TÉMA: PORUCHY PŘÍJMU POTRAVY Třída: 8. B Časová dotace: 90 min. Vzdělávací oblast RVP ZV: Člověk a zdraví Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Tematický celek: Zdravý způsob života a péče o zdraví Průřezové téma: Osobnostní a sociální výchova Mezipředmětové vztahy: přírodopis, tělesná výchova Výchovně vzdělávací cíle: Žák objasní pojmy mentální anorexie a mentální bulimie a shrne jejich společné rysy. Vyjmenuje nejdůležitější znaky obou onemocnění a obě onemocnění vzájemně porovná. Získané vědomosti dokáže aplikovat v praxi – zná rizika vzniku onemocnění a nejdůležitější faktory, které vznik onemocnění „spouštějí“. Žák se vyvaruje dietování. Kompetence: Komunikativní – žák výstižně a kultivovaně formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory, naslouchá promluvám druhých a vhodně na ně reaguje, účinně se zapojuje do diskuze, obhajuje svůj názor a vhodně argumentuje, využívá získané dovednosti ke kvalitní spolupráci s ostatními lidmi. K řešení problémů – žák vyhledává informace vhodné k řešení problémů, využívá získané vědomosti a dovednosti, samostatně řeší problémy. Sociální a personální – žák účinně spolupracuje ve skupině, podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, přispívá k diskuzi, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, respektuje názory ostatních. Dovednosti: komunikační Pomůcky: sešit, psací potřeby 1. Teoretická příprava: Pojmy opěrné: zdravé stravování, diety, hubnutí, mediální obraz štíhlosti jako ideálu (kult štíhlosti) Pojmy nové: anorexie, bulimie, anorektika, laxativa, BMI Výklad: O poruše příjmu potravy mluvíme tehdy, jestliže člověk používá jídlo k řešení svých emocionálních problémů. V obtížné situaci se snaží ulevit svým pocitům pomocí jídla nebo diety. V jistém smyslu se u jídelních poruch jedná o závislost na jídle, podobnou jako závislost na alkoholu u alkoholiků nebo závislost na drogách u toxikomanů. Pro člověka trpícího poruchou příjmu potravy přestává být jídlo jednou ze součástí života a stává se jeho hlavní náplní. Mentální anorexie Mentální anorexie je duševní porucha, která se vyskytuje častěji u žen než u mužů; většinou se objevuje ke konci období dospívání. Projevuje se silnou touhou zhubnout. Toho se dívky snaží dosáhnout tím, že drží redukční dietu a intenzivně cvičí, až dosáhnou takové hmotnosti, která je značně pod normálem. Tento stav provází nelogický strach z obezity, mylné představy o vlastním těle a slabé měsíční krvácení nebo jeho úplné vymizení. Znaky MA: Odmítání udržet si vyšší tělesnou hmotnost, než je minimální úroveň pro danou věkovou skupinu a výšku (pokles hmotnosti o 15% pod odpovídající normou v důsledku hubnutí). Intenzivní obava z přibírání na váze a ztloustnutí, a to i v případě, že jsou pacientky velmi vyhublé. Narušené vnímání vlastního těla a nepřiměřený vliv tvaru postavy a hmotnosti na vlastní sebehodnocení. U žen absence minimálně tří za sebou následujících menstruačních cyklů, pokud není další důvod vynechání menstruace (amenorea). Fyzické změny u nemocných jedinců: citlivost na chlad, unavenost, slabost, poruchy spánku, nepravidelná menstruace (nebo její ztráta), snížená funkce střev (zácpa), kazivost zubů, padání vlasů, zhoršení pleti, ochabnutí žaludku (způsobuje pocit přejedení i po požití malých dávek jídla), oslabení celkové obranyschopnosti organismu. Psychické změny u nemocných jedinců: deprese, podrážděnost, zhoršení koncentrace pozornosti, zpomalení pracovního tempa, snížený zájem o okolí, o sex a o vše, co se bezprostředně netýká jídla, úbytek společenských kontaktů, nárůst konfliktů s okolím. Mentální bulimie Mentální bulimie je duševní porucha velmi podobná anorexii, ale s tím rozdílem, že téměř vždy bývá doprovázená vynuceným zvracením. Vyskytuje se také častěji než anorexie a většinou jí trpí ženy. Bulimie se může objevit již na konci dospívání nebo později, a je pro ni typická touha po kaloricky bohaté stravě (zákusky, tuky, smažená jídla). Po požití tohoto jídla se zpravidla dostavují pocity viny. Často pak dochází k vynucenému zvracení nebo k nadužívání projímadel, diuretik (močopudných látek) či jiných léků. Znaky MB: Opakující se epizody záchvatovitého přejídání, které charakterizuje: a) konzumace mnohem většího množství