Téma: Kalendář Ročník: 6. třída Hodinová dotace: 2 h., a pak při velkých svátcích RVP: Poloha tématu - Člověk a jeho svět - Člověk a společnost - Člověk a příroda - Umění a kultura - Člověk a svět práce - Školní projekty - Doplňující Vzdělávací obory - Průřezová témata Klíčové kompetence: Kompetence k učení →vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě. Kompetence komunikativní →rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, běžně užívaných gest, zvuků a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění. Kompetence sociální a personální →účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce. Kompetence pracovní→používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky Mezipředmětové vztahy: Občanská výchova, Výtvarná výchova, Přírodopis, Dějepis --------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------- Úvod, motivace: Úvod do učiva rčením pořekadla, které vystihuje dané roční období, či měsíc a diskuze o něm. Expozice učiva: Roční období → jejich význam. Měsíce →zmínit významnost jednotlivých měsíců, svátky a významné dny, známé světce a tradice. Září →pranostiky, sv. Václav, archanděl Michael, zvyky (děkování za úrodu, opékání brambor). Říjen →pranostiky, 28. říjen, zvyky (černá hodinka, pouštění draka). Listopad → pranostiky, dušičky, svatý Martin, 17. listopad, sv. Kateřina, sv. Ondřej zvyky (výroba svatomartinské lampy). Prosinec → pranostiky, advent, sv. Mikuláš, sv. Barbora, Ambrož, sv. Lucie, Vánoční svátky, zvyky (házení papučí, krájení jablka, slévání olova, stromeček…), jak se slaví Vánoce ve světě, Silvestr. Leden → pranostiky, Nový rok, Tři králové, zvyky (novoroční předsevzetí, posílání P. F.) Únor → pranostiky, Hromnice, sv. Valentýn, Masopustní období, zvyky (posílání valentýnek, masopustní průvody) Březen →pranostiky, sv. Řehoř, zvyky (půst před velokonocema, vynášení Morany) Duben →Velikonoce(Květná neděle, Zelený čtvrtek, Velký pátek, Bílá sobota, Boží hod velikonoční, Velikonoční pondělí), Filipojakubská noc, zvyky (pečení beránka, barvení vajíček, pletení pomlázky, pálení čarodějnic…) Květen → pranostiky, stavění máje, Svatodušní svátky, den Matek. Červen → pranostiky, Jan Křtitel, sv. Jan, zvyky (svatojánský oheň, pouštění věnečků). Červenec → prázdniny, Jan Hus, Cyril a Metoděj, sv. Prokop, sv. Anna, sv. Markéta, zvyky (poutě) Srpen → sv. Vavřinec (padající hvězdy). Aktivita 1. →Pořekadla ke jménům žáků, vysvětlit jejich význam. Aktivita 2. → Při významných svátcích Vánoce, Velikonoce předvedení nejznámějších tradic. Aktivita 3. → Vytvoření vlastního kalendáře se svými pořekadly (pracovní list). Aktivita 4. →Děti se rozdělí do skupin a každá skupina si vytáhne kartičku s úkolem, který si musí za určitou dobu připravit a pak předvést (kartičky viz příloha). Fixace: Hra s vlastními jmény. Učební list s pranostikami. Upevňování učiva připomínáním významných dnů a tradic v průběhu školního roku. Pracovní listy: viz příloha Zdroje: www.rvp.cz JANOŠKOVÁ D. a kol., 2003, Občanská výchova s blokem Rodinná výchova pro 6. Ročník základních školy a primu víceletého gymnázia, Fraus. ŠOTTNEROVÁ D., 2008, Lidové tradice, Rubico Příloha: Co znamená moje jméno? Aktivita se odvíjí od jmen žáků ve třídě. Žáci si dle předložené literatury, či pracovních listů vyhledají, co jejich jméno znamená, zda nevlastní jméno nějakého světce nebo nevztahuje-li se k jejich jménu nějaká pranostika. Např. Kateřina Jiří Eliška Veronika Petr Tomáš Martin Eva Jaro, léto, podzim, zima Co si pamatuješ o ročních obdobích a významných dnech v roce? Zopakuj si! K pranostikám zkus vymyslet nějaké pořekadlo, které se hodí do dnešní dobyJ Jaro Jaké významné dny, svátky a tradice oslavujeme v jarním období? Jaké znáš Velikonoční zvyky? Březen → Březnový slunce, má krátký ruce. Březen – za kamna vlezem. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------- Duben → Je-li v dubnu teplý déšť, hojné požehnání jest. Aprílové počasí, jsou časy a nečasy. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------- Květen → Až přijde máj vyženeme, vyženeme kozy v háj. Studený máj – v stodole ráj. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------Léto Jakým obdobím je léto dle pranostik? Kteří významní světci slaví v červenci svátek? Červen → V červnu deštivo a chladno způsobí rok neúrodný snadno. Červnové večerní hřmění – ryb a nadělení. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------- Červenec → V červenci déšť a slunečná pohoda – hojná bude v příštím roce úroda. Dělají – li mravenci obydlí své v červenci a kupí je stále výš, přijde tuhá zima spíš. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------ Srpen → Když srpen z počátku hřeje, ledový vítr v zimě dlouho věje. Srpen klasy klidí a ovoce dospělé vidí. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------Podzim Jaké zvyky a hry hrají děti na podzim? Přiřaď svátek k datu: 28. září 28. října 17. listopadu Den samostatnosti československého státu sv. Václav Den boje za svobodu a demokracii Září → Ozve – li se v září hrom, bude v zimě zavát každý strom. V září sic slunce ještě hodně svítí, ale kabát již připravený musíš míti. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------- Říjen → Je – li říjen hodně zelený, bude leden velmi studený. Sněží - li v říjnu, bude tuhá zima. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------------ Listopad → Na začátku listopada, teplo se zimou se hádá. Jaký bývá v listopadu čas, taký obyčejně v březnu zas. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------- Zima Jaké znáš vánoční zvyky a tradice? Co jsou Hromnice? Prosinec → V prosinci – li zima, sníh – li hojně lítá, hojnost všady bývá žita. Jaké zimy v prosinci – taková tepla v červnu. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------- Leden → Leden studený, duben zelený. Je – li teplo v lednu, sahá bída ke dnu. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------- Únor → Únor bílý, pole sílí. Když skřivánek v únoru zpívá, velká zima potom bývá. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ----------------------- Vyrob, vymysli, předveď. Vyrob draka Vyrob Velikonočního beránka Nakresli čtyři roční období Vyrob Mořenu Vyrob čarodějnici k upálení Popiš Vánoce Popiš Masopustní období Popiš Velký pátek Popiš sv. Václava Zahraj scénku: Den Matek Zahraj scénku: Sv. Valentýn Zahraj scénku: Sv. Anna Zahraj scénku: Tři králové Zahraj scénku: Sv. Martin Po prezentaci úkolu si formou diskuze zopakujeme, co který tým předváděl.