Příprava číslo 1 Linhartová Kateřina, 252844 Datum: 23.09.2010 Téma: Komunikace mezi vrstevníky Ročník: 6. Třída Hodinová dotace: 2 vyučovací hodiny (45 min) Místo realizace: učebna Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Mezipředmětové vztahy: Český jazyk, Výchova k občanství Výchovně vzdělávací cíle: Žák umí rozlišit druhy komunikace. Žák ví, jaké druhy komunikace jsou vhodné a nevhodné v dané situaci. Žák umí ze získaných znalostí vyhodnotit situaci a vhodně na ni reagovat. Žák používá získané znalosti v běžném životě ne nuceně, ale intuitivně. Klíčové kompetence: Kompetence komunikativní -> formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu. Kompetence občanské -> chápe základní principy, na nichž spočívají zákony a společenské normy, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo školu. Kompetence sociální a personální -> žák účinně spolupracuje ve skupině, přispívá k diskusi, vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj. Pojmy opěrné: komunikace, slovo, řeč, gesto, řeč těla, řeč obličeje Pojmy nové: ne/verbální komunikace, význam slov je nepodstatný, barva hlasu, mimika a grimasy, haptika, proxemika, osobní zóna Metody: výklad a diskuze, pozorování, cvičení/hra. Formy: frontální výuka. Použité prostředky: pracovní list. Teoretická příprava na hodinu: Rozdání a vyplnění pracovního listu. Během kterého následuje názorná ukázka/hra. Rozpracování scénáře hodiny: Po pozdravení se s žáky učitel (já) seznámí žáky s problematikou. Rozdá pracovní listy a začne výklad spojený se zápisem a aktivní diskusí. Po vyplnění nebo při jeho vyplňování probíhá i názorná ukázka/hra, jak to vlastně v komunikaci doopravdy je. Na závěr hodiny učitel zadá pro další hodinu úkol. Do příště se musí každý žák zamyslet nad modelovou situací. Ta se pak bude v příští hodině rozebírat. Naváže se diskuze na téma vhodné a nevhodné chování. Literatura, zdroje: http://www.spondea.cz/odborna-verejnost/index.php?url=prednasky-pro-skoly www.rvp.cz JANOŠKOVÁ D. a kol., 2003, Občanská výchova s blokem Rodinná výchova pro 6. Ročník základních školy a primu víceletého gymnázia, Fraus. www.google.cz PRacovní List 1 Komunikace mezi Vrstevníky 1. Co se ti vybaví pod pojmem komunikace? Doplň: 2. Jaké druhy komunikací rozeznáváme? Doplň: a) b) c) 3. Přiřaď k sobě: Komunikace mluvou či písmem neverbální Komunikace pomocí řečí těla verbální Komunikace pomocí gest neverbální POUČENÍ: Víš, že při rozhovoru je přibližně 10% vyjádřeno slovy, 40% tím, jak je to řečeno a 50% získáváme ze signálů řeči těla? 4. Jak se od druhého člověka nejlépe něco dozvíš? (1 správná odpověď) a) Když spolu mluvíte z očí do očí b) Když si píšete na icq c) Když spolu telefonujete Proč jsi vybral právě tuto odpověď a proč jsou podle tebe zbylé 2 chybně? HRA 1: Žáci si sednou naproti sobě. Jeden z dvojice dostane lístek, kde bude slovo, které musí slovně popsat. Na čas a s tím, že si bude muset sedět na rukách. 5. Jak rozumíš těmto gestům? 6. Znáš některá další? 7. Znáš některá uvedená gesta z hlediska historie? 8. Znáš prstovou abecedu? (gestové znaky) 9. Jak se nazývá řeč nevidomých? ………………………………………………………………………………… POUČENÍ: Pozor na význam gest v jiných zemích. Jiný kraj jiný mrav! HRA 2: Naznač gesty: ticho, neslyším, pojď za mnou, stop, nechci, atd. 10. Jak se nazývá řeč obličeje? POUČENÍ: Výrazem obličeje si sdělujeme především emoce. Mimika vypovídá o naší radosti a spokojenosti, naší zlobě, smutku, údivu i překvapení. 11. Dokresli obličeje podle popisu: RADOST SMUTEK STRACH VZTEK POUČENÍ: Komunikace dotekem (Haptika) – podání ruky, poplácání po zádech, objetí … HRA 3: Ve dvojici si začneme podávat ruce. Budeme analyzovat: suchá/vlhká, studená/teplá, pevný stisk/leklá ryba, rovný a přímý/převrácený, svěrák/ochranář. 12. Co u nás znamená poplácání po zádech? 13. Jak se zdraví v jiných zemích? POUČENÍ: Komunikace na základě vzdálenosti se nazývá proxemika. Některé vzdálenosti nám nejsou příjemné. 0-60cm (intimní zóna), 60-120cm (osobní zóna), 120-200cm (sociální zóna) HRA 4: Vyzkoušet si (s učitelem, jako cizí osobou) zóny. POUČENÍ: Mezi další komunikaci patří Posturologie – postoje těla 14. Popište, co z obrázku vnímáte ………………………………… POUČENÍ: Mezi další komunikaci patří řeč očí. Pozor na jiné země. Ne všude je slušností se dívat zpříma do očí. Ne všude tolerují pohledy jinam! V naší zeměpisné šířce je neslušné se dívat na intimní místa nebo uhýbat pohledem. Sledujte trojúhelník – oči – nos – ústa. (zornice) Hra 5: Jak dlouho vydržíš se spolužákem dívat si do očí? POUČENÍ: Komunikujeme také vzhledem, účesem, vůní, ale také činy. Pozdní příchody, květiny, neodpovědění na zprávu… POUČENÍ: Mimoslovní komunikací si sdělujeme emoce i zájem o sblížení. Snažíme se záměrně ovlivnit postoj druhého člověka a udělat na něj dojem. 15. Jak na sebe navzájem působí lidé na fotografiích? 16. Kteří z nich vypadají vstřícně? 17. Vyvolávají v tobě někteří pocit nadřazenosti? 18. Je důležité umět naslouchat? 19. Popiš jak se asi cítí lidé na fotografiích. HRA 6: Jsi v roli ředitele a dáváš výpověď svému zaměstnanci. Sedni si u toho a říkej to stojícímu spolužákovi. NA ZÁVĚR ZÁSADY KOMUNIKACE: Umět naslouchat, neskákat druhému do řeči, mluvit jasně a zřetelně, neodbíhat od tématu. SHRNUTÍ: V životě se všechna naše sdělení – slovní i mimoslovní – prolínají a tvoří nedílný celek. To, jakým způsobem komunikujeme, užíváme slova, mimiku, gesta aj., přispívá k úspěchu či neúspěchu v každodenním životě. Karty ke hře 1 TELEFON DIALOG PAPÍR PSACÍ STROJ VŮNĚ ZNAKOVÁ ŘEČ POSTOJ PSÁT GESTIKA