Příprava č. 1 Vypracovala: Veronika Petrová Téma hodiny: Umění učit se Ročník: 6. ročník Hodinová dotace: 1 vyučovací hodina (45 minut) Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Mezipředmětové vztahy: Občanská výchova Výchovně vzdělávací cíle: Žák interpretuje svůj vlastní názor k problematice učení. Žák diskutuje s ostatními spolužáky. Žák poznává a rozvíjí vlastní schopnosti. Klíčové kompetence: • Kompetence k učení - žák vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení. • Kompetence k řešení problémů - žák kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit. Uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí. • Kompetence komunikativní - žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory, naslouchá promluvám druhých lidí, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje. • Kompetence sociální a personální- žák účinně spolupracuje ve skupině, přispívá k diskusi, vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj. Očekávané výstupy: Žák se seznámí s metodami učení a správnou organizací práce. Žák si upevní pracovní návyky. Žák dokáže určit, jaký učební typ u něj převažuje. Pojmy opěrné: Učení, plánování, organizace práce, soustředění Pojmy nové: Kimova hra, učební typy (zrakový, sluchový, pohybový, smíšený) Použité metody: Pojmová mapa, výklad, písemný zápis, diskuze, hra Použité formy: Frontální výuka Použité prostředky: Tabule, křída, učebnice, sešity, test na určení učebního typu (počet testů = počet žáků ve třídě), pomůcky na Kimovu hru (24 drobných předmětů, šátek) Rozpracování scénáře hodiny Úvod: Seznámení s cílem hodiny: Nejprve se seznámíme s obsahem dané hodiny- co se bude probírat za látku. (3 min) Motivace: Žáky budeme motivovat myšlenkovou mapou na téma: Co se vám vybaví, když se řekne učení? Tímto se dozvíme, jaký mají žáci vztah k učení. Dále budeme probírat, jakým stylem se učí, co dělají před, během a po učení. Zda-li si slibují nějaké odměny, když se naučí nějakou látku, která není záživná a nejde jim atd. (6 min) Hlavní část: Expozice – výklad nového učiva: Vysvětlíme dětem, jak je důležité si učení rozumně zorganizovat, že organizace práce ušetří mnoho času, který mohou věnovat zájmovým aktivitám nebo odpočinku. Můžeme se zmínit o tom, že je nezbytné, aby měli žáci přehled o zadaných úkolech (zapisování úkolů a písemných prací do kalendáře/deníčků). (11 min) Děti ve dvojicích diskutují o tom, jakým stylem se připravují na učení a jakým způsobem se učí. (3 min) Poté si děti udělají test, který jim pomůže určit jejich učební typ. Po testu učitel charakterizuje jednotlivé učební typy. (12 min) Závěr hodiny je věnován Kimově hře na procvičení paměti. (Hra se odehrává ve třídě na koberci. Děti sedí v kruhu a 1 minutu se dívají na 24 drobných předmětů, po vypršení časového limitu učitel předměty zakryje šátkem a žáci musí během 2 minut napsat seznam pozorovaných předmětů. Kdo má víc jak 20 věcí, podal znamenitý výkon a má velmi dobrou paměť, člověk s průměrnou pamětí si vzpomene na 15 až 20 věci. Ten kdo, sepíše méně jak 15 věcí, měl by svou paměť více procvičovat). (7 min) Fixace – upevnění nového učiva: Formou diskuze si v posledních minutách zopakujeme, co jsme danou vyučovací hodinu probíraly. (3 min) Použitá literatura: JANOŠKOVÁ, Dagmar; ČEČILOVÁ, Anna; ONDRÁČKOVÁ, Monika. Občanská výchova 6 s blokem Rodinná výchova: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň: Fraus, 2003. 136 s. ISBN 8072382071. http://datapro.poradcevpk.cz/116-didakticke_pomucky:_ucebni_typy_-_test_i Příloha TEST - JAKÝ JSI UČEBNÍ TYP? Pozorně si přečti zadání situací, které používáš v průběhu učení a přiděl k nim následující body: 1 bod – když si zapamatuješ málo 2 body – když si zapamatuješ něco 3 body - když si zapamatuješ mnoho 1) Přečtu si text několikrát za sebou. 2) Poslouchám pozorně výklad učitele. 3) Z textu si vypíši některé záchytné body. 4) Čtu si slovíčka z cizího jazyka několikrát za sebou. 5) Text si předčítám nahlas. 6) K učební látce si zhotovuji náčrt. 7) Spolužák mi něco vysvětluje. 8) V průběhu vyučování je promítán film. 9) Z matematiky si vypočítám několik příkladů. 10) Vyučující mi něco vysvětluje. 11) Slovíčka z cizího jazyka si několikrát napíši. 12) Prohlédnu si dobře obrázky v učebnici. Vyhodnocení: sečtěte si body podle následujícího klíče. Tam kde bude výsledek největší, takový jste učební typ. Dohromady sečtěte vaše body u otázek č. 2 + č. 5 + č. 7 + č. 10 (sluchový typ) Nyní počítejte body u otázek č. 1 + č. 4 + č. 8 + č. 12 (zrakový typ) A nakonec sečtěte body u otázek č. 3 + č. 6 + č. 9 + č. 11 (hmatový a pohybový – kinestetický typ) Charakteristika 3 základních učebních typů Co je učební styl? Učební styl je způsob, jak člověk vstřebává nové informace a jak si je pamatuje. Měli byste vědět, k jakému typu patříte - učíte se lépe pomocí zraku, sluchu nebo vám při studiu vyhovuje pohyb a hry? Pokud odhalíte nejlepší způsob učení, jste na správné cestě k tomu zapamatovat si a vstřebat data s co nejmenší námahou. AUDITIVNÍ TYP: • Ve škole během výuky: - diskutujte o tématech se spolužáky - vysvětlujte myšlenky ostatním lidem - popisujte nadpisy, obrázky atd. někomu, kdo minulou hodinu chyběl - nechávejte si u poznámek místo k pozdějšímu doplnění • Během učení doma: - zřejmě si budete muset doplňovat poznámky – dáváte přednost poslechu na úkor psaní poznámek, i když zřejmě nebudete mít z hodiny kompletní poznámky. - látku si přeříkávejte, nahrávejte a pak si ji pouštějte, - čtěte si během učení své poznámky nahlas a zkuste je vysvětit někomu dalšímu. ZRAKOVÝ TYP: • Ve škole během výuky: - podtrhávejte si, - používejte různé barvy, - používejte symboly, tabulky a různá uspořádání. • Během učení doma: - představujte si obrázky, které jste měl v sešitě, - kreslete si diagramy tam, kde je to vhodné. HMATOVÝ A POHYBOVÝ – KINESTETICKÝ TYP: • Ve škole během výuky: - používejte všechny své smysly - choďte do laboratoří a zúčastňujte se exkurzí - poslouchejte příklady ze skutečného života • Během učení doma: - k poznámkám pište i reálné příklady, - využívejte také obrázky a fotografie, - zkuste si najít spolužáka, který je stejný typ jako vy, a zkuste s ním o probírané látce mluvit.