Téma: Pohybové aktivity Třída: 6. ročník Časová dotace: 45 min. Vzdělávací oblast RVP ZV: Člověk a zdraví Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Tematický celek: Rozvoj osobnosti Průřezové téma: Osobnostní a sociální výchova Mezipředmětové vztahy: s tělesnou výchovou Výchovně vzdělávací cíle: Seznámit žáky se sporty, které jsou více či méně typické pro Českou republiku, umět je charakterizovat, zařadit do správné kategorie a vědět, zdali patří na zimní či letní olympijské hry. Kompetence: Komunikativní – žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu, naslouchá promluvám druhých a vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuze, obhajuje svůj názor, toleruje názor druhých lidí, avšak umí i vhodně argumentovat, využívá získané dovednosti ke kvalitní spolupráci s ostatními lidmi, rozumí různým typům textů, využívá informační a komunikační prostředky K řešení problémů – žák rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promýšlí a plánuje způsob řešení problémů, ke kterým využívá vlastních úsudků a zkušeností, je schopen vyhledat informace vhodné k řešení problémů, využívá získané vědomosti a dovednosti, samostatně řeší problémy a vhodně volí způsoby řešení Sociální a personální – žák spolupracuje ve skupině, kde se podílí na utváření příjemné atmosféry v týmu, žák také přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, žák zapojuje do diskuze v malé skupině i k debatě celé třídy, žák si vytváří pozitivní představu o sobě samém a podporuje tak svoji sebedůvěru, žák je schopen ovládat a řídit svoje jednání a chování tak, že dosahuje pocitu sebeuspokojení a sebeúcty Dovednosti: komunikační, pohybové Pomůcky: sešit, psací potřeby, 1. Teoretická příprava: Pojmy opěrné: hokej, fotbal, volejbal, plavání, lyžování, tenis Pojmy nové: curling, rychlobruslení, basebal Shrnutí tématu: Téma pohybové aktivity bude probráno nejen teoreticky, ale i prakticky. Každý žák si z klobouku vylosuje jeden papírek se sportem, sám si ho přečte a nikomu neříká, co si vylosoval. Poté postupně jeden po druhém se snaží předvést svůj sport formou pantomimy. Úkolem třídy je uhodnout, o jaký sport se jedná a následuje krátká diskuze o každém sportu. Následné si v krátkosti zapíší do sešitu poznámky, co je pro tento sport typické. Výklad k doplnění žákovské práce: Jakmile žáci uhodnout, o jaký sport se jedná, učitel vede s žáky rozhovor na daný sport. Nejdříve učitel podává žákům obecné otázky. Poté přejde na konkrétnější otázky. Otázky, které mohou zaznít: Jedná-li se o zimní či letní sport? Je tento sport zařazen na LOH či ZOH? Je to venkovní či halový sport? Do jaké skupiny sportu patří? Je to sport pro jednotlivce nebo týmový sport? Kolik hráčů pro tento sport je potřeba, aby vytvořili tým? Znáš nějakého sportovce, který reprezentoval naši zemi v tomto sportu? Hádané sporty: fotbal, hokej, basketbal, volejbal, basebal, hod oštěpem, skok o tyči, lyžování, skok do dálky, plavání, rychlobruslení, golf, tenis, překážkový běh, vrh koupí, cyklistika, curling, krasobruslení 2. Rozpracování scénáře hodiny: Úvod – pozdrav a přivítání se s žáky Seznámení s cílem hodiny – Cílem dnešní hodiny je seznámit žáky s nejčastějšími sporty, které jsou více či méně typické pro Českou republiku. Kontrola žákovské přípravy na hodinu - Žáci si nachystají sešit na poznámky, psací potřeby. Hlavní část Motivace: Na začátek hodiny je žákům vysvětlena hra, která bude probíhat celou hodinu. Expozice: Hra spočívá v tom, že si každý žák vylosuje jeden sport, který musí pantomimicky předvést a zbytek třídy hádá, o jaký sport se jedná. Po každém sportu následuje diskuze vedená učitelem. Pokud nějaká informace o daném sportu nebyla žáky zmíněna, učitel podává žákům otázky a žáci se snaží sami na tyto otázky odpovědět. Fixace: Pro upevnění a udržení v paměti si žáci zapíši do sešitu hlavní charakteristiky každého sportu. Závěr Zopakování probrané látky: Na závěr hodiny s žáky shrneme, co jsme se dozvěděli dnes nového. Zhodnocení hodiny: Poděkovala jsem žákům za pozornost a spolupráci. Použité metody: výklad, rozhovor, diskuze, brainstorming Použité formy: kooperativní výuka, skupinová výuka Literatura: JANOŠKOVÁ, Dagmar; ONDRÁČKOVÁ, Monika; ČÁBALOVÁ, Dagmar. Občanská výchova 8 : Rodinná výchova 8 : příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2005. 303 s. ISBN 8072383949