H Él — > 1 > _g o o b- c c B ô Ü > q-o. j3 « c3 Ju Ö o « |^ c: u c >0 3 KJ > O Jä - J2 O ill c x S S = S g ■g S 8 -S fill s 1 ° q s ° h o c; « a. o. c; o. —« x <5 Q, S c '2 R -5 5 9 £ " y i K s Š í? c b í b * - í &«« = - - — - s n Es s; u B a s -o •e- a c n S i- (- Oj q > o M O 00 s c S -o S s S O 3 - S t; y J ° q q cl os T- 725 t^" O O J> 'S a.-6- 9 'S 2 es , o > S S x » o a.'a c 5S !- O i 2 s 5 « 5 o. 3 3 0> >«j X a- q ~ J3 <-i vj -o H 1, S íu H O «5 VO c o vs o. 2 S ^ S -c I] 3 ill g- í 1.3 -c 0 S" ;ŕ s ä s : vo a a c vo 1 Jg a.5© c as *í h S •* S * a. s a c 5 S SiiSS n iio i; ? - a a E 5.-2 >£ N a D. 3" £ n v> . U " S g-s f 1 Íl i a S ŕ = - = = >a 45 _ o e ■ P e; , «6 , B Sf ' s? .. x «5 s s -g — S o S * ^Z á n q B! s S es "S S tí £ c e v» C C 'S > ?■ t3 S *w H S - X D, lá ' N "S o c 5 ■§ *&> ? i 7? j3 o CT) CO o t § g J J ' a 6 > iff i C9 o "S f0 S KP =5 > (u o G. -> S X m S ^ : 3 « cj 0 C 1 S 03 e « S V a- « K 03 H m g n a R fi, o O o o •B- H « .5 >, P« — x o3 B s e «Ii age O g «41 s5 O j ■ O- O lo3 O 3 Ol oj £8. H O. gl s s SI o, ^_ ■g o o3 ? I i s S as ° S? S o u sa g !S u S £! m f SO-S.s S D. d O D. 05 D, S š h h m 2 4í g. 9 9-5 H VO 03 D ill s 9 x -. u : H jß s -, O o. D. «S » tt s I s Ríg S S «u 5 2 •^«03 f- S o " « u o X °-«>/5 -. ľ M S 2 F sr^ H O - u et o 0 2 « H o s . ^ 3 3 Í § a^ovo ca a hq< g g as c :a> B S! et t? S )S«< o 03 03 X Cj O e-t 03 X x ^2 oj S u «O X O H B1 Á H 03 3 K O J3 CJ O Š -s cí o >< S c B t5 «o3 Oh U h aj «s § K m S C «o g «u a B m ►o «o w u o CD tj « e( v- O- O. et «u B o X C •j S n ^ 5 5í 33 «2 O. X a «o • o X JX oi . o 2 s < HÍÍ •O 2 o3 i s a « «03 . s cd U X 03 «03 H >> b Q x >. M c P vo-i, á m 0 X o -a « X o 9 2 g a u 'S « H X S >> X x S O 03 1 o «o n 03 H X - a> a b — u i a u CO CO AUDIOORÁLNÍ CVIČENÍ 1. V odpovědi vyjádřete ujištění; užijte výraz KOHéHHO pochopitelně, jistě Bm TÓace KOJiJieKijHOHHpyeTe Máp- KH? H Bépa noěT b xópe? Bbi TÓace HrpáeTe Ha rHTápe? Bm Tóace HrpáeTe b uiáxMaTbi? H BlÍTH pa3BÓflHT pťiôoK? KoHéHHO, MápKH - áTO Moě yBJIe- néHHe. Kohčhho, xop - áTO eě yBJíenéHHe, Kohčhho, rHTápa - áTO Moě yBJíe-néHHe. KoHéHHO, IIláXMaTbl - áTO MOg yBJíenéHHe. KoHéHHO, pbíÔKH - áTO eró yBJíené' hhc 2. V odpovědi popřete první možnost a zdůrazněte druhou. KoHuépTbi a He jiio6jhó, a TeáTpoM óneHb yBjíeKáiocb. TáHHbi OHá He jhó6ht, a néHHeM le- Bbi xóflHTe náme Ha KOHuépTM hjih b TeáTp? Bámy Bépy npHBJíeKáioT 6ójibiue TáHHbi hjih néHHe? Bh 3aHHMáeTecb HHTeHCHBHee aT- JléTHKOH HJIH TéHHHCOM? Hto Bac Gónbiue HHTepecýeT, (bo-Torpa(j)HpoBaHHe hjih pyKOfléjrae? Hropb npoHBJíáeT ôójibmnň HHTe-péc k XOKKéK) hjih k qbyTÔójiy? oneHb yBJíeKaeTCH. ATJléTHKy X He JIIOĎJIIÓ, a TéHHH- com óneHb yBJíexáiocb. OoTorpanbňpoBaHHe a He jik>6jik>, a pyKoaéJineM óneHb yBJíexáiocb. XoKKéň oh He jhó6ht, a (byTÔÓJioM ó^eHb yBJíeKáeTCJi. 