Postup při empirickém kvantitativním výzkumu Kateřina Vlčková Základy pedagogické metodologie Postup při empirickém kvantitativním výzkumu 1. Vymezení výzkumného oblasti ▫ vymezení výzkumného tématu ▫ předběžné vymezení problému▫ předběžné vymezení problému 2. Příprava ▫ studium odborné literatury, rešerše ▫ zpřesňování problému a zjednodušení sítě vztahů - model 3. Přesná formulace výzkumného problému ▫ vybírá se klíčová otázka – nosný problém ▫ vymezení pojmů a proměnných výzkumu Postup při empirickém kvantitativním výzkumu ▫ vymezení pojmů a proměnných výzkumu 4. Přesné vymezení úkolů výzkumu, cílů, zpracování projektu výzkumu 5. Formulace hypotéz a jejich operacionalizace ▫ z teorie vygenerujeme hypotézy o vztazích ▫ mapování teoretických pojmů a indikátorů, Postup při empirickém kvantitativním výzkumu ▫ mapování teoretických pojmů a indikátorů, operacionalizace pojmů 6. Volba výzkumných metod a způsobu zpracování dat ▫ konstrukce nástroje pro měření 7. Výběr zkoumaných osob ▫ přesné vymezení základního souboru ▫ stanovujeme výběrový soubor (vzorek), buď: 1) záměrný výběr, 2) náhodný výběr, 3) stratifikovaný, Postup při empirickém kvantitativním výzkumu 3) stratifikovaný, 4) spárované nebo-li vyrovnané výběry 8. Předvýzkum ▫ ověření metod, hypotéz, možností zpracování dat, výběru vzorku aj. ▫ provádíme jejich korekce 9. Výzkum, sběr dat 10. Zpracování dat Postup při empirickém kvantitativním výzkumu 10. Zpracování dat ▫ třídění dat, tvorba databáze, předzpracování a statistické zpracování dat ▫ počítačové zpracování v programech Excel, SPSS, Statistica aj. 11. Interpretace výsledků ▫ vysvětlení, možné zdůvodnění výsledků výzkumu ▫ srovnání s předchozími výzkumy Postup při empirickém kvantitativním výzkumu 12. Závěry ▫ vyvození závěrů výzkumu, úprava teorie ▫ zhodnocení výsledků, postupu, chyb, nedostatků, přínosu, dosažení cílů; ▫ možnosti a způsoby převedení výsledků do praxe, .. Časové rozložení výzkumu Kolik času výzkum zabere? • závisí na zkušenosti výzkumníka, na náročnosti výzkumu. Časový plán výzkumu: • udělat si spíše pesimistický odhad potřebného času a ten vynásobit třemi! • Nepodcenit časovou náročnost, zejména, když člověk s výzkumem začíná. • Tvořivá část výzkumu musí dozrát. • Sběr dat může být urychlen zintenzivněním práce. časový interval 1 2 3 4 5 6 7 8 stanovení výzkumného problému informační příprava příprava výzkumných metod sběr a zpracování údajů interpretace údajů psaní výzkumné zprávy Zdroj: GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. s. 14 Projekt empirického kvantitativního výzkumu Kateřina Vlčková Základy pedagogické metodologie Struktura projektu výzkumu • Vymezení zkoumané problematiky a základních pojmů • Shrnutí dosavadního stavu poznání řešené problematiky • Cíle projektu, hypotézy • Popis výzkumné procedury, metody • Časový harmonogram výzkumu • Organizační, materiální a finanční zabezpečení výzkumu • Předpokládané výstupy, způsob publikování, využití výsledků výzkumu • Odkazy, literatura Research proposal • Introduction ▫ Hypotheses, research questions, purposes • Literature review • Research design• Research design • Research method ▫ Sampling procedures, data-collection procedures • Data analysis • (Ethical issues) • Time line Zpráva z (empirického kvantitativního) výzkumu Kateřina Vlčková Základy pedagogické metodologie Struktura zprávy z výzkumu 1. úvod do problematiky 2. historie a stav zkoumané problematiky na základě odborné literatury 3. cíle a úkoly výzkumu 4. hypotézy a jejich operacionalizace 5. použité metody, zpracování dat, výzkumný vzorek, plán výzkumu, 6. popis předvýzkumu6. popis předvýzkumu 7. popis hlavního výzkumu 8. analýza, prezentace dosažených výsledků 9. interpretace a diskuse dosažených výsledků 10. celkové závěry a doporučení 11. význam dosažených výsledků pro praxi 12. použitá literatura 13. seznam obrázků, tabulek, schémat, grafů, diagramů, aj. 14. přílohy Standardní zpráva z výzkumu Název Abstrakt 1. Úvod Proč? dosavadní stav zkoumané problematiky, definice pojmů Title Abstract Introduction Methoddosavadní stav zkoumané problematiky, definice pojmů 2. Metody Jak? metody, výzkumný vzorek, sběr a zpracování dat atd. 3. Výsledky Co se