TÉMA PÉČE O DUŠEVNÍ ZDRAVÍ CÍLOVÁ SKUPINA 9. ročník POČET HODIN 3 - 5 ZAŘAZENÍ K TÉMATU V RVP Člověk a jeho svět Člověk a společnost Člověk a zdraví KOMPETENCE Kompetence občanské Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY Občanská výchova Český jazyk (slohové útvary) Dramatická výchova – volitelný předmět Výtvarná výchova Přírodopis Tělesná výchova PRŮŘEZOVÁ TÉMATA Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova 1. HODINA ÚVOD přivítání žáků zápis do třídní knihy: chybějící žáci, téma dnešní hodiny zápis na tabuli: dnešní datum, téma hodiny Hlavní téma hodiny: Péče o duševní zdraví CÍL Žák vysvětlí pojmy zdraví, psychohygiena. Žák si utvoří vlastní názor k dané problematice. MOTIVACE Brainstorming - žáci napíší na papír co nejvíce pojmů k tématu zdraví. Následná diskuze s žáky, jak se můžeme starat o své zdraví, také o duševní zdraví, kdo co dělá, žáci se hlásí. EXPOZICE výklad + zápis do sešitu: Definice zdraví podle WHO: Zdraví je stav úplné tělesné, duševní a sociální pohody, a ne jen pouhá nepřítomnost nemoci či slabosti (WHO 1948). Podpora zdraví neznamená pouze zodpovědnost za zdravotnictví, ale vyjadřuje individuální ovlivnitelnost zdraví a zodpovědnost za ně prostřednictvím životního stylu a jeho reflexe v osobní pohodě (Kebza, 2005). Podpora zdraví ve škole by měla spočívat v rozvíjení životních kompetencí každého žáka tak, aby úcta k hodnotě zdraví a schopnost chovat se odpovědně ke zdraví svému i druhých patřily mezi jeho celoživotní priority (Havlínová, 2006). Psychohygiena = Duševní hygiena neboli psychohygiena je nauka o tom, jak si chránit a upevňovat duševní zdraví a jak zvyšovat odolnost člověka vůči nejrůznějším škodlivým vlivům. Přínos psychohygieny spočívá * v prevenci somatických a psychických nemocí, * v dobré pracovní výkonnosti - vyrovnaný člověk se dokáže dobře koncentrovat na práci i odpočinek, * ve fungujících sociálních vtazích - člověk, který je duševně zdravý, kladně působí na své okolí, * v subjektivní spokojenosti - vyrovnaný člověk neprožívá citová vypětí. FIXACE Žáci si na papír do sloupce napíší, co je během posledních dnů, popř. týdnů nejvíce rozčílilo (např. neúspěch ve škole, hádka s kamarádem, ..). Do dalšího sloupce napíší, proč (co je hlavní příčinou, že je to tak rozčílilo). Ke každému nezdaru následně žáci napíší, jestli se rozčílení dalo zabránit. Když žáci poznají, co je ve skutečnosti naštvalo, mohou se příště takovému kroku vyvarovat. Mohou se také podívat na událost s odstupem, takže vidí konflikt z jiného úhlu. Úvaha na téma, co dělám, abych se cítil/a lépe. Na tuto aktivitu potřebujeme místo, kde si všichni mohou lehnout. Žák si lehne, ale hlavu položí druhému na břicho, další si lehne zrovna tak atd. Někdo řekne něco veselého, aby se všichni začali smát. Jakmile se začne hýbat břicho, není o smích nouze. ZÁVĚR Shrnutí informací a nových poznatků. 