Příprava na hodinu - pozitivní životní cíle a hodnoty Datum: 17.11. 2010 Třída: 6.A, 6.B Hodinová dotace: 1h, 1h Téma hodiny: Pozitivní životní cíle a hodnoty Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Mezipředmětové vztahy: Výchova k občanství Výchovně vzdělávací cíle Žák: · aktivně rozvíjí a chrání fyzické, duševní a sociální zdraví · poznává a rozvíjí vlastní schopnosti. · Uvědomuje si riziko spojené s užíváním návykových látek. · Vytváří si pozitivní postoj k životu a uznává pozitivní životní cíle a hodnoty. Klíčové kompetence Kompetence k učení Kompetence k řešení problémů. Kompetence sociální a personální. Očekávané výstupy Žák: · obhájí příklady pozitivních životních cílů a hodnot jako protiargument zneužívání návykových látek. · pamatuje si a dokáže vysvětlit pojmy hodnota, hodnotový systém, životní cíle · aplikuje hodnotový systém na konkrétní životní situaci, analyzuje změny v hodnotovém systému · akceptuje systém hodnot a jejich změn u sebe a druhého člověka · umí vyjádřit své názory, pocity a postoje k systému hodnot Pojmy opěrné: Návykové látky, kouření, alkohol, zdraví, rizika zneužívání návykových látek Pojmy nové: pozitivní cíle, žebříček hodnot, hodnota Použité formy: frontální výuka, skupinová výuka Použité metody pojmová mapa, výklad, diskuze Použité prostředky učebnice, encyklopedie, tabule, křída, pracovní list Použitá literatura Kolektiv autorů: Občanská výchova6, Rodinná výchova6 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: FRAUS, 2004. Scénář vyučovací hodiny – její struktura 1. Úvod a motivace (10 min) Na úvod jsou žáci seznámení s cílem a tématem hodiny. Poté pomocí pojmové mapy zjistím, co žáci vědí o probíraném tématu „Pozitivní životní cíle a hodnoty“. V rámci motivace jim slíbím, že pokud budou hodní, tak si na závěr hodiny uděláme test, kde zjistí, jaké jsou v podvědomí jejich hodnoty. 2. Expozice nového učiva (10 min) Nejprve jim vysvětlím pojmy hodnota, hodnotový žebříček, životní cíle a nezbytnost jejich vytváření pro společnost i pro ně samé. Pozitivní životní cíle a hodnoty Hodnota představuje to, co má člověk rád, co považuje pro život za důležité a bez čeho by se cítil méně šťastně. Může to být pojem zcela abstraktní (pravda, láska, přátelství…) nebo konkrétní hmatatelná věc (diamantový šperk…) Hodnoty určují naše chování a jednání a vychází z našich potřeb. Mezi naše potřeby patří například: Fyziologické potřeby – hlad, žízeň, sexuální potřeby. Většina těchto potřeb jsou homeastatické. Potřeby bezpečí – jistota, stabilita, spolehlivost, osvobození od strachu, úzkosti, chaosu, potřeba struktury, pořádku, silného ochránce. Potřeba lásky – pocit náležitosti. Potřeba úcty – pocit uznání, vážnosti. Potřeby seberealizace – touha člověka po sebeuplatnění a sebenaplnění, tendence uskutečnit to, čím člověk potenciálně je, zařazujeme sem také potřeby pochopení, porozumění a estetické potřeby To, co potřebujeme, má pro nás hodnotu. Hodnotový systém je vlastně žebříček našich hodnot, které uznáváme. Například pro někoho je to rodina, zdraví, práce, láska, atd. Životní cíle jsou věci, kterých chceme v životě dosáhnout (například založit rodinu, vystudovat školu, postavit si dům, koupit auto,…) Vytváření pozitivních životních hodnot a cílů je nezbytné pro správný chod společnosti a pro váš spokojený život. 3. Fixace a aplikace nového učiva (15 min) Pomocí pracovního listu (viz příloha 1) si žáci zopakují a upevní nové poznatky, naučí se aplikovat hodnotový systém na konkrétní životní situace, zamyslí se nad tím, jaké mají lidé v různých situacích hodnoty, co si přejí. Také zkusí popřemýšlet, jak mohou některé životní situace změnit jejich žebříček hodnot. Tímto si žáci také vyzkouší vyjadřovat své názory a postoje před ostatními spolužáky. 4. Závěr vyučovací hodiny (10 min) Pokud byly žáci hodní, tak si na závěr hodiny uděláme slíbený test hodnot (viz příloha 2). Dále žákům položím pár kontrolních otázek, abych zjistila, že si upevnili nové poznatky a zhodnotím hodinu. Otázky na závěr: Co je to hodnota? (hodnota představuje to, co má člověk rád, co považuje pro život za důležité a bez čeho by se cítil méně šťastně) Co je hodnotový systém? (je vlastně žebříček našich hodnot, které uznáváme) Co jsou životní cíle? (jsou věci, kterých chceme v životě dosáhnout) Příloha 1. Pracovní list – Pozitivní životní cíle a hodnoty 1. Zkus odpovědět na následující otázky: a) Po čem touží vězněný člověk? b) Co si přeje těžce nemocný? c) O čem sní člověk osamocený? d) K čemu se upíná člověk poškozený lží? 2. Zapiš si svoje hodnoty. …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… Myslíš si, že se časem tvoje hodnoty změní? 3. Jmenuj situace, které zásadně ovlivní tvůj pohled na svět a přehází tvůj hodnotový systém. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………......................... ................................................................................................... ................................................................................................... ................................................................................................... .................................................... Příloha 2 Seřaď následující zvířata podle toho, jak tě momentálně napadne: Kráva, tygr, ovce, kůň, prase 1. _____________________ 2. _____________________ 3. _____________________ 4. _____________________ 5. _____________________ Řešení: Podle toho, jak jsi v tu chvíli seřadil/a zvířata, řadíš i své životní hodnoty. Kráva znamená školu, tygr je symbolem hrdosti, ovce znamená lásku, kůň rodinu a prase peníze.