Příprava č. 3 Vypracovala: Veronika Petrová Téma hodiny: Alternativní výživa a poruchy výživy Ročník: 7. ročník Hodinová dotace: 1 vyučovací hodina (45 minut) Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Mezipředmětové vztahy: Přírodopis, chemie Výchovně vzdělávací cíle: Žák interpretuje svůj vlastní názor k problematice učení. Žák diskutuje s ostatními spolužáky. Žák poznává a rozvíjí vlastní schopnosti. Žák chrání své duševní a fyzické zdraví. Klíčové kompetence: • Kompetence k učení - žák vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení. • Kompetence k řešení problémů - žák kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit. Uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí. • Kompetence komunikativní - žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory, naslouchá promluvám druhých lidí, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje. • Kompetence sociální a personální- žák účinně spolupracuje ve skupině, přispívá k diskusi, vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj. • Kompetence občanské – žák je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka. Očekávané výstupy: Žák si upevní pracovní návyky. Žák dokáže vysvětlit co je to makrobiotická strava, mentální anorexie a mentální bulimie. Žák si upevní zdravotně preventivní návyky. Žák umí rozlišit význam slov vegan, vegetarián, lakto - vegetarián, lakto – ovo – vegetarián. Pojmy opěrné: Výživa, obezita, dieta, vegetarián Pojmy nové: Alternativní výživa, vegan, lakto – vegetarián, lakto – ovo – vegetarián, makrobiotika, mentální anorexie, mentální bulimie. Použité metody: Pojmová mapa, diskuze, výklad, písemný zápis, hra Použité formy: Frontální výuka, skupinová Použité prostředky: Tabule, křída, učebnice, sešity, příloha č. 1: Citáty a přísloví, Teoretická příprava na hodinu: Příloha č.1: Citáty a přísloví Příloha č. 2: Alternativní výživa Rozpracování scénáře hodiny Úvod: Seznámení s cílem hodiny: Nejprve se seznámíme s obsahem dané hodiny- co se bude probírat za látku. (3 min) Motivace: Žáky budeme motivovat diskuzí na téma, zda se již někdy setkaly s pojmem alternativní výživa. Pomocí brainstormingu učitel vytvoří, společně se žáky, na tabuli přehled pojmů, které je napadají v souvislosti s uvedeným tématem. Z těchto pojmů pod vedením učitele vytvoří myšlenkovou mapu. Poté rozdá učitel žákům na papírech vytištěné citáty nebo přísloví, které se týkají jídla a stravování (viz. příloha č.1: Citáty a přísloví). Žáci mají za úkol vyjádřit na ně svůj názor a diskutovat po určitou dobu ve skupinách (max 4 žáci). Po ukončení časového limitu prezentují své názory na citáty (přísloví) před ostatními skupinami. (12 min) Hlavní část: Expozice – výklad nového učiva:Dětem vysvětlíme, jak je nezbytné pro jejich tělo, aby se zdravě stravovaly. Můžeme se zmínit se o zásadách zdravé výživy, tedy o 5P (pestrost, pravidelnost, 5x denně ovoce a zelenina, pitný režim, pohybová aktivita). Dále budeme se žáky rozebírat jaký má dopad výživa na tělesný vzhled => úskalí redukční diety a možná nebezpečí vzniku poruch příjmu potravy. Učitel vysvětlí rozdíly mezi mentální anorexií a mentální bulimií, zmíní se o hlavních příčinách a příznacích vzniku těchto nemocí a o tom, jaký mají poruchy příjmu potravy negativní dopad na zdraví pacienta a pokud nejsou léčeny, mohou způsobit metabolický rozvrat či smrt. V druhé části hodiny se bude třída zabývat alternativními způsoby výživy. Učitel napíše na tabuli hlavní rozdíly mezi vegetariánem, veganem, lekto – vegetariánem a lakto – ovo vegetariánem rozdíl mezi vegetariánstvím a makrobiotickou stravou. Tyto informace si žáci přepíší do sešitu. (15 min) Závěr hodiny: Třída je rozdělena do 3 skupin (Vegani, lakto –vegetariáni a lakto – ovo – vegetariáni). Každá skupinka dostane na papírcích napsané stejné druhy jídla, ale musí si vybrat pouze to, které ta konkrétní skupina konzumuje. Poté co si každá skupina vybere svoje jídlo, proběhne společná kontrola. (10 min) Fixace – upevnění nového učiva: Učitel zhodnotí průběh vyučovací hodiny, práci žáků ve skupině, jejich komunikaci a schopnost samostatně pracovat. Formou diskuze se v posledních minutách vyučování zopakuje,co se danou hodinu probíralo. (5 min) Použitá literatura: JANOŠKOVÁ, Dagmar; ČEČILOVÁ, Anna; ONDRÁČKOVÁ, Monika. Občanská výchova 7 s blokem Rodinná výchova: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2003. 136 s. ISBN 8072382071. Příloha č. 1: Citáty a přísloví Střídmý v jídle, sám sobě lékařem. Latinské přísloví Ve zdravém těle zdravý duch. Patrně jediný způsob, jak si zachovat zdraví, je jíst, co ti nechutná, pít, co se ti oškliví, a dělat, co se ti nechce. Mark Twain Je nutno jíst, abys žil, ne však žít, abys jedl. Jules Laforgue Kdo chce spáti sladce, ať večeří krátce. Francouzské přísloví Snídej sám, obědvej s přítelem a večeři dej nepříteli. Čím více se sladí, tím hůře se vstává od stolu. Lužické přísloví Sytý hladovému nevěří. České přísloví Kde se hodně pije, žere, tam otvírá nemoc dveře. Slovenské přísloví Nejvíce sebevražd se dnes páchá vidličkou a nožem. Stewart Fenton Hlad je nejlepší kuchař. Miguel de Cervantes y Saavedra Příloha č. 2: Alternativní výživa Vegetariánství: - alternativní způsob výživy spojený s duchovním morálním a etickým poznáním, jde o odmítání určitých potravinových skupin a podle toho se dělí na: Ø Vegany: - vegetariáni odmítající jakoukoliv živočišnou potravu (tzn. všechny druhy masa, jateční produkty, mléko a ml. výrobky, máslo, vejce i med) - požívají pouze rostlinnou potravu Ø Lakto – vegetariány: - živí se rostlinnou potravou + mlékem a mléčnými výrobky Ø Lakto – ovo – vegetariány: - živí se jako lakto – vegetariáni, ale navíc požívají vajíčka Makrobiotika: - vychází z filozofické existence (jing – jang, buddhismus), nejde jen o výživu, ale též o určitou duchovní filozofii. Různé názory na příjem potravy – často se setkáváme s tím, že stravují jako vegani nebo jen pojídají ovoce, ořechy, med, zrní, olivový olej, apod. Běžné složení makrobiotické stravy je: 12 % bílkovin 15 % tuků 73 % polysacharidů 0 % rafinovaného cukru Druhy potravin ke hře: MED DUŠENÁ ŠUNKA MLÉKO VEJCE HRÁCH SMETANA JOGURT ČOČKA ZMRZLINA SÝR VLAŠSKÉ OŘECHY SMAŽENÝ SÝR MÁSLO KEŠU MÍCHANÁ VAJÍČKA DRŮBEŽÍ MASO SOJOVÉ MLÉKO HOUBY HROZNOVÉ VÍNO SOJOVÉ MASO PRAŽENICE S VEJCI RAJČE PAPRIKA ÚSTŘICE OLEJ ČOKOLÁDA OVOCNÉ KNEDLÍKY PUDINK HRANOLKY MARGARÍN CELOZRNNÉ PEČIVO BEZVAJEČNÉ TĚSTOVINY RÝŽE