Uíš, že máš práuo na rodinu? n uíš také, že rodina má nejen pouinnost, ate i práuo o dětech rozhodouat 7^1 Y / JI "V- , / 7 / / ľí Vytvořte dvě nebo tři skupiny a proberte si v nich důkladně některý z následujících názorů! Potom se pokuste domluvit s ostatními skupinami o tom, co považujete za nejdůležitější. Rey: Nemyslíš, že by nám táta s mámou už měli přestat kecat do života? fldam: A není lepší, když to za nás všechno zařídí a obstarají rodiče? Eua: Co kdybychom si s nimi o tom společně popovídali? Rey: Co je to vlastně rodina? ňdam: K čemu je rodina dobrá? Myslím, ta špatná rodina... Eua: Není to nespravedlivé - kamarády si vybíráme, ale rodinu ne? Eua: Je rodina pro dítě vždycky to nejlepší? ňdam: Můžou rodiče dítěti vážně uškodit? Wjjj Rey: Co by se mělo v takovém případě dělat? Rozdělte se do dvou skupin a pokuste se najít v první skupině všechny důvody proti uzavření manželství a založení rodiny a ve druhé skupině všechny důvody pro uzavírání manželství a zakládání rodin! Potom si vyberte mluvčího, který bude vaše názory před ostatními hájit, a nakonec se pokuste rozhodnout, který mluvčí a která skupina měla lepší argumenty. Nečiň druhým to, co nechceš, aby jiní činili tobě" je tzv. „zlaté pravidlo" morálky (bývá chápána jako soubor vodítek a regulativů lidského jednání a je založena na rozlišení správného a nesprávného a rozlišení dobra a zla) a etiky (která je vědou o morálce). Právo (ve smyslu právní normy, zákona, předpisu) pak bývá chápáno jako „minimum morálky". Pokuste se zamyslet, proč se zásada „nečiň druhým to, co nechceš aby jiní činili tobě" nazývá zlatým pravidlem!? Co znamená „ctěte a milujte se navzájem"? Odkud pochází „miluj svého bližního jako sebe sama"? A co to znamená? (Neznamená to také, že nejprve musíme mít rádi sami sebe?) Pohovořte si o tom! Článek 5: Rodičovské vedení a rozvoj dětských schopností - stát musí respektovat práva a odpovědnost rodičů i širší rodiny. Článek 9: Dítě má právo žít s oběma rodiči, pokud to není v rozporu s jeho zájmy - děti mají právo žít se svými rodiči a udržovat s nimi styky. Článek 10: Spojení rodiny: děti a jejich rodiče mají právo opustit kteroukoliv zemi, i svou vlastní, za účelem spojení rodiny nebo udržení vztahů dítěte s rodiči. Článek 18: Rodičovská odpovědnost: rodiče mají společnou a prvotní zodpovědnost za výchovu a vývoj dítěte. fl uís, že děti bez rodin mají práuo na zuláštní ochranu a pomoc? 1 Každé díle má uyrůstat u rodiném prostředí, u atmosféře štěstí, lásky a porozumění. ...............J ..........n^h....................._____ Ten je přece adoptouaný, takže rodiče má. Který názor z rozhovoru 1 - Reyův, Adamův či Evin - je ti nejbližší? Napiš proč! A pak se zeptej souseda či sousedky, jaký názor zvolil on či ona a proč? Zjistěte, který názor ve vaší skupině či třídě převládá! (A také pamatujte, že většina nemusí mít vždy pravdu!) Rey: A nejsou pro děti bez rodičů přece jen lepší ústavy? Rodiče jim do ničeho nemluví a mají tam spoustu kamarádů. Adam: Já si myslím, že i když je rodina sebehorší, nemůže být horší než děcák nebo pasťák, co ty na to? Eua: I dítě, které nemá rodiče a nebo je má a ti se o ně nestarají, by mělo mít tátu a mámu, nemyslíš? dawg k-ÍS8 Pokuste se, každý sám za sebe, odpovědět na tři následující otázky! Potom si se svým sousedem vyměňte své odpovědi a pokuste se a) obhájit své stanovisko u třetí otázky a b) pochopit stanovisko svého souseda. • Co je to adopce nebo osvojení? • Co je to pěstounská péče? • Může být náhradní rodina lepší než vlastní, biologická rodina? Ano, či ne? Udělejte si malý „brainstorming" - takovou bouři mozků a nápadů - a napište si na tabuli, co všechno dělá (podle vás) rodinu rodinou. Pokuste se dohodnout na a) deseti, b) pěti a c) třech nejdůležitějších znacích! Co se vám objevilo na prvních místech? Preambule (úvodní část Úmluvy): „...v zájmu plného a harmonického rozvoje osobnosti musí děti vyrůstat v rodinném prostředí, v atmosféře štěstí, lásky a porozumění". Článek 20: Ochrana dítěte bez rodiny - stát má poskytovat zvláštní ochranu dětem zbaveným rodinného prostředí a má jim zabezpečit vhodnou náhradní rodinnou péči. Přitom je třeba dbát na kulturní zázemí dítěte. Článek 21: Osvojení - při osvojení či umístění dítěte v náhradní péči se dbá především na jeho zájem.