Téma: SEXUÁLNÍ DEVIACE Třída: 8. ročník Časová dotace: 45 min. Vzdělávací oblast RVP ZV: Člověk a zdraví Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Tematický celek: Sexuální výchova Průřezové téma: Osobnostní a sociální výchova, Multikulturní výchova Mezipředmětové vztahy: s přírodopisem, výchovou k občanství Výchovně vzdělávací cíle: Žák zná nové pojmy týkající se sexuální výchovy, rozeznává různé sexuální deviace a ví jak se zachovat při setkání s nebezpečným deviantem. Kompetence: Komunikativní – žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory, vyjadřuje se výstižně, souvisle a kultivovaně v písemném i ústním projevu, naslouchá promluvám druhých a vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuze, obhajuje svůj názor, toleruje názor druhých lidí, avšak umí i vhodně argumentovat, využívá získané dovednosti ke kvalitní spolupráci s ostatními lidmi, rozumí různým typům textů, využívá informační a komunikační prostředky K řešení problémů – žák rozpozná a pochopí problém, přemýšlí o nesrovnalostech a jejich příčinách, promýšlí a plánuje způsob řešení problémů, ke kterým využívá vlastních úsudků a zkušeností, je schopen vyhledat informace vhodné k řešení problémů, využívá získané vědomosti a dovednosti, samostatně řeší problémy a vhodně volí způsoby řešení Sociální a personální – žák spolupracuje ve skupině, kde se podílí na utváření příjemné atmosféry v týmu, žák také přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, žák zapojuje do diskuze v malé skupině i k debatě celé třídy, žák si vytváří pozitivní představu o sobě samém a podporuje tak svoji sebedůvěru, žák je schopen ovládat a řídit svoje jednání a chování tak, že dosahuje pocitu sebeuspokojení a sebeúcty Dovednosti: komunikační, práce s textem Pomůcky: sešit, psací potřeby, 1. Teoretická příprava: Pojmy opěrné: transvestismus, lesbismus, heterosexualita, exhibicionismus, pedofilie, zoofilie, homosexualita, bisexualita, antikoncepce Pojmy nové: celibát, incest, transsexualita, identita, interrupce, voyeurismus, fetišismus, sadismus, masochismus, deviace Shrnutí tématu: S žáky jsem zopakovala učivo z minulé hodiny formou křížovky. Žáci se netradiční formou naučili nové pojmy ze sexuální výchovy a seznámili se s různými sexuálními deviacemi. Výklad k doplnění žákovské práce: Křížovka na zopakování učiva z minulé hodiny. 1. Orgán, v němž se vyvíjí zárodek. 2. Splynutí mužské a ženské pohlavní buňky. 3. Mužská pohlavní buňka 4. Proces narození dítěte. 5. Ženská pohlavní buňka. 6. Mužské pohlavní žlázy. 7. Trubice spojující nadvarle a močov. trubici. 8. Důkaz pohlavní zralosti ženy. 9. Umožňuje pohyb spermie. Následující cvičení je na 30 minut. Úkolem žáků je přiřadit k jednotlivým pojmům jednu z následujících definic. Výčet pojmů ze sexuální výchovy a sexuální deviace: CELIBÁT INCEST TRANSSEXUALITA TRANSVESTISMUS LESBISMUS HETEROSEXUALITA IDENTITA INTERRUPCE EXHIBICIONISMUS VOYERISMUS FETIŠIŠMUS PEDOFILIE SADISMUS MASOCHISMUS ZOOFILIE HOMOSEXUALITA BISEXUALITA DEVIACE ANTIKONCEPCE Definice pojmů ze sexuální výchovy a různých sexuálních deviací: Odhalování, vystavování lidského těla, zvláště genitálií. Sexuální úchylka, která se projevuje pozorováním obnaženého těla, pohlavního styku. Erotické zaměření na určité druhy předmětů (např. spodní prádlo, boty, doplňky atp.) či na jisté části těla (např. nohy, prsa, ruce, atp.). Sexuální sklon k dětem a mladistvým. Sexuální potěšení při způsobování bolesti jinému jedinci. Je to sexuální potěšení, při kterém je jedinec vzrušen bolestí, která je mu způsobována. Sexuální láska mezi člověkem a zvířetem, včetně pohlavního styku. Úchylka, odklon, odbočení, perverze. Nevyhraněné sexuální zaměření, současně heterosexuální i homosexuální. Ženská forma homosexuality. Trvalé erotické, sexuální a citové zaměření na jedince stejného pohlaví. Porucha pohlavní identity. Muž se cítí být ženou či žena se cítí být mužem. Náklonnost k druhému pohlaví. Nutkavá touha po převleku, zejména po oblečení druhého pohlaví, přejímání rolí. Určuje, zda se jedinec považuje za muže či ženu. (Totožnost). Pohlavní styk nebo manželství mezi blízce příbuznými osobami. (Krvesmilstvo). Dobrovolné rozhodnutí žít svobodně, bez manželství a bez pohlavních styků. Umělé přerušení (ukončení) těhotenství, umělý potrat. Metody zabraňující vzniku těhotenství. 2. Rozpracování scénáře hodiny: Úvod - pozdrav Seznámení s cílem hodiny – Cílem dnešní hodiny bude naučit se nové pojmy ze sexuální výchovy a vysvětlit si různé sexuální deviace. Kontrola žákovské přípravy na hodinu - Žáci si nachystají sešit na poznámky, psací potřeby. Hlavní část Motivace: Jako motivaci jsem si pro žáky připravila křížovku na zopakování učiva z minulé hodiny. Expozice: Během toho co žáci vyplňovali křížovku, jsem na tabuli vypsala 19 pojmů týkajících se sexuální výchovy a sexuálních deviací. Poté jsem každému žákovi rozdala definici jednoho z pojmů a žák měl uhodnout, k jakému pojmu daná definice patří. Nejdříve to měl zodpovědět každý sám dle svého názoru a ostatní spolužáci to danému žákovi buď schválili, nebo ho zkusili opravit. Pokud ani třída nevěděla, tak až nyní já jsem přišla na řadu já, abych jim objasnila význam pojmu. Ke každému pojmu byla vedena ve třídě diskuze, popřípadě jsem já pojem doplnila nebo žákům řekla k tomu nějakou zajímavost. Fixace: Pro upevnění a udržení významu slova v paměti žáků si žáci každý pojem a jeho definici zapsali do sešitu. Závěr Zopakování probrané látky: Zopakování nových pojmů ze sexuální výchovy a sexuálních deviací deviací. Zhodnocení hodiny: Poděkovala jsem žákům za pozornost a spolupráci. Použité metody: výklad, rozhovor, metoda práce s textem Použité formy: frontální výuka, kooperativní výuka, skupinová výuka Literatura: JANOŠKOVÁ, Dagmar; ONDRÁČKOVÁ, Monika; ČÁBALOVÁ, Dagmar. Občanská výchova 8 : Rodinná výchova 8 : příručka učitele pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. vyd. Plzeň : Fraus, 2005. 303 s. ISBN 8072383949