zjistilo? tabulky, grafy, popis 4. Diskuse Co to znamená? interpretace výsledků a jejich diskuse, využití v praxi aj., navazovat na úvod, zmínit, zda výsledky podporují hypotézy Odkazy Method •Design • Participants • Apparatus and Materials • Procedure Results Discussion References Appendices Název • Výstižný natolik, aby se čtenář mohl rozhodnout, zda je pro něj relevantní • Zajímavý pro čtenáře• Zajímavý pro čtenáře ▫ Sex differences in problem solving behaviour Méně vhodné: Sex differences. Méně vhodné: An experiment on problem solving • Ne více než 15 slov Abstrakt • Stručné shrnutí zprávy • Max. 150 slov • The American Psychological Association (APA) 120 slov • Nejsnazší psát ho nakonec • Co se dělalo, hlavní výsledky, teoretické implikace • Někdy není dostupný plný text, nastavit ho tak, aby bylo možné na výzkum odkázat i tak Úvod • Vstup do tématu • Odůvodnění, proč se výzkum realizoval, zdůvodnění jeho významu • Shrnutí výsledků předchozích výzkumů • Proč má smysl dělat náš výzkum a jak přispěje k poznání• Proč má smysl dělat náš výzkum a jak přispěje k poznání ▫ mezera v našem poznání, ▫ vyjasnění nějakého problému, který se objevil v předchozích výzkumech nekonzistentní nebo protichůdné výsledky ▫ výzkum v oddělených oblastech, ale zatím nebyly propojeny.. • Citovat dle standardní normy, odkazy na konci • Poslední odstavec představuje vlastní výzkum, očekávané výsledky vzhledem k dosavadnímu poznání Metody • Popsat tak přesně, aby ho mohl zopakovat někdo jiný Design • Druh výzkumu, určit závisle (měřená) a nezávisle (manipuluji s ní) proměnné Výzkumný vzorek • Základní soubor, výběrový soubor• Základní soubor, výběrový soubor • Velikost vzorku, rok • Pohlaví, věk, relevantní charakteristiky účastníků, podmínky. Zařízení, nástroje • Počítače, stopky, dotazníky .. • Psát v celých větách a jen podstatné věci. Postup • Jak byl výzkum proveden, co se přesně dělo při intervenci v experimentu, jaké testy byly administrovány, jak dlouho intervence trvala atd. Výsledky • dělí se do 2 částí, obvykle bez podnadpisů 1) Deskriptivní statistika • Průměry, standardní odchylky pro každou skupinu apod. 2) Inferenční statistika • Výsledky statistických testů, uvést, jaké testy byly použity ▫ hodnoty testové statistiky, stupeň volnosti (pokud vhodné), hladinu významnosti • Obvykle není třeba zdůvodňovat, proč byl vybrán nějaký test• Obvykle není třeba zdůvodňovat, proč byl vybrán nějaký test ▫ pokud používáme neparametrické testy nebo určitý post-hoc test, tak uvést zdůvodnění ▫ Nedávat vzorec testu • „Byl proveden t-test s nezávislými průměry, který ukázal, že respondenti, kteří se účastnili intervence, dosahovali signifikantně lepšího skóre v didaktickém testu než ti, kteří se intervence neúčastnili “. (experiment) • Velké množství výsledků dát do tabulek nebo grafů ▫ ale neduplikovat informace ▫ všechny grafy a tabulky pojmenovat a dát popisky os, sloupců a řádků,.. ▫ pravidlo: Tabulky a grafy mají být srozumitelné i bez textu • Nedávat „syrová data“ , dát je do příloh • Popsat slovy, co statistika ukazuje, ale nenabízet interpretace, ty patří do diskuse Diskuse • Stručně zopakovat hlavní výsledky ▫ zda podporují testované hypotézy (viz úvod) • Vztáhnout naše zjištění k předchozím výzkumům ▫ podporují je?, vyvracejí je? je třeba je přehodnotit? Proč tomu tak asi je?Proč tomu tak asi je? ▫ Jaké teoretické důsledky to má? ▫ Jak přispěl výzkum k vědeckému poznání? • Jaké omezení měl náš výzkum? Jak ovlivnily výsledky? Jak se jim lze vyhnout v dalších výzkumech? • Uvést návrhy pro další výzkumy. • Shrnout hlavní závěry. Odkazy • Aktuální, i zahraniční, relevantní, reprezentativní • Abecední pořadí • Dle platné citační normy FIELD, A., HOLE, G. How to Design and Report Experiments. London :FIELD, A., HOLE, G. How to Design and Report Experiments. London : SAGE, 2008. ISBN 978-0-7619-7382-9. COLLIER, D. et al. Claming too much: Warnings about selection bias. In BRADY, H., COLLIER, D. (Eds.) Rethinking social inquiry. Lanham (USA) : Rowman & Littlefield Publishers, 2004, s. 85 – 102. ISBN 0-7425-1125-1. PRŮCHA, J., ŠVAŘÍČEK, R. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická orientace, 2009, roč.19, č. 2, s. 89 -105. ISSN 1211- 4669.