jídla během určitého souvislého časového úseku, než by většina lidí dokázala sníst za stejnou dobu, b) pocit ztráty kontroly nad jídlem během této epizody (například pocit, že nemocný jedinec nemůže přestat jíst nebo rozhodovat o tom, co a v jakém množství jí). Opakované nepřiměřené kompenzační chování, jehož cílem je zabránit zvýšení hmotnosti (například vyvolané zvracení, zneužívání laxativ, diuretik nebo jiných léků, hladovky, cvičení v nadměrné míře). Minimálně dvě epizody záchvatovitého přejídání týdně po dobu alespoň tří měsíců. Sebehodnocení nepřiměřeně závislé na tvaru postavy a tělesné hmotnosti. Porucha se nevyskytuje jen výhradně během epizod mentální anorexie. Následky mentální bulimie: únava, dehydratace, suchá pleť (následkem ztráty tekutin), bolest v krku, záněty slinných žláz, kazivost zubů, kožní vyrážka, poruchy srdeční činnosti, které jsou způsobeny nutriční nevyvážeností, zadržování vody (tělo tak reaguje na nedostatek tekutin a snaží se je udržet), zácpa, bolest břicha, nesprávné množství sodíku a draslíku v organismu (může vést ke svalovým křečím, problémům s ledvinami nebo srdečnímu selhání). Pokud chceme co nejjednodušeji posoudit tělesnou hmotnost, můžeme k tomu využít Body Mass Index. Výpočet BMI hmotnost (kg) BMI = ________________ výška (m²) Ženy Muži Podváha BMI menší než 19 BMI menší než 20 Normální váha 19 – 23,9 20 – 24,9 Nadváha 24 – 28,9 25 – 29,9 Obezita 29 – 38,9 30 – 39,9 Těžká obezita BMI vyšší než 39 BMI vyšší než 40 Příčina vzniku poruch příjmu potravy: Příčina poruch příjmu potravy není téměř nikdy jednoznačná a může být zavádějící po ní pátrat. K jejich vzniku přispívá vzájemné působení různých biologických, sociálních a psychických faktorů. Jejich určitá konstelace naruší v určitém věku a situaci psychickou stabilitu dospívajícího, což vede i k narušení jeho sebevědomí a zvýšené citlivosti na kritiku. V určitých „výhodných“ podmínkách to pak může vést k nadměrnému soustředění se na vlastní tělo (Jsem dost hezká?) a hledání snadného řešení (Stačí být štíhlá!). Zdánlivá dostupnost řešení (Jen si vybrat správnou dietu!) společně se snaživostí dospívajících mohou vyústit až v posedlé lpění na štíhlosti. Shrnutí tématu: Poruchy příjmu potravy Aktivita 1 Video z archívu Čečké televize – 13. komnata modelky Pavly Sudové (téma poruch příjmu potravy) Aktivita 2 Video z portálu www.youtube.com s názvem Anorexie & Bulimie Otázky: Co si představíte pod pojmem porucha příjmu potravy? Znáte pojmy anorexie a bulimie? Dokázali byste svými slovy popsat, co znamenají nebo aspoň s čím souvisí? Zkuste popsat, jak si představujete pacienty trpící anorexií a bulimií. Zkuste popsat, jak vypadají, jak se chovají, o čem přemýšlejí (na základě zhlédnutých videí). Znáte někoho ve svém okolí, kdo má problém s příjmem potravy? Jak byste se zachovali, kdybyste si všimli, že vaše kamarádka má problémy s jídlem? Podle kterých příznaků můžete poznat, že má někdo problémy s jídlem? Myslíte si, že s poruchami příjmu potravy souvisí diety? 2. Rozpracování scénáře hodiny: Úvod Seznámení s cílem hodiny – Seznámíme žáky stručně s obsahem hodiny. Kontrola žákovské přípravy na hodinu - Žáci si nachystají sešit na poznámky, psací potřeby. Hlavní část Motivace: Dnešní hodina nese název Poruchy příjmu potravy. Než si začneme povídat o teorii, tak vám pustím video z archívu České televize. Je to 13. komnata modelky Pavly Sudové, která trpěla poruchou příjmu potravy – mentální anorexií. Zadání úkolu: viz aktivita 1 Expozice: Po zhlédnutí videa následuje aktivita 2 (video z portálu www.youtube.com s názvem Anorexie & Bulimie. Po zhlédnutí obou videí následuje diskuse a otázky pro žáky (viz seznam otázek). Po diskusi si vyhradíme čas na výklad teorie k poruchám příjmu potravy a zodpovíme případné dotazy žáků. Fixace: Po aktivitách a výkladu následuje zápis do sešitů a tím i zopakování hlavních charakteristik poruch příjmu potravy. Zopakování probrané látky: Shrnutí informací, které jsme se v hodině dozvěděli o tom, co jsou poruchy příjmu potravy (MA + MB), jaké mají příznaky a negativní důsledky. Zhodnocení hodiny: Poděkujeme za pozornost a rozloučíme se s žáky. Použité metody: výklad, diskuse, video Použité formy: bloková výuka (2 hodiny), frontální výuka