3. Na výchozí repliku reagujte výrazem BépHO s významem ujištění: to sej rozumí, jasně. K názvu činnosti volte vhodné označení osoby. BépHO, OHá crpácTHbiH khhojik>6h- Bépa Bcerflá c y/jOBÓJibCTBHeM xó- flHT B KHHÓ. HBáH c yBjíenéHHeM 3aHHMáeTca b pa^HOKpyÄKé. OTéu 6ójibiue Bceró jiióôht Mý-3biKy. Háuia MáMa óneHb MHÓro HHTáeT. Ham hh»eHép BbicTynáeT b jik>6h- TejIbCKHX CneKTáKJIHX. Tejib. BépHO, OH CTpáCTHbIH paflHOJIIOÔH- Tejib. BépHO, OH CTpáCTHbIH JHOÔHTeJIb Mý3bIKH. BépHO, OHá CTpáCTHbIH JIIOÓHTeJIfc HTéHHH. BépHO, OH CTpáCTHbIH apTHCT-JHO" ÔHTeJIb. 4. Dotazem doporučte vhodnou organizační formu zájmové činnosti. 3anHiueiiibCí MHe óqeHb xoTénocb 6bi Haywrb- ch IIIHTb. 40 TaK noneiviý tm He b KpyacÓK iiiHTbá? j^He óieHb xoTéjiocb 6m 3aHáTbca aBHaMOJíejIH3MOM. xoTéJia 6bi pa3yqriTb 6ájibHbie óieHb xoný neTb b xópe. Hay^HTbCH pHCOBáTb - áTO MOK MeiTá. TaK noHeMý th He 3anňmeiiibca b aBHaMOfléjIbHblň Kpy5KÓK? TaK noneMý tm He 3anňmeiiibca b KpyacÓK ôájibHbix TáHiieB? TaK noneMý tm He 3anňmenibca b XOpOBÓH KpyjKÓK? TaK noHeMý tm He 3anňmenibca b Kpy>KÓK pHCOBáHHH? 5. Přeptejte se na jméno, vyjádřete údiv a popřete sdělení. Užijte vazby: KaKÓň *e oh..., Beflb oh jiá>Ke... He 3HáeT... jaký pak on je vždyť ani nezná... % CJiMUian, Bopnc Henjióxo HrpáeT b UláXMaTM. MHe roBopiíJiH, hto IlěTp Heiuióxo HrpáeT b qSyTÔÓJi. Kóna, roBopáT, B XOKKéfl. ToBopáT, HBáH b Boneňôóji. Hennoxo HrpaeT Heruióxo HrpáeT -3 y3Hájia, hto Bhktop Henjióxo HrpáeT B TéHHHC. Eopňc? KaKÓň xce oh maxMaTHCT, Beflb oh aá»e npáBHJi Hrpbí He 3HáeT. IlěTp? KaKÓň ace oh q)yT6ojiHCT, Beab oh flance npáBHji Hrpbí He 3HáeT. Kójia? KaKÓň xce oh xokkchct, Beab oh ,aá>Ke npáBHJi Hrpbí He 3HáeT. HBáH? KaKÓň *e oh BOJieň6ojiňcT, Beab oh flance npáBHJi Hrpbí He 3HáeT. Bhktop? KaKÓň ace oh tchhhchct, Beflb oh £á>Ke npáBHJi Hrpií He 3HáeT. PÍSEMNÁ CVIČENÍ LEXIKÁLNÍ !• Podle smyslu dokončete věty. Při výběru vhodné alternativy užijte výrazu ..to jiynme Bcero..." »• Ecjih xoTHTe HayqHTbca gboTorpacbHpoBaTb (nocMOTpeTb HcypHan „o-T°rpa| 6nTb hto, BocxnmaTbCH neM, npe/inoHHTaTb hto neMy. K navazování vět užijte slova: KpoMe Toro, flajiee, a emě, noMHMO 3Toro, Hapa/xy c TeM, cBepx toto. 5. Odpovězte svému příteli nebo přítelkyni na dopis. topora*! Bepa! nojryHHJia TBoě nncbMO, 3a KOTopoe cep^enHO 6jiaroziapK>, h cnemy