Téma hodiny: Kouření Ročník: 6. ročník Hodinová dotace: 1 vyučovací hodina (45 minut) Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Mezipředmětové vztahy: Přírodopis Výchovně vzdělávací cíle: Žák interpretuje svůj vlastní názor k problematice kouření. Žák diskutuje s ostatními spolužáky dle pravidel slušného chování. Žák použije možné způsoby asertivního odmítání kouření. Žák spolupracuje ve dvojici. Klíčové kompetence: • Kompetence k učení – žák vyjadřuje svůj názor na probírané téma a dále nad problematikou přemýšlí. • Kompetence k řešení problémů – žák dramaticky ztvární zadaný způsob odmítnutí kouření. • Kompetence komunikativní - žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory, naslouchá promluvám druhých lidí, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje. • Kompetence sociální a personální- žák účinně spolupracuje ve dvojici, přispívá k diskusi, naučí se používat různé způsoby asertivního odmítání. Očekávané výstupy: Žák se seznámí s možnostmi asertivního odmítání. Žák dramaticky ztvární jeden způsob odmítání. Žák vlastními slovy vysvětlí negativní dopady kouření na člověka. Pojmy opěrné: Kouření, způsoby odmítání Pojmy nové: Přímé odmítnutí, odmítnutí s převedením řeči jinam, odmítnutí s nabídnutím jiné možnosti, odmítnutí s odložením, odmítnutí s útokem, odmítnutí zaseknutá gramofonová deska, odmítnutí s nabídkou pomoci. Použité metody: Pojmová mapa, diskuze, dramatizace Použité formy: Práce ve dvojicích, diskuze, dramatizace, hromadná výuka Použité prostředky: Tabule, křída, lístečky s možnostmi odmítání Rozpracování scénáře hodiny Úvod: Seznámení s cílem hodiny: Nejprve se seznámíme s obsahem dané hodiny. Motivace: Žáky budeme motivovat myšlenkovou mapou na téma: Kouření. Hlavní část: Expozice – výklad nového učiva: Kouření je činnost, při které je skrze spalování nějaké látky, nejčastěji tabáku, uvolňován a následně vdechován či ochutnáván její kouř. Tento tabák může být kouřen v cigaretách, existují ale i jiné způsoby, mezi které patří např. kouření dýmky, doutníku, či vodní dýmky. K nejčastějším rizikům spojených s inhalací tabákového kouře patří poškození plicních dýchacích cest. Při spalování tabáku vzniká karcinogenní benzopyren a uvolňuje se nikotin, na kterém vzniká závislost. Při kouření jedné nebo několika osob vzniká riziko pasivního kuřáctví, kterému jsou vystaveny další osoby, které vdechují kouř kuřáků. S tímto souvisí i zákaz kouření, který je v jednotlivých zemích různě stanoven. Ve většině zemí je prodej tabákových výrobků (a potažmo tedy i kouření) omezen zákonem, v mnoha zemích včetně České republiky jsou postihovány či omezovány i některé formy kouření jako takového (zejména na některých veřejných místech, v ČR např. ve společných prostorách domů či v restauracích neoznačených příslušnou značkou). Přísné protikuřácké zákony má například Dánsko. Fixace – upevnění nového učiva: formou diskuse zopakujeme negativní dopady kouření na organismus, lepší možnosti trávení volného času, mimoškolní aktivity, atd. Použitá literatura: MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP Praha, 2005. ISBN 80-87000-02-1. http://cs.wikipedia.org/wiki/Koureni http://www.kurakovaplice.cz Příloha: přímé odmítnutí odmítnutí s převedením řeči jinam odmítnutí s nabídnutím jiné možnosti odmítnutí s odložením odmítnutí s útokem odmítnutí zaseknutá gramofonová deska odmítnutí s nabídkou pomoci cigarette