Téma: Vyrovnávání se s problémy Ročník: 6. třída Hodinová dotace: 1 h. RVP: Poloha tématu - Člověk a společnost - Člověk a zdraví Klíčové kompetence: Kompetence k řešení problémů → Vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností. Vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému. Samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy. Ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů. Kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí. Kompetence komunikativní → naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje. Využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi. Kompetence sociální a personální → Přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají. Vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty. Mezipředmětové vztahy: Průřezové téma. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------- Cíle: Žák se nebojí svěřit se o svém problému. Žák si uvědomuje důležitost včasného řešení problémů a vznik více problémů při oddalování řešení. Úvod, motivace: Motivace do hodiny formou myšlenkové mapy, na kterou se napíše nějaký problém, a děti budou vyslovovat myšlenky na jeho řešení. Učitel myšlenky zapisuje na plakát nebo na tabuli. Expozice učiva: Motivační úkol. Výklad o tom co je to problém, jaké jsou možnosti řešení problémů. Vysvětlit a společně s dětmi zvážit zda je správným řešením únik, výmluvy. Napsat na tabuli a prodiskutovat postup při řešení problémů.(1. Rozhodneme se co je cílem našeho snažení. 2. Vyhneme se zbytečnému otálení. 3. K řešení problémů přistupujeme s čistou hlavou a odpočinutí. 4. Snažíme se o problému získat co nejvíce objektivních informací. 5. Poučíme se ze zkušeností ostatních. 6. Požádejme o radu rodiče, učitele, sourozence.). Zmínit se o lince bezpečí, jaké je číslo, k čemu slouží a v jakých situacích ji využívat. Na aktivitě si ukázat správné i nesprávné řešení problémů (např. hraním scének, viz příloha). Fixace: Fixace metodou hry (hraní scének) nebo pracovním listem (viz příloha). Zdroje: JANOŠKOVÁ D. a kol., 2003, Občanská výchova s blokem Rodinná výchova pro 6. Ročník základních školy a primu víceletého gymnázia, Fraus. www.rvp.cz Přílohy: Kartičky s příběhem - děti se rozdělí do skupin a vyberou si kartičku s příběhem. Tento příběh si musí připravit jako scénku a zahrát ji i s vyřešením problému. Jsi chlapec, který má strach s písemky z ČJ a bojí se jít do školy. Kdybys tam šel, víš, že bys dostal 5, a proto předstíráš, že je ti špatně. Tví rodiče jsou hodní, ale dbají na to, abys měl pěkné známky. Neudělal/a jsi DÚ a dostal/a jsi 5. Bojíš se jít domů, protože si myslíš, že tě tatínek zbije. Proto se raději poflakuješ po venku a přemýšlíš, jestli jít nebo nejít domů. Ublížila jsi své kamarádce, protože jsi prozradila vaše tajemství. Ta tě teď proto nesnáší. Je ti to moc líto, ale nevíš, co máš dělat, aby ti odpustila. Přemýšlíš! Našel jsi venku zatoulané koťátko, ale rodiče ti řekli, že nechtějí mít doma žádnou pouliční havěť. Kočku schováváš v krabici na půdě, ale máš strach, že ji rodiče najdou a ublíží jí. Vodíš ráno mladšího sourozence do školky, a protože mu dlouho trvá než se převlékne, chodíš pozdě do školy. Paní učitelka se na tebe zlobí a dává ti každý den domácí úkoly navíc. Ale ty za to přece nemůžeš? Pracovní list: Vyrovnávání se s problémy 1. Co je to problém? 2. Vymysli problém a ten napiš do rámečku Je. Do rámečku Bude napiš stav, jaký si představuješ po vyřešení problému. Do rámečku Překážky vypiš, co ti brání v řešení problému. Do rámečku řešení vypiš možnosti, kterými lze problém vyřešit. Je Bude Překážky Řešení 3. Co je linka bezpečí? Pamatuješ si číslo? Kdy volat na linku bezpečí?