2. HODINA ÚVOD přivítání žáků zápis do třídní knihy: chybějící žáci, téma dnešní hodiny zápis na tabuli: dnešní datum, téma hodiny Hlavní téma hodiny: Hry na sebepoznání CÍL Žák pozná své slabiny a přednosti, spolupracuje s ostatními, respektuje přání ostatních, učí se komunikovat. Žák vysvětlí pojem sebepoznání. MOTIVACE Každý žák si podle prvního písmene ze svého křestního jména vymyslí kladné adjektivum, které ho vystihuje (Šikovná Šárka) Žáci si vezmou papír a napíší na něj pod sebe tato zvířata: kráva, tygr, ovce, kůň, prase. Pak zvířata seřadí podle oblíbenosti (jak má jaké rád - 1 = oblíbené, 5= nejneoblíbenější). Zvířata ukazují, jaké jsou naše priority v životě: kráva = kariéra, tygr = hrdost, ovce = láska, kůň = rodina, prase = peníze Dále si pod sebe napíší žáci tyto pojmy: pes, kočka, potkan, káva, moře. Ke každému napíší jedno adjektivum, které podle žáka daný pojem nejvíce vystihuje. Popis psa zahrnuje Tvou vlastní osobnost. Popis kočky zahrnuje osobnost partnera. Popis potkana osobnost Tvých nepřátel. Popis kávy je to, jak si vysvětluješ sex. Popis moře zahrnuje, jak vidíš Tvůj život. EXPOZICE výklad a zápis do sešitu: Sebepoznání = poznání sebe sama Je nutné vědět, v čem jsem dobrý, co mi dělá potíže, co nesnáším. Pokud dobře známe vlastní já, dokážeme snadněji zdolávat překážky, lépe se uplatnit v zaměstnání, lépe zvládnout krizovou situaci. FIXACE Test barevné typologie. Žáci si udělají test, podle odpovědí pak mohou poznat, jaká barva je nejvíce vystihuje. Často se stane, že člověka nevystihne úplně jedna barva, ale kombinace dalších. Testy jsou však pouze orientační. ZELENÍ LIDÉ * přátelští * kontaktní * konzervativní * ČERVENÍ LIDÉ * rozhodní * iniciativní * ochotní riskovat * vůdčí MODŘÍ LIDÉ * intelektuálně silní * skvělí pozorovatelé * analytici * samotáři Žáci zkusí ve skupinách vymyslet desetipoložkové seznamy na určité téma Např. Deset příkladů velmi dlouhé chvíle (1. čekání ve frontě na toaletu…) Deset běžných lží (1. promiňte, že jdu pozdě, byl jsem u lékaře = zaspal jsem…) Deset věcí, které bych si vzal na… (třeba opuštěný ostrov :-) Deset věcí, které nám běžně dělají problémy (1. díry na ponožkách) Deset způsobů, jak příjemně strávit volnou 1/2 hodinu… ZÁVĚR Shrnutí nových poznatků a postojů. 3. HODINA ÚVOD přivítání žáků zápis do třídní knihy: chybějící žáci, téma dnešní hodiny zápis na tabuli: dnešní datum, téma hodiny Hlavní téma hodiny: Hygiena všedního života CÍL Žák vysvětlí pojmy hygiena, preventivní prohlídka, civilizační choroby, prevence. MOTIVACE Diskuze s žáky co jsou civilizační choroby, jak vznikají. Proč jsou důležité preventivní prohlídky u lékaře. EXPOZICE výklad a zápis do sešitu Civilizační choroby jsou skupiny onemocnění, která se vymezují spíše než popisem, svým výčtem. Jedná se o nemoci spojené s životním stylem a to především moderní doby a větších měst. Mezi civilizační choroby patří * Cévní onemocnění * Infarkt myokardu * Cévní mozkové příhody * Obezita * Cukrovka * Hypertenze * Předčasná ateroskleróza * Chronický únavový syndrom * Předčasné porody a potraty * Nádory * Deprese * Některé vrozené vývojové vady nervového systému novorozenců * Zánětlivá revmatická onemocnění kloubů * Předčasné stárnutí * Demence včetně Alzheimerovy choroby Prevence civilizačních chorob se týká úpravy životosprávy každého jednotlivce, ale i zlepšení životního prostředí společnosti. Jde o správný styl života - dostatek pohybu, zdravý jídelníček, pravidelný spánek, proporce mezi prací a aktivním odpočinkem, omezení spotřeby alkoholu a cigaret, stejně i pití více než 3 šálků černé kávy za den. Na preventivní prohlídku má