Příprava č. 2 Monika Volfová, 265037 Téma: TĚHOTENSTVÍ Ročník: 7. Hodinová dotace: 3 x 45min. ___________________________________________________________________________________________________ Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Klíčové kompetence: Kompetence k učení - vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě. Kompetence komunikativní - rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů a jiných informačních a komunikačních prostředků, přemýšlí o nich, reaguje na ně a tvořivě je využívá ke svému rozvoji a k aktivnímu zapojení se do společenského dění. Kompetence k řešení problémů - kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí Kompetence sociální a personální - přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají. Kompetence občanské - rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka Mezipředmětové vztahy: biologie Použité metody: diskuze, výklad Použité formy: frontální výuka Použité prostředky: tabule, křída, pracovní list, video Rozpracování scénáře hodiny: Úvod: Žáci jsou na začátku hodiny seznámeni s cílem. Motivace: Žáky motivuji k danému tématu formou hry, videa. Hlavní část: Formou diskuse zjišťuji stávající znalosti žáků o daném tématu, v případě žáky opravuji a doplňuji. Expozice: Žáci získávají a rozšiřují znalosti o daném tématu např. formou výkladu nebo puštění videa s danou problematikou. Žáci se naučí průběh těhotenství, jak se vyvíjí plod v matčině bříšku, rizika. Fixace: Upevnění a pochopení probírané látky si ověřuji pracovním listem, který žáci vypracují. Následně pokračuje vyhodnocení pracovního listu a popřípadě i menší diskuze. Posléze bude následovat aktivita, která se bude věnovat situacím, ve kterých se může každý z nás dříve či později setkat. Každá dvojice nebo skupinka dostane lísteček s danou situací, kterou bude muset pantomimou ukázat svým spolužákům a následně slovy vymyslet, jak by tuto situaci vyřešili. Pracovní list: příloha 1 Příloha 1: Pracovní list – TĚHOTENSTVÍ Úkol č. 1: Spojte následující obrázky k větám Růst dítěte během těhotenství 1. měsíc 1. měsíc 2. měsíc 2. měsíc 3. měsíc 3. měsíc 4. měsíc 4. měsíc 5. měsíc 5. měsíc 6. měsíc 6. měsíc 7. měsíc 7. měsíc 8. měsíc 8. měsíc 9. měsíc 9. měsíc · Plod je aktivní a otáčí se. „Saje“ si palec (ve skutečnosti však dosud nemá vyvinutý sací reflex). Má reálnou šanci (asi 70 %) na přežití v případě předčasného porodu Měří přes 30 cm a váží asi 900 g. · Tlukot srdce je slyšet stetoskopem. Vytvořily se prsty s měkkými nehty. Na prstech jsou zřejmé otisky prstů. Plod reaguje na dotyk. Vyvíjejí se pohlavní orgány, ale určení pohlaví je stále obtížné. Plod se pohybuje, svírá pěst a pohybuje hlavou. · Hlava a nohy embrya rostou, vyvíjejí se oči a uši. V budoucím hrudníku bije srdce a vytvářejí se plíce. · Plod rychle roste a přibývá na váze. Kope, může škytat a plakat. Chutí rozlišuje mezi sladkým a kyselým. Pracuje všech pět smyslů. Měří téměř 40 cm a váží asi 1,8 kg. · Nenarozené dítě přestává být embryem a stává se plodem. Plod už má všechny orgány. Vytváří se čelist včetně zárodků zubů v dásních. V mozku probíhá elektrická aktivita. Plod měří asi 2 cm a jeho srdce tepe asi 140 až 150 krát za minutu. · Je krátce před porodem. Dítě měří od 48 do 54 cm a váží od 2,8 do 4 kg. Průměr jeho hlavy je 9,5 až 10,5 cm. · Plod slyší matčin hlas, tlukot srdce a další okolní zvuky. Plodová voda je dvakrát až třikrát denně obměněna. Matka přibývá na váze asi čtvrt kg za týden. Plod měří asi 16 cm a váží asi 250 g. · Plodu rychle narostl mozek. V případě předčasného porodu má dítě velmi dobrou šanci na přežití. Měří asi 42 cm a váží 2,3 kg. · Matce se dále zvětšují prsy zpravidla pociťuje první pohyby dítěte. Plod je asi 19 cm dlouhý a váží 350 g. Začínají mu růst vlasy a oční řasy. Na ultrazvukovém vyšetření jsou vidět pohyby a bývá možno rozpoznat pohlaví. Úkol č. 2: Otázky k zamyšlení Jak žena zjistí, že je těhotná? Co je to potrat? Co je předčasně narozené dítě? Čím je způsobeno, že někomu se narodí holčička a někomu chlapeček? Úkol č. 3: Vyjmenuj ženské a mužské ochranné prostředky Ženské ochranné prostředky Mužské ochranné prostředky Hra: Pantomimou předveď popsanou situaci na papírku a následně vymysli slovy svoji reakci. Sedíš v přeplněné tramvaji a všimneš si, že nastoupila těhotná žena. Co uděláš? Jdeš po ulici a uvidíš těhotnou ženu, která se svíjí bolestí. Co uděláš? Jsi partner své těhotné partnerky, která přijde po celém dni bez nálady a unavená. Co bys pro ni udělal? Tvoje manželka je těhotná a není ji moc dobře, kolem sebe má další dvě vaše děti, které zlobí a chtějí si hrát s maminkou. Jak se v dané situaci zachováš?