Příprava č. 4 Vypracovala: Veronika Petrová Téma hodiny: Když vlastní rodina chybí Ročník: 6. ročník Hodinová dotace: 1 vyučovací hodina (45 minut) Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Mezipředmětové vztahy: Zeměpis, Občanská výchova Výchovně vzdělávací cíle: Žák interpretuje svůj vlastní názor k problematice učení. Žák diskutuje s ostatními spolužáky. Žák poznává a rozvíjí vlastní schopnosti. Žák projevuje pozitivní city v chování, jednání a v prožívání životních situací. Klíčové kompetence: • Kompetence k učení - žák vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení. • Kompetence k řešení problémů - žák kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit. Uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí. • Kompetence komunikativní - žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory, naslouchá promluvám druhých lidí, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje. • Kompetence sociální a personální- žák účinně spolupracuje ve skupině, přispívá k diskusi, vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj. • Kompetence občanské – žák je schopen vcítit se do situací ostatních lidí, odmítá útlak a hrubé zacházení, chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka. Očekávané výstupy: Žák si upevní pracovní návyky. Žák dokáže vysvětlit co je to náhradní výchova, ústavní výchovná zařízení a SOS vesničky. Žák umí rozlišit význam slov pěstounská péče, adopce a poručnická péče. Žák poznává svůj vztah ke druhým lidem. Pojmy opěrné: Dětský domov Pojmy nové: Náhradní výchova, ústavní výchovná zařízení, pěstounská péče, osvojení (adopce), poručnická péče, SOS vesničky Použité metody: Pojmová mapa, řízený rozhovor, výklad, písemný zápis, pracovní listy Použité formy: Frontální výuka Použité prostředky: Tabule, křída, učebnice, sešity, příloha č. 1: Pracovní list Teoretická příprava na hodinu: Příloha č. 1: Pracovní list Celková teoretická příprava týkající se náhradní rodinné péče. Rozpracování scénáře hodiny Úvod: Seznámení s cílem hodiny: Nejprve se seznámíme s obsahem dané hodiny - co se bude probírat za látku. (3 min) Motivace: Žáky budeme motivovat diskuzí na téma, zda se již někdy setkaly s pojmem náhradní rodinná péče. Pomocí brainstormingu učitel vytvoří, společně se žáky, na tabuli přehled pojmů, které je napadají v souvislosti s uvedeným tématem. Z těchto pojmů pod vedením učitele vytvoří myšlenkovou mapu. Poté následuje řízený rozhovor, ve kterém učitel klade žákům následující otázky: Víš co je to náhradní rodinná péče? Víš, jaké důvody vedou k umístění dítěte do náhradní rodinné péče? Jaké znáš formy náhradní rodinné péče? A kterou z forem náhradní rodinné péče považuješ za nejvhodnější? (7 min) Hlavní část: Expozice – výklad nového učiva:Učitel napíše na tabuli základní rozdíly mezi pěstounskou péčí, adopcí, adopcí na dálku a poručnickou péčí. Zmíní se o hlavních rozdílech mezi dětským domovem, kojeneckým ústavem a SOS vesničkami i o tom, co znamená zkratka SOS (Save our souls = Zachraňte naše duše). Tyto informace si žáci přepíší do sešitů. Dále budeme se žáky rozebírat existenci rozdílnosti mezi dítětem z dětského domova a dítětem z klasické rodiny. Vysvětlíme žákům, že děti z dětských domovů nejsou jiné, ale vyrůstají v rozdílných podmínkách, což může ovlivnit jejich osobnost (hlavně v oblasti citové, ale mohou na tom být hůře i po stránce materiální). V dospělosti pak mohou mít problémy s dáváním lásky – nemusejí ji umět projevit). (15 min) Závěr hodiny: V závěru hodiny si z učebnice přečteme několik skutečných příběhů dětí z dětského domova. Následuje diskuze se žáky na téma, jak na ně tyto příběhy zapůsobily. (10 min) Fixace – upevnění nového učiva: Pomocí pracovních listů učitel zjistí, kolik si žáci z výkladu zapamatovali. Žáci pracují samostatně, po vyplnění si společně s vyučujícím překontrolují správné odpovědi.(10 min) Použitá literatura: JANOŠKOVÁ, Dagmar; ČEČILOVÁ, Anna; ONDRÁČKOVÁ, Monika. Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2003. 