiment – testy nedokončených vět • Můj otec je … • Mám rád …. • Když mám volný čas, tak … – projektivní interview • Např. se dětem ukazují obrázky zaměřené na dětský svět 13 • Např. se dětem ukazují obrázky zaměřené na dětský svět • Rorschachův test - skvrny • grafické – analýza dětské kresby (kresba rodiny, postavy) • manipulační techniky – Ohýbání drátu (praktická inteligence, manuální zručnost) – Lüscherův test – barvy – zkoumá se osobnost – Pantomima, hraní rolí Metody měření sociálních vztahů • Měření mezilidských vztahů, vztahy mezi žáky, učiteli, žákem a učitelem, rodičem a dítětem,… • sociometrické techniky 14 • sociometrické techniky – Zkoumají např. žákovu preferenční stupnici lidí, se kterými komunikuje – Sociogram – grafické schéma komunikace, vztahů • techniky zkoumající preferenční postoje – Měření preferencí učitele k žákům apod. Pozorování • pozorování jako výzkumná metoda • pozorování jako východisko interakční analýzy – Interakční analýza je technika 15 – Interakční analýza je technika používaná pro zjištění stavu struktury a činností ve skupině – Př. Interakce ve výuce – co dělá učitel a žák a jak často, apod. Experiment - Přesněji: Experimentální metoda - Dvě skupiny (kontrolní a experimentální) - Manipuluje se s proměnnými - Odhalují se kauzální souvislosti (příčina – 16 - Odhalují se kauzální souvislosti (příčina – následek) - V rámci experimentu se používají různé metody a techniky sběru údajů (dotazník, škálování, testy atd.) Volba výzkumných metod ve výzkumu • Závisí na cíli výzkumu • Výzkumná metoda se ověřuje v předvýzkumu (validita, reliabilita atd.) – zejména nová technika nebo adaptovaná • Nepracovat jen s 1 metodou nebo technikou • Zvážit + a – každého vybraného nástroje 17 • Zvážit + a – každého vybraného nástroje • Bereme v úvahu i své zkušenosti s danou metodou • Materiální vybavení, zda potřebujeme instruované pomocníky, zda je metoda standardizovaná a je k ní manuál • V jaké kombinaci budeme metody používat Příklady použití metod znalosti didaktický test chování, interakce ve třídě pozorování vztahy, klima sociometrie, interview, projektivní techniky postoje dotazník, interview škály, Q-metodologie, ratingové techniky, 18 ratingové techniky, anketa, psychosémantické metody osobnost testy, projekční techniky, autobiografie praktické dovednosti, zručnost, manipulační techniky účinnost výukového postupu, učebnice experiment Literatura GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2002. PELIKÁN, J Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998.pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. GALL, M. D.; BORG, W. R.; GALL, J. P. Educational Research. An introduction. N. Y. : Longman, 1996. 19