OTBeraTb, TaK KaK MeHa HeMHoro yaHBHJio to, hto tm acajryeiiibCH Ha CKyKy, hto tm He 3Haeiiib, neM 3aH»TbCfl b CBo6oflHbie ot yne6HbiX 3aHa™ň nacbi. HeyacejiH y re6n TaK mhoto CBOĎo/jHoro BpeMeHH? Pa3Be HHHeM, KpoMe yněobi, tm He HHTepecyeuibca, HHneM He yBJíeKaeiiibCfl? Koraa-TO tm MHe nncajia, hto OTeu noflapra Te6e ko ahk> po>KZJ,eHHfl MarHHTo4)OH h hto tm co6Hpaeiiib My3MKajibHbie 3anHCH neceH b HcnoJi-HeHHH nonyjiapHMX neBHOB. Tm 6pocHJia 3to 3aHflrae? Ecjih 3to TaK, t0| CKa>Ky Te6e OTKpoBeHHO, hto HanpacHO. ľlo-MoeMy, My3MKa - sto He TOJibKo pa3BJieneHHe. Ecjih 6m y mcha 6bina TaKaa B03M05KHOCTb, to a 6tí | co6Hpana 3anncH jik>6hmmx onep h CHMcboHHÍí. O tom, hto h oHeH&l jik>6jiio xoflHTb Ha KOHnepTM h b TeaTp, a Te6e yace nncana. TonbKO boTJ BpeMeHH y mchh onenb mujio bc;u». KpoMe yně6bi b iincTHTyTe, s sa-jB HHMaiocb b cTyflHH H3o6pa3HTejibHoro HCKyccTBa npn HameM /ÍBOpUe« KyjibTypw- Mewy npoHHM, Bepa, n aaBHo xoTena Te6a cnpocHTb, KaK v Bac opraHH3yeTCH caMoaeflTejibHoe TBopnecTBo MOJioaěacH h Boo6uie Lex ntoneitf EcTb y Bac HTO-HH6yab noao6Hoe HaiiiHM aoMaM KyJIbTypW HJIH KJiy6aM? Ä 3HaiO TOJlbKO O TOM, HTO TBOH flpyr 3aHHMaJica b cckiihh napauiK)TH3Ma. HannuiH MHe 06 3tom - sto 6yrieT Kjjfl MeHa He TOJibKO HHTepecHO, ho h noynHTejibHo, TaK KaK mchh MHorHe cnpauiHBaK)T o >kh3hh b HexHH, Be^b Bce 3HaiOT, hto h c to6oh nepenHCMBaiocb. trT0 KacaeTca TBoero HacTpoeHna, to npouiy Teôx: 3aňMHCb KaKHM-,HH6yflb aejioM, KpoMe yne6bi, co6Hpaň hto-HH6y;ib, HayHHCb uiHTb hjih B«3aTb, XOflH Ha BMCTaBKH. fla MajIO JIH HeM emě MOUCHO 3aHHTbCfl! H nocKOpee OTBeTb MHe: mchh HHTepecyeT MHoroe H3 TBoeň >kh3hh. Heny k reôa. ľlepeaaH cepaeHHbiň npHBeT poflHTejiHM. J\0 CBHflaHHH Tboh Hafla Mluvnice Opakování skloňování podstatných jmen rodu ženského Vzor tvrdý: uiKÓm, vzor měkký: ŕôjiohr l.p. 2. p. 3. p. 4. p. 6. p. 7. p. Jedn. číslo iiiKÓJi-a -bl -e -y -e -oh jí6jioh-s -h -e -k) -e -eň Množ. číslo LUKÓJI-bl U1KOJI -aM -bl -ax -aMH h6jioh-h 5Í6nOHb -h -hx -hmh Na rozdíl od češtiny u životných podstatných jmen rodu ženského se množném čísle 4. p. rovná 2. p. (srov. BbÍ3BajiH CTyaéHTOK, yneHiíu, acéH-zavolali studentky, žákyně, ženy). p°známky 1 V 7 Hefléjieň r Je^n°tného čísla se koncovka v měkkém vzoru řídí přízvukem: -eň, např.: 3anp« ' t-ÓHeťí' Kó>KeH, Kpbimefl, aineň, nraueň, -eň/-óň (po m, h), např.: 3eMJiěň, ' flymóň, cBenóň. ť v 2, p ^ skupina slov (cTaTbíí, ceMbá, cKaMbjf, cbiihi>m) má na rozdíl od vzoru ií6jiohh -f>- (5^ c"°^né,ho řísla koncovku -eň (6e3 CTaTéň), v ostatních pádech je před koncovkou k CTaTbé atd.). 42 43