Vypracovala: Jaroslava Baďurová Téma: Příbuzenské vztahy Ročník: 6. Počet vyuč. hodin: 1h Zařazení v RVP: Vzdělávací oblast Člověk a zdraví – vzdělávací obor Výchova ke zdraví. Svým vzdělávacím obsahem bezprostředně navazuje na obsah vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět. Vzhledem k individuálnímu i sociálnímu rozměru zdraví je vzdělávací obor Výchova ke zdraví velmi úzce propojen s průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova. Kompetence: KOMPETENCE K UČENÍ-Podává nové informace k tématu, učí užití nových metod a strategií, procvičuje a upevňuje dovednosti staré, užívá konkrétních pomůcek, rozvíjí paměť, logické myšlení, tvůrčí činnost i schopnost vybavit i starší látku, podporuje sebedůvěru, vnitřní motivaci i zodpovědnost. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ-Převažuje komunikace, vede žáky k vlastním úvahám a tvorbě, vyjádření vlastního názoru, argumentuje, naslouchá a klade dotazy, doplňuje učitele, důraz je kladen na porozumění učiva, přiměřené cíle (časová dotace, náročnost, prostory, rozdělení do skupin…), snaha udržet pozitivní vztahy a optimismus. KOMPETENCE PRACOVNÍ-Pracuje na zadaném úkolu, rozvíjí se jednotlivé dovednosti, vytváří se přátelská atmosféry, důraz je kladen na seberealizaci a zpětnou kontrolu. KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ-Pracují individuálně, samostatně i spolupracují ve skupinách, navzájem si radí, kontrolují se, ovlivňují se. V obou případech jde o rozvoj osobnosti. KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ-Navozuje nové vztahy, sympatie, přátelství, zlepšuje vyjadřovací, řečnické schopnosti, nabádá k zamyšlený, reaguje na výsledky práce. Mezipředmětové vztahy: Občanská výchova, výtvarná výchova Příbuzenské vztahy ______________________________________________________ Úvod, motivace: Rodinné vztahy jsou nedílnou součástí každé rodiny. Je třeba si uvědomit postavení své a ostatních členů rodiny. Pochopení vzájemných rodinných vztahů a základních pojmů. Seznámení se vztahy v rodině a vytvoření vlastního rodokmenu. Teoretická část: Vysvětlení pojmu rodina: je skupina osob (případně více skupin osob) navzájem spjatých pokrevními svazky, manželstvím nebo adopcí, jejíž dospělí členové jsou odpovědní za výchovu dětí. Existuje několik variant uspořádání rodiny. Základní rodinu tvoří muž a žena a jejich děti, zatímco rozšířená rodina zahrnuje prarodiče, tety, strýce a bratrance. Objasnění jednotlivých příbuzenských vztahů a jejich role: Otec, matka, sestra, bratr, dědeček, babička, teta, strýc, neteř,synovec, vnuk, vnučka, tchán, tchýně, snacha, zeť, švagrová, švagr, manžel manželka. Vysvětlení tvorby rodokmenu. Úkol č.1 Žákům předložím tento obrázek pro ujasnění buď tištěný nebo v powerpointové prezentaci., na něm vysvětlíme jednotlivé příbuzenské vztahy. Pro složitost práce jsme si domysleli 3 děti viz: P1, S1, S3. Učitel klade otázky typu: Selma je Lísina Marge je Abrahama Houmer je Patty Mona je Maggi A naopak P1 je Mony Jacqueline ja Bartova Patty je Homerova Lisa je Clancyho Marge je Mony S2 je Houmera RODOKMEN Úkol č.2 Úvod: Pravidla hry – Zasedací pořádek v rodině (žáci se rozdělí do tří skupin. Všichni žáci z jedné skupiny si vytáhnou na kartičce napsanou osobu, kterou budou představovat. Tyto kartičky ukážou celé