136 s. ISBN 8072382071. PRACOVNÍ LIST – NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE • ÚKOL č. 1: Doplň chybějící pojmy do vět: životu bezúhonnost nejvyšší biologickými vlastní rodinná osvojencem poručnická péče kritéria adopce pěstounská dítě zletilosti zodpovědnosti nejvýhodnější zemřou rodičovskou blízká placená Náhradní ………………… péče je forma péče o dítě, které je vychováváno jinými než ……………………… rodiči v prostředí, které se nejvíce podobá ……………… v přirozené rodině. V České republice se náhradní rodinná péče uskutečňuje ve třech právních režimech: ………………… (tj. osvojení), …………………… nebo ……………………………… . Osvojení neboli adopce: je ………………… a pro dítě z právního hlediska …………………… typ náhradní rodinné péče. Jde o akt, kdy dospělý přijme cizí dítě za ………………… . Osvojitelé musí mít s …………………… přiměřený věkový rozdíl a musí splňovat ………………… jako například řádný život, dobrý zdravotní stav, ……………………, finanční zajištění apod. Pěstounská péče: ……………… v pěstounské péči nemá práva biologického potomka. Právní vztah mezi dítětem a pěstounem končí dosažením …………………… dítěte. Biologičtí rodiče neztrácejí …………………… povinnost a vědí, kde dítě vyrůstá. Pěstounská péče je ………………… (např. odměna pěstounů, příspěvek na úhradu potřeb dítěte). Poručenství: Poručníka ustanovuje ………………, pokud rodiče dítěte ……………… nebo jsou zbaveni rodičovské ……………………… . Obvykle je poručníkem ustanovena osoba …………………, jako například příbuzní. • ÚKOL č. 2: Pomoc na dálku a) Jaká barva na mapě znázorňuje rozvojové země, jaká vyspělé a jaká barva znázorňuje ty státy, které jsou něco mezi oběma skupinami. Zelená: Žlutá: Červená: b) Někdy se můžeme setkat s jiným výrazem než rozvojové země. S jakým? ________________________________________________________ c) Uveď alespoň 3 příklady rozvojových zemí. ________________________________________________________ d) Jak můžeme dětem v rozvojových zemích pomoci? ________________________________________ ________________________________________ ________________________________________ PRACOVNÍ LIST – NÁHRADNÍ RODINNÁ PÉČE (řešení) • ÚKOL č. 1: Doplň chybějící pojmy do vět: životu bezúhonnost nejvyšší biologickými vlastní rodinná osvojencem poručnická péče kritéria adopce pěstounská dítě zletilosti zemřou nejvýhodnější zodpovědnosti rodičovskou blízká placená Náhradní rodinná péče je forma péče o dítě, které je vychováváno jinými než biologickými rodiči v prostředí, které se nejvíce podobá životu v přirozené rodině. V České republice se náhradní rodinná péče uskutečňuje ve třech právních režimech: adopce (tj. osvojení), pěstounská nebo poručnická péče. Osvojení neboli adopce: je nejvyšší a pro dítě z právního hlediska nejvýhodnější typ náhradní rodinné péče. Jde o akt, kdy dospělý přijme cizí dítě za vlastní. Osvojitelé musí mít s osvojencem přiměřený věkový rozdíl a musí splňovat kritéria jako například řádný život, dobrý zdravotní stav, bezúhonnost, finanční zajištění apod. Pěstounská péče: Dítě v pěstounské péči nemá práva biologického potomka. Právní vztah mezi dítětem a pěstounem končí dosažením zletilosti dítěte. Biologičtí rodiče neztrácejí rodičovskou povinnost a vědí, kde dítě vyrůstá. Pěstounská péče je placená (např. odměna pěstounů, příspěvek na úhradu potřeb dítěte). Poručenství: Poručníka ustanovuje soud, pokud rodiče dítěte zemřou nebo jsou zbaveni rodičovské zodpovědnosti. Obvykle je poručníkem ustanovena osoba blízká, jako například příbuzní. • ÚKOL č. 2: Pomoc na dálku a) Jaká barva na mapě znázorňuje rozvojové země, jaká vyspělé a jaká barva znázorňuje ty státy, které jsou něco mezi oběma skupinami. Zelená: vyspělé země Žlutá: země, které jsou mezi oběma skupinami Červená: rozvojové země b) Někdy se můžeme setkat s jiným výrazem než rozvojové země. S jakým? Země třetího světa c) Uveď alespoň 3 příklady rozvojových zemí. Afrika: Angola, Benin, Burkina Faso, Burundi, Čad, Demokratická republika Kongo, Džibutsko, Eritrea, Etiopie, Gambie, Guinea, Guinea-Bissau, Kapverdy Komory, Lesoto, Libérie, Madagaskar, Malawi, Mali, Mauritánie, Mosambik, Niger, Rovníková Guinea, Rwanda, Senegal, Sierra Leone, Somálsko, Středoafrická republika, Súdán, Svatý Tomáš a Princův ostrov, Tanzanie Togo, Uganda, Zambie Amerika: Haiti Asie: Afghánistán, Bangladéš, Barma, Bhútán, Jemen, Kambodža, Laos, Maledivy, Nepál, Východní Timor Oceánie: Kiribati, Samoa, Šalamounovy ostrovy, Tuvalu, Vanuatu d) Jak můžeme dětem v rozvojových zemích pomoci? • Adopce na dálku • Nadace • Charity • Humanitární pomoc