Proměnné ve výzkumu 1 Přednášky ze Základů pedagogické metodologie Kateřina Vlčková, PdF MU Brno Proměnné angl. variable(s) je to jev, vlastnost, podmínka, činitel, které zkoumáme např. věk, vědomosti, IQ, délka praxe, chování,… 2 je to prvek zkoumání, který nabývá různé hodnoty a ty musíme definovat věk: muž – žena, stav: svobodný, ženatý, vdaná, rozvedený/á,… je třeba je operacionalizovat, operačně definovat, tak aby byly měřitelné 2 druhy proměnných MĚŘITELNÉ jde určit počet, míru (stupeň) určitého jevu nebo vlastnosti nabývají hodnoty v určitém rozpětí ( lepší – horší; více – méně; dříve-později) př. vědomosti, počet chyb v pravopise, oblíbenost 3 př. vědomosti, počet chyb v pravopise, oblíbenost předmětu na škále, neurotičnost dítěte pomocí Eysenkova dotazníku KATEGORIÁLNÍ nelze je kvantifikovat, jen zařadit do tříd, do kategorií dichotomické: pohlaví – žena – muž, výsledek Zk – složil –nesložil př. rodinný stav, ročník – 1-9, vyučovací předmět, metoda, vzdělání rodičů 2 typy proměnných Nezávisle proměnná je to „příčina“ změny v druhé proměnné vysvětlující proměnná Závisle proměnná 4 Závisle proměnná ta, co se mění vlivem, je závislá na té, co na ni působí (nezávislé) vysvětlovaná proměnná proměnné na levé straně regresní funkce, většinou označované symbolem Y př. výsledek žáků (mění se vlivem vyučovacího stylu)