Téma hodiny: Den tlustého střeva Ročník: 7. ročník Hodinová dotace: 1. vyučovací hodina (45 minut) Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Mezipředmětové vztahy: Přírodopis, literární výchova Výchovně vzdělávací cíle: Žák si osvojí základní informace o rakovině tlustého střeva. Žák diskutuje s ostatními spolužáky dle pravidel slušného chování. Žák vytvoří plakát na zadané téma. Žák spolupracuje ve skupině. Klíčové kompetence: • Kompetence k učení – žák vyjadřuje svůj názor na probírané téma a dále nad problematikou přemýšlí a zjišťuje nové informace. • Kompetence k řešení problémů – žák zpracuje plakát na zadané téma. • Kompetence komunikativní - žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory, naslouchá promluvám druhých lidí, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje. • Kompetence sociální a personální- žák účinně spolupracuje ve skupině, přispívá k diskusi. Očekávané výstupy: Žák se seznámí se základními informacemi o rakovině tlustého střeva, její prevenci apod . Žák ve skupině vytvoří plakát na zadané téma. Žák vlastními slovy vysvětlí způsoby chování jež mohou vést ke vzniku rakoviny tlustého střeva, způsoby prevence. Pojmy opěrné: Nedostatek pohybu, stres, genetické dispozice, alkohol, kouření, špatná životospráva Pojmy nové: Rakovina tlustého střeva Použité metody: výklad, diskuze, tvorba plakátu Použité formy: Práce ve skupinách, diskuze, tvorba plakátu, hromadná výuka Použité prostředky: Tabule, křída, výkresy formátu A4, psací potřeby Rozpracování scénáře hodiny Úvod: Seznámení s cílem hodiny: Nejprve se seznámíme s obsahem dané hodiny. Motivace: Žáky budeme motivovat společnou diskuzí na téma rakovina tlustého střeva. Hlavní část: Expozice – žáci si zapíší do sešitů základní informace o rakovině tlustého střeva (jak se může projevovat, jaké způsoby života mohou vést k jejímu vzniku, způsoby prevence, apod.). - žáci se rozdělí do dvojic. Každá dvojice vytvoří informativní leták ke Dni tlustého střeva. Z vytvořených plakátů si vytvoříme výstavku ve třídě. Fixace – upevnění nového učiva: formou diskuse zopakujeme informace, které se dozvěděli. Použitá literatura: MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP Praha, 2005. ISBN 80-87000-02-1. http://www.rakovina-streva.cz