Eva Hájková Eva Hoffmannová Větrání…. ž…výměna vzduchu mezi interiérem a exteriérem, prováděné za účelem obnovy vydýchaného nebo organicky, pachově či jinak znečištěného vzduchu za čerstvý. 01_paul_central.jpg Větrání můžeme rozdělit : žPŘIROZENÉ 1. ž ž žNUCENÉ Přirozené větrání žToto větrání probíhá okny žJe to pro nás nejčastější způsob větrání žVýhodou ale zároveň i nevýhodou je, že se za krátký čas vymění velký objem vzduchu žJe to z toho důvodu, že se uvolní spousta energie, což je značně neekologické (samozřejmě se to týká dnům, kdy doma topíme) ž ž Průvan žS přirozeným větráním se nese také ruku v ruce právě průvan žPrůvan vzniká při rozdílných teplotách vzduchu venku a vevnitř. Tím vzniká tlak působící na okna či dveře, a podle toho jak velký je rozdíl a jak rychle venku proudí vzduch je i velký průvan žK odstranění průvanu můžeme použít jakoukoliv látku či deku(dnes se již prodávají přímo zarážky do oken či dveří) žJe velice důležité zbavit se tohoto problému, protože s sebou nese spoustu následků, od bolavých zad, svalů, revmatu až po nepříjemné a velmi bolestivé záněty ledvin… žVelkou výhodou a zároveň prostředkem proti průvanu jsou nová okna s vícekomorovým systémem. Nucené větrání žJe prováděno mechanicky žTento způsob větrání je většinou užíván ve velkých místnostech jako jsou haly auly, kanceláře, nebo v místnostech je zapotřebí určitá teplota a čistota vzduchu (jako jsou například operační sály, kuchyně restaurací, apod.) žV dnešní době se tento systém zavádí také do energeticky úsporných domů, kde jsou po celém prostoru a patrech rozmístěny různě vedené odvody, přívody či cirkulace vzduchu. žOdvody jsou v místnostech, ve kterých vzniká určitý zápach a aby se nešířil dál do domu, je odváděn pryč. Je to například kuchyně či toaleta. žPřívody jsou v obytných místnostech, tedy pokoje. Jejich velkou výhodou je, že si člověk může sám nastavit teplotu celého pokoje. žCirkulace se používají v prostorách chodeb či schodišť žKlimatizace bývají používány v obytných domech čím dál častěji, ale jsou skutečně člověku tolik přínosné? Problémy klimatizace žNa některé lidi má klimatizace špatný účinek z důvodu psychologického. Je to z toho důvodu, že když je zapnutá klimatizace, nesmí otevírat okna připadají si jako v kleci, omezeni stálou teplotou. žProblémem je, že ne každému tato teplota může vyhovět, to znamená, že někdo je v 25 stupních spokojený člověk, ale jiný se zase obléká do svetru. žDalším negativem je také průvan vznikající z centrální klimatizace. Jelikož člověk například pracuje v průvanu, vystavuje se vysokému riziku onemocnění respiračního či například revmatu. žTento problém je velmi aktuální především v letních měsících, protože lidé nedodržují pravidlo, při kterém teplota klimatizované místnosti nemá být nižší o více než o pět stupňů v rozdílu s venkovním vzduchem. žAby člověk předešel onemocnění z této příčiny, je dobré, aby pokaždé, když vyjde z klimatizované místnosti, chvíli počkal na neklimatizované chodbě a teprve pak se vydal na rozpálených ulic. ž žNaštěstí v dnešní době jsou vyvinuta řízená větrání chytrým způsobem, který jednak šetří energii a jednak šetří také naše zdraví a je nám prospěšné. obr-klimatizace.jpg Proč větrat ve školách? žKdyž vyvětráme místnost, dostaneme do ní vzduch, to znamená také dostatek kyslíku, který potřebný pro naši koncentraci a také proto, aby děti ve škole dávali pozor. žKyslík totiž dodává „život“ našim mozkovým buňkám a my tak můžeme udělat dvakrát tolik práce… žJenže… sami víme jak nepříjemné je sedět u otevřeného okna, jednak z důvodu zimy a průvanu, ale také hluku. Proto je důležité větrat ve třídách v době přestávky, kdy se děti pohybují a hlavně jich polovina není ani ve třídě, ten zbytek může jít na druhou stranu třídy. žJe nesmírně důležité toto provádět, jednak z důvodu aby byly pozorné,ale také z pročištění vzduchu. Protože děti jsou často nemocné, a když je jich plná třída, může někdy vznikat až epidemiologické onemocnění. A právě větráním tomu budeme předcházet. Malá otázka pro vás..J žProč zíváme? Zívání žZívání vzniká z nedostatku kyslíku v těle. žJe to projev celkové „ochablosti“ a unavenosti organismu. žV případě, že vám ve třídě začnou zívat děti, nemusí to nutně znamenat, že je vaše látka nezajímá, stačí otevřít okno a bude po zívání J Použité zdroje: žhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Klimatizace žhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Energeticky_pasivn%C3%AD_d%C5%AFm#V.C4.9Btr.C3.A1n.C3.AD žhttp://zdravy-domov.doktorka.cz/klimatizace-vetraky/ žhttp://www.pasivnidomy.cz/data/01_paul_central.jpg žhttp://www.klimatizace.eu/files/obrazky/obr-klimatizace.jpg ž ž ž Knižní zdroje žKOTULÁN , Jaroslav, et al. Zdravotní nauky pro pedagogy. Brno : Copyright, 1999. 258 s. ISBN 80-210-3844-6. ž Děkujeme za pozornost J