Aneta Krahulcová Téma: Nebezpečné situace Ročník: 7. Hodinová dotace: 1 hodina RVP – poloha tématu: Člověk a zdraví Klíčové kompetence – · Kompetence k řešení problémů: vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností, · samostatně řeší problémy, ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací . · Kompetence sociální a personální: vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj. · Kompetence občanské: respektuje přesvědčení druhých lidí, váží si jejich vnitřních hodnot, je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí, · rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka Mezipředmětové vztahy - občanská výchova Úvod Nebezpečné situace, které mohou ohrožovat naše zdraví a životy jsou všude kolem nás. Záleží pouze na našem chování a na tom, jak dokážeme situaci posoudit a podle toho se zachovat. Každé špatné rozhodnutí v krizové situaci může mít následky. Nebezpečí může přijít jak ze strany lidí, zvířat, ale především z našeho chování. Když víme, jak v které situaci se máme zachovat, nebo jak nebezpečným situacím předcházet mám více či méně vyhráno. K nebezpečným situacím patří i násilí. Můžeme se s ním setkat nejenom na ulici, ale i ve škole a dokonce i v rodině. Ve škole mezi vrstevníky často dochází ke slovnímu napadání (psychické násilí) vyhrožování, nadávání atd. Často však toto slovní napadání může přerůst až k fyzické agresi. Tento jev se nazývá šikana a je nutné při jakémkoliv náznaku této patologie okamžitě adekvátně reagovat. Nebezpečné situace nás mohou potkat na ulici, v přírodě i při sportování. Měli bychom znát základní pravidla pro chování ve městě, přecházení přes silnici, dbát na svou bezpečnost. Při sportování bychom neměli přeceňovat své síly a pouštět se do aktivit, na které nemáme dostatečnou fyzickou sílu. Měli bychom dbát na kvalitní bezpečnostní výstroj. V přírodě se můžeme setkat s počasím, které při neuváženém chování může ohrozit naše zdraví, ale i život. Před každou cestou do přírody bychom měli promyslet, na jak dlouho cesta bude, jaké bude počasí a s jakými zvířaty se můžeme setkat. Expozice · seznámit žáky s jednotlivými situacemi, aplikace brainwritting (viz. aktivita) · posouzení jednotlivých situací a vymyslet možnost nápravy. · Zopakování čísla první pomoci · Vytvoření postojů při řešení šikany ve svém kolektivu. · Vytvoření postojů při ochraně svého zdraví při sportu Fixace Bude vedena diskuze na téma: Šikana v našem okolí a jak ji řešit. Fixace bude uskutečněna pomocí pracovního listu. Aktivita: Žáky rozdělíme do 4 skupin. Každé skupině rozdáme bílý papír A4, na kterém bude obrázek znázorňující přírodu, sport, město, školu (každá skupina má jiné téma). Žáci mají za úkol kolem obrázku sepsat všechny nebezpečné situace, které by se mohly v jejich prostředí stát. Po skončení činnosti přednesou před třídou své výsledky. Učitel pokládá doplňující otázky na řešení situací, které žáci vymysleli. Z těchto obrázku lze sestavit nástěnku. Použitá literatura JANOŠKOVÁ, D. Občanská výchova s blokem rodinná výchova: Příručka učitele pro 7. ročník ZŠ a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004. 199 s. ISBN 80-7238-257-8. JANOŠKOVÁ, D. Občanská výchova s blokem rodinná výchova: Učebnice pro 7. ročník ZŠ a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 2004. 130 s. ISBN 80-7238-207-1. Pracovní list Úkol č. 1 Jak se bránit šikaně? Následující věty si důkladně přečti a doplň další tři řešení. Vystřihni si toto cvičení a vlep do sešitu. 1. Uvědom si své přednosti. Ví o nich ostatní? 2. Přemýšlej, proč ses stal obětí právě ty? 3. Neukazuj svůj strach agresorovi (nebreč, neutíkej). 4. Neboj se říci blízkému člověku, co tě trápí. 5. Nevšímej se poznámek a provokací. 6. Pomoc hledej u učitele, kterému věříš. 7. Zavolej linku důvěry, bezpečí 80015555 (nebo 112) 8. .................................................................................. 9................................................................................... 10................................................................................. Úkol č. 2 ZDRAVOTNICKÁ ZÁCHRANNÁ SLUŽBA Spoj následující čísla s vhodnými pojmy. HASIČI 150 TÍSŇOVÁ LINKA PRO CELOU EU 155 MĚSTSKÁ POLICIE POLICIE ČR 158 156 112 Úkol č. 3 CHIBA GEL dámské K jednotlivým ochranným pomůckám připiš situaci, za které by si je použil(a).