třídě. Poté má celá třída společnými silami vymyslet správný zasedací pořádek. Až se shodnou na správnosti si řekneme správný výsledek. Pak si jde tato skupina sednout a role si jde vytáhnout skupinka druhá poté třetí. Kartiček bude celkem 12 - 2x dcera, 2x syn, maminka, tatínek, teta, strýc, 2x babička, 2x dědeček.) Modelové úkoly a) Maminka, tatínek, syn, dcera b) Maminka, tatínek, dcera, dcera, babička, dědeček c) Maminka, tatínek, syn, syn, teta, strýc, babička, dědeček Správné řešení: a) V čele sedí tatínek, po jeho pravé straně sedí maminka, naproti mamince sedí dcera, naproti tatínkovi syn. b) tatínek v čele, po pravici má maminku, pak sedí dědeček, babička, dcera, dcera. c) tatínek v čele, po pravici má maminku, pak sedí dědeček, babička, strýc, teta, syn, syn. Cíl: Zjistit jaký je správný zasedací pořádek v rodině Motivace: Hra Předpokládané otázky: Sedíte doma podle správného zasedacího pořádku či nikoli – ano, ne, někdy Kartičky ke hře Dcera Teta Dcera Strýc Syn Babička Syn Babička Maminka Dědeček Tatínek Dědeček Úkol č.3 Žáci se rozdělí do 4 skupin do každé skupiny dostanou kartičky. Otec, matka, sestra, bratr, dědeček, babička, teta, strýc, neteř,synovec, vnuk, vnučka, tchán, tchýně, snacha, zeť, švagrová, švagr. Otec, matka, sestra, bratr, dědeček, babička, teta, strýc, neteř,synovec, vnuk, vnučka, tchán, tchýně, snacha, zeť, švagrová, švagr. Otec, matka, sestra, bratr, dědeček, babička, teta, strýc, neteř,synovec, vnuk, vnučka, tchán, tchýně, snacha, zeť, švagrová, švagr. Otec, matka, sestra, bratr, dědeček, babička, teta, strýc, neteř,synovec, vnuk, vnučka, tchán, tchýně, snacha, zeť, švagrová, švagr, manžel,manželka. Učitel čte vztahy a jednotlivé skupiny se poradí a ukáží co si myslí. Např.: Matky matka je tvoje ________ babička. Tety syn je tvůj________________bratranec. Otcova sestra je tvoje____________teta Babička je dědova______________manželka Sestra tvé matky je otcova_________švagrová. Úkol č.4 Pracovní list Učitel pokládá otázky bud ústní formou nebo může být i písemnou jako pracovní list: Marge je Mony__________________________ doplň Selma je Lísina _________________________ doplň Houmer je Patty__________________________ doplň Mona je Maggi__________________________ doplň Jacqueline ja Bartova_______________________ doplň Marge je Abrahama_________________________ doplň Patty je Homerova_________________________ doplň Lisa je Clancyho_________________________ doplň P1 je Mony________________________________ doplň S2 je Houmera _____________________________ doplň Úkol č.5 Domácí úkol: Vytvoření vlastního rodokmenu, který rodič zkontroluje. Žák další hodinu předstoupí před tabuli a vysvětlí příbuzenské vztahy v rodině. Rozpracování hodiny: Na úvod hodiny jsou žáci seznámeni s tématem hodiny a jejím cílem. Po úvodu trocha teorie a zápis na tabuli. Žákům je vysvětlen rodokmen na zábavné ukázce. Poté jsou kladeny otázky a žáci na ně reagují přihlášením se. Dále následuje hra – Zasedací pořádek v rodině. Další aktivita kdy se děti rozdělí do 4 skupin a soutěží- skupina která vyhraje dostane + . Následuje rozdání a vypracování „pracovního listu“. Na konci hodiny se zadá domácí úkol-sestavení vlastního rodokmenu za pomoci rodičů, který se řádně vysvětlí- slouží jako zpětná vazba. Další hodinu dojde ke kontrole.