Téma hodiny: Kdo si hraje, nezlobí Ročník: 6. ročník Hodinová dotace: 1 vyučovací hodina (45 minut) Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Mezipředmětové vztahy: Přírodopis, TV, ČJ, AJ, M Výchovně vzdělávací cíle: Žák odpoví na zadanou otázku. Žák diskutuje s ostatními spolužáky dle pravidel slušného chování. Žák vyjádří svůj názor na tématiku volného času. Žák spolupracuje ve skupině. Klíčové kompetence: • Kompetence k učení – žák vyjadřuje svůj názor na probírané téma a dále nad problematikou přemýšlí. • Kompetence k řešení problémů – žák vyřeší zadané úkoly. • Kompetence komunikativní - žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory, naslouchá promluvám druhých lidí, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje. • Kompetence sociální a personální- žák účinně spolupracuje ve skupině, přispívá k diskusi. Očekávané výstupy: Žák se zamyslí nad možnostmi trávení volného času. Žák odpoví na vybrané otázky. Žák připodobní spolužáka k různým věcem (zvíře, rostlina, jídlo, …). Pojmy opěrné: Volný čas Pojmy nové: metafora Použité metody: diskuze, hra Použité formy: Práce ve skupině, diskuze, didaktická hra Použité prostředky: Herní plán na „člověče, nezlob se“, figurky, kostka Rozpracování scénáře hodiny Úvod: Seznámení s cílem hodiny: Nejprve se seznámíme s obsahem dané hodiny. Motivace: Žáky budeme motivovat rozhovorem na téma trávení volného času Hlavní část: Expozice – výklad nového učiva: Vysvětlíme dětem, jak je důležité si správně rozvrhnout volný čas a netrávit ho bezúčelně. Popíšeme jim nebezpečí, která hrozí lidem bez zájmů (viz negativní dopad part vrstevníků, drogy, sex, kouření, gamblerství, krádeže, kriminalita nezletilých, …). Děti ve dvojicích diskutují o tom, jakým stylem tráví svůj volný čas, o svých koníčcích, atd. Poté si děti ve skupinách zahrají hru „člověče, nezlob se“. Závěr hodiny je věnován hře „Co by to bylo, kdyby to bylo“. Děti sedí v kroužku, jeden z nich jde za dveře, ostatní se domluví, koho budou představovat. Žák, který je za dveřmi se po návratu ptá na otázky typu: co by to bylo, kdyby to bylo zvíře (rostli, věc, jídlo,…), ostatní spolužáci se snaží vybraného připodobnit k daným věcem. Úkolem toho, který byl za dveřmi je uhodnout, o kterého spolužáka jde. Fixace – upevnění nového učiva: formou diskuse zopakujeme možnosti trávení volného času, mimoškolní aktivity, atd. Použitá literatura: MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP Praha, 2005. ISBN 80-87000-02-1.