Téma: Den Země Ročník: 6. třída Hodinová dotace: 1 h. RVP: Poloha tématu - Člověk a společnost - Člověk a zdraví - Člověk a příroda - Člověk a jeho svět * Klíčové kompetence: Kompetence k řešení problémů → Vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promyslí a naplánuje způsob řešení problémů a využívá k tomu vlastního úsudku a zkušeností. Vyhledá informace vhodné k řešení problému, nachází jejich shodné, podobné a odlišné znaky, využívá získané vědomosti a dovednosti k objevování různých variant řešení, nenechá se odradit případným nezdarem a vytrvale hledá konečné řešení problému. Samostatně řeší problémy; volí vhodné způsoby řešení; užívá při řešení problémů logické, matematické a empirické postupy. Ověřuje prakticky správnost řešení problémů a osvědčené postupy aplikuje při řešení obdobných nebo nových problémových situací, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů. Kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí. Kompetence komunikativní → naslouchá promluvám druhých lidí, porozumí jim, vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuse, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje. Využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi. Kompetence sociální a personální → Přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají. Vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty. Kompetence pracovní → přistupuje k výsledkům pracovní činnosti nejen z hlediska kvality, funkčnosti, hospodárnosti a společenského významu, ale i z hlediska ochrany svého zdraví i zdraví druhých, ochrany životního prostředí i ochrany kulturních a společenských hodnot. Mezipředmětové vztahy: Průřezové téma. Cíle: Žák zná datum a význam Dne země. Žák zná a snaží se respektovat základní pravidla ochrany země. Úvod, motivace: Den Země je motivací samotnou, hodina začíná diskuzí o Dnu Země a názory žáků. Expozice učiva: Vyučovací hodina začíná diskuzí na téma Den Země. Dále výklad co vlastně Den Země je a kdy a proč se slaví. Při výkladu a diskuzi je kladen důraz na ekologii a styk s přírodou. Na konci hodiny bude probíhat hra, nebo spíše činnost popsána v příloze. Teorie: Den Země je den věnovaný Zemi, který se každoročně koná 22. dubna. Tento svátek je ovlivněn původními dny Země, které se konaly při oslavách jarní rovnodennosti, 21. března, a oslavovaly příchod jara. V moderním pojetí jde o ekologicky motivovaný svátek, upozorňující lidi na dopady ničení životního prostředí, a rozvíjející diskuzi o možných cestách řešení. V poslední době byla několikrát vyslovena myšlenka, že by svátek bylo lépe posunout na letní slunovrat, protože by hezké počasí přilákalo více lidí. Nezdá se však pravděpodobné, že by se našla vůle měnit již zavedené datum. Historie vyhlášení tohoto dne sahá do roku 1969, kdy především John McConnell začal volat po vzniku mezinárodního dne Země a v rámci těchto snah vytvořil i vlajku Země. První Den Země byl slaven v San Francisku. Tato oslava byla pravděpodobně zamýšlena nejen jako ekologicky zaměřený svátek, ale i jako levicově orientovaný happening bojovníků proti válce ve Vietnamu. Kampaň s tímto svátkem spojená si kladla za cíl přenést otázku ekologie do politických kruhů. Cílem bylo zvýšit energetickou účinnost, recyklovat odpadky a hledat obnovitelné zdroje energie. Tato akce měla velký ohlas zejména mezi studenty. Pro první oslavu dne 22. dubna 1970 byl zvolen den 100. narozenin Vladimíra Iljiče Lenina. OSN začala tento svátek slavit o rok později (1971). V roce 1990 se k Americe připojil i zbytek světa a 22. duben se stal Mezinárodním dnem Země Fixace: Fixace je spíše každodenním opakováním kladných návyků ve vztahu k přírodě a ekologii. Např. třídění odpadů atd. Zdroje: www.rvp.cz http://cs.wikipedia.org/wiki/Den_Zem%C4%9B Přílohy: 1. Přání a sliby Každý žák dostane barevný lístek a tužku. Na tento lístek napíše přání pro Zemi a slib, který splní aby bylo Zemi líp. Na tabuli, nebo na nástěnku se pověsí velký papír, a na ten budou žáci lístky se svým přáním a slibem přilepovat. Na nástěnku se také pověsí červený fix, a když žák svůj slib dodrží udělá si vedle něj fajfku splněno. 2. Slovní fotbal Žáci pomocí známé hry slovní fotbal budou vymýšlet různé slova, nebo slovní spojení související s ekologií a ochranou země. Lze také vyzkoušet opačný význam, tak že děti budou vymýšlet negativa.