Příprava na vyučovací hodinu – Rodina, ostrov bezpečí Datum: 17. 11. 2010 Třída: 6. A., 6. B. Hodinová dotace: 1h, 1h Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Mezipředmětové vztahy: Výchova k občanství Výchovně vzdělávací cíle: Žák: · uvědomuje si vliv rodiny na jeho bezpečí a smysl zákazů od rodičů · dokáže vyjmenovat nebezpečí, která na něj ve světě číhají · ví, jak jednat v případě ohrožení, zná čísla první pomoci Klíčové kompetence: Kompetence k učení – na úrovni předmětu Výchova ke zdraví jsou pro utváření a rozvíjení této klíčové kompetence využívány strategie (postupy), které mají žákům umožnit: · seznámit se základy výchovy ke zdraví · vybudovat pozitivní vztah ke zdravému životnímu stylu · rozvíjet odpovědnost žáků za své zdraví a zdraví svých spoluobčanů · podporu vlastní tvořivosti a myšlení žáků Kompetence k řešení problémů - na úrovni předmětu Výchova ke zdraví jsou pro utváření a rozvíjení této klíčové kompetence využívány strategie, které mají žákům umožnit: · využívat individuální schopnosti jedince · vést k samostatnosti a odpovědnosti za provedenou práci · naučit vyhledávat, zpracovávat a využívat informace · rozvinout vlastní tvořivost každého jedince Kompetence komunikativní - na úrovni předmětu Výchova ke zdraví jsou pro utváření a rozvíjení této klíčové kompetence využívány strategie, které mají žákům umožnit: · tvořivost a vlastní nápady při výchově ke zdraví · využití schopností jednotlivců při práci kolektivu · podporu vlastního myšlení a představivosti dětí · ocenění vlastní aktivity a tvůrčího přístupu k práci Kompetence sociální a personální - na úrovni předmětu Výchova ke zdraví jsou pro utváření a rozvíjení této klíčové kompetence využívány strategie, které mají žákům umožnit: · spolupracovat ve skupinách · respektovat pravidla práce v týmu · uvědomit si vlastní identitu v rámci pracovní skupiny · objektivně poznávat rizika patologických jevů ve škole i mimo ni · vybudovat pocit sebedůvěry a sebevědomí · projevit odpovědné chování v situacích ohrožujících zdraví a při mimořádných událostech Kompetence občanské a pracovní - na úrovni předmětu Výchova ke zdraví jsou pro utváření a rozvíjení této klíčové kompetence využívány strategie, které mají žákům umožnit: · pochopit nutnost vlastní ochrany zdraví jako předpoklad pro zdárný vývoj jedince · rozvíjet zásady správné pohybové aktivity · naučit se ovládat a využívat prostředky sloužící k ochraně zdraví · dodržovat zásady ochrany životního prostředí · orientovat se v situacích osobního a veřejného ohrožení Očekávané výstupy: Žák: · dokáže vysvětlit smysl rodičovské ochrany · popíše možná nebezpečí spojená s různými činnostmi během dne · uvědomuje si vliv svého jednání na osobní bezpečí · dokáže si poradit ve chvílích, kdy je v tísni Pojmy opěrné: zákaz, ochrana, rodina, Pojmy nové: první pomoc, drogy, alkohol, cigarety, bezpečí, nebezpečí Použité metody: výklad, diskuze Dovednosti: Žák dokáže přemýšlet nad probíraným tématem, pracuje s učebnicí a pracovním listem Průběh vyučovací hodiny – její struktura 1. Úvod a motivace (10 min) Nejprve žáky seznámím s tématem a cílem dnešní vyučovací hodiny, upozorním je, že pokud budou hodní, tak nebudeme psát klasický zápis, ale budeme pracovat s pracovním listem a diskutovat o probraném tématu. Poté se zeptám: „Co si myslíte? Je pro vás vaše rodina ostrovem bezpečí a proč?“ 2. Expozice nového učiva (10 min) Toto učivo spočívá spíše v diskuzi a vzájemné interakci učitel – žák. Žáky upozorním na to, jak je rodina důležitá z hlediska bezpečí, proč jejich rodiče jim už od malička spoustu věcí zakazovali, kde všude na ně může číhat nebezpečí a jak jednat v situaci, když se do nebezpečí dostanou. Poté jim vyprávím příběh, a povedeme následnou diskuzi o tomto příběhu. Rodina ostrov bezpečí Rodina by nás měla vést k tomu, abychom si uvědomili, že nikdo se na nikom druhém nesmí dopouštět násilí a bezpráví. Ani sám sobě by člověk neměl ubližovat. Je důležité, abyste věděli, že Vaši rodiče to s Vámi myslí dobře, když Vám něco zakazují, dělají to proto, že o vás mají strach. Ani sám sobě by člověk neměl ubližovat. Je důležité si uvědomit, že: Jste jedinečné a neopakovatelné bytosti. Jen vy máte právo se rozhodovat. Važte si sami sebe! Uvědomte si své přednosti! Buďte zodpovědní za své jednání. Když si někdy nebudeš jistý, budeš mít strach a nebudeš si vědět rady, můžeš se obrátit na Linku bezpečí nebo Linku důvěry. 3. Fixace a aplikace nového učiva (20 min) Sedneme si do kruhu a budeme diskutovat o různých otázkách týkající se našeho bezpečí, budeme si posílat míček, kdo má míček mluví, zbytek poslouchá. Otázka: Vzpomeňte si na některé zákazy od svých rodičů. Co si o nich myslíte? Úkol: Na co byste v roli rodičů své dítě upozornili v následujících situacích? Jak může rodina chránit své děti? Přečteme si příběh. Příběh: Lenka dojíždí do školy z vesnice vzdálené 6 km. Jakmile začne být hezky, jezdí na kole, neboť je to pro ni výhodnější než časné vstávání na vlak. Cesta do města je však málo frekventovaná a neosvětlená. Uměla bys Lence poradit, jak by se měla zachovat, když vedle ní na této opuštěné silnici zastaví auto a řidič se tváří, že se chce na něco zeptat? Nebezpečí však na nás nemusí číhat jen ve formě násilí, ublížit si můžeme i my sami. Zkus vysvětlit, co jsou drogy. Co o nich víš? Kde může získat další informace? Jaké máš zkušenosti s alkoholem a cigaretami? Jak Ti můžou ublížit? Umíš říci ne, když ti někdo nabídne alkohol? Umíš odmítnout nabízenou cigaretu? Můžeš svým Ne něco ztratit? Co získáš? Víš, jaké nebezpečí může hrozit tomu, kdo neodmítne? Nabídl ti někdo i jinou drogu? Jak jsi reagoval? Každý z nás se někdy může dostat do nesnází. Kdo nám může pomoci? Komu důvěřujete vy? Vzpomenete si na některé instituce, které Vám mohou pomoci poradit, pokud se dostanete do problému s drogami, alkoholem, mezilidskými vztahy? 4. Závěr vyučovací hodiny (5 min) Zhodnotím hodinu a seznámím žáky s náplní hodiny příští. Pracovní list – rodina, ostrov bezpečí 1. Úkol: Zkuste vyjmenovat nebezpečné situace, do kterých se můžete dostat: ………………………………………………………………… ………………………………………………………………… ………………………………………………………………… ………………………………………………………………… ………………………………………………………………… ………………………………………………………………… 2. Úkol: Napište telefonní čísla těchto institucí, které Vám mohou v případě nesnází pomoci Policie - ………. Lékařská pohotovost - ……… Hasiči - …….. Linka bezpečí - ……… Tísňová linka - ……. 3. Úkol: Jak můžete ublížit sami sobě? …………………………………… ………………………………........ …………………………………... …………………………………… …………………………………… 4. Úkol: Vyjmenuj vlastnosti, kterých si na sobě ceníš a pozoruj, jak výjimečná osobnost jsi ………………………………………………………………………………………………….. ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………