Výzkumný problém 1 Přednášky ze Základů pedagogické metodologie Kateřina Vlčková, PdF MU Brno Formulace výzkumného problému Výzkum musí začít vymezením výzkumného problému, toho, co chceme řešit, které otázky chceme zodpovědět po vymezení problému definovat hlavní pojmy 2 po vymezení problému definovat hlavní pojmy tak, aby byly měřitelné (operacionalizace) Výzkumný problém by měl „sedimentovat“, vznikat postupně Vyžaduje dobrou orientovanost, předchází mu prostudování literatury, CO se zjistilo a JAK se to zkoumalo Nalezení výzkumného problému Volit oblast blízkou profesním cílům Významný problém,který bude publikovatelný Zdroje inspirace: 1. Výzkumná literatura Na konci jsou uvedeny doporučení pro další výzkumyNa konci jsou uvedeny doporučení pro další výzkumy Nevolit jen, co nás zajímá, ale také co je aktuální ve vědě, co jí pomůže rozvíjet Prostudovat hodně literatury Zkoumalo se to předtím? Jak? Co se zjistilo? Co jde udělat dál, aby to bylo přínosné? Jsou moje plánované metody horší? Je můj výzkumný problém významný? 3 Identifikace výzkumného problému Možnosti: 2. Formulovat výzkumný problém, který ověřuje teorii Tvořit teorii – kvalitativní výzkum 3. Zapojit se do výzkumného týmu/projektu3. Zapojit se do výzkumného týmu/projektu Např. sběr dat pro velký výzkum, ale vlastní dílčí analýzy tématu, co nás zajímá 4. Zopakování a rozšíření výzkumu Důležité: nástroje způsobují chyby ve výsledcích, je obtížné kontrolovat vnější faktory Disertace musí být v určitém smyslu originální 4 Replika a rozšíření předchozího výzkumu Ověřit zjištění nějakého průlomového výzkumu Překvapivého, nebo kontroverzního vůči předchozím výzkumům Pomoci podpořit nebo zpochybnit jeho validitu Ověřit validitu výzkumu u odlišné populace V pedagogice jsou malé vzorky, bez replik na jiných vzorcích, není jasné, zda to pro ně platí Je problém zobecňovat výsledky napříč jinými podmínkami a prostředími Zjistit trendy nebo změny v čase Sociální výzkum závisí na historickém kontextu Co platilo před 20 lety, již dnes možná neplatí Např. kurikulární trendy – co se mění a kam to směřuje Ověřit důležité výsledky pomocí jiné metodologie Zjištění jsou determinována použitými metodami a dalšími charakteristikami Vyvinou efektivnější intervenci Něco se ukáže jako funkční, můžeme zkusit to vylepšit Mnoho experimentů se dělá pouze v laboratorních podmínkách 5 Typické nedostatky při formulaci výzkumného problému A/ autor stanovil téma (oblast), nikoli výzkumný problém Př. Problémové vyučování přírodopisu. Př. Otázky humanizace vyučování na středních školách. 6 B/ výzkumný problém není hodnotný nebo smysluplný Př. Pomáhá domácí čtení rozvoji žáka? C/ výzkumný problém je triviální, jednoduchý Př. Jsou učitelé na ZŠ tvořiví? Druhy výzkumného problému Deskriptivní Relační 7 Kauzální Deskriptivní výzkumný problém popisný, otázka: jaké to je? => zjišťuje a popisuje situaci, stav, výskyt jevu metody: dotazník, pozorování, interview, škálování Př. Jak vypadá typický den žáka? Př. Jaké jsou postoje rodičů propadajících žáků 8 Př. Jaké jsou postoje rodičů propadajících žáků k učiteli a vedení školy? diagnosticko-vyhodnocovací problém (pro praxi, neslouží rozvoji teorie) Př. Jaké učební výsledky dosáhli žáci alternativních škol? Př. Jaké procento dětí z menšinových skupin navštěvuje školy tohoto okresu? Relační výzkumný problém ptáme se, zda existuje vztah mezi zkoumanými jevy a jak je vztah těsný nedá se přesně stanovit, který jev zapříčiňuje který Př. 9 Př. Jaký je vztah mezi sebepojetím žáka a prospěchem z klíčových předmětů na SŠ? Jaká je závislost mezi výsledkem přijímací zkoušky a výsledkem studia na VŠ? Jaký je vztah mezi užíváním drog dítětem a socioekonomickým statusem rodiny? Kauzální výzkumný problém zjišťuje příčinu, která vedla k určitému důsledku, zjišťuje kauzální (příčinné) vztahy Př. Je nedirektivní výchovný styl efektivnější pro 10 Je nedirektivní výchovný styl efektivnější pro vytvoření pozitivních postojů žáků k učiteli než nedirektivní? Jaká je účinnost tzv. klinického semestru na VŠ ve srovnání s tradičním semestrem? Jaký je vliv změny režimu přestávek v ZŠ na práceschopnost žáků? Převoditelnost druhů výzkumného problému Ve většině výzkumných témat se dají formulovat výzkumné problémy všech tří druhů. Př. Používání pochval učitelem. deskriptivní: 11 deskriptivní: Jaké druhy pochval používají učitelé? relační: Jaký je vztah mezi druhem pochval používaných učitelem a výkony žáků? kauzální: Jaká je účinnost oddálené pochvaly na výkon žáků ve srovnání s bezprostřední pochvalou? Srovnání druhů výzkumných problémů vědecké hypotézy (tvrzení o vztahu mezi 2 proměnnými) se dají formulovat jen k relačnímu a kauzálnímu výzkumnému problému nejlehčí (čas, prostředky) je deskriptivní výzkumný problém, 12 výzkumný problém, pak relační, nakonec kauzální výzkumný problém nejhodnotnější, nejcennější výsledky pro pedagogickou teorii má kauzální, pak relační, pak deskriptivní problém Typy výzkumného problému a odpovídající designy výzkumu typ výzkumného problému potřeba zjistit, zda .... typ designu/metody vhodné pro výzkum problému popsat jevy, charakteristiky, stav, procesy obecný deskriptivní design (descriptive design) zjistit, zda je intervence efektivní experimentální design (experimental design) 13 design) zjistit, jaké faktory/proměnné ovlivňují výstupy korelační design (correlation design) identifikovat obecné trendy v populaci design výběrového šetření/dotazník (survey design) popsat sociální skupinu sdílející kulturní hodnoty etnografický design (etnography design) generovat teorii o procesu design zakotvené teorie (Grounded theory design) vyprávět (životní) příběh individua narativní výzkum (narrative research) (upraveno dle Creswell, Clark: Mixed Methods Research, Sage, 2007) Literatura GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2002. GALL, M. D.; BORG, W. R.; GALL, J. P. Educational Research. An introduction. N. Y. :Educational Research. An introduction. N. Y. : Longman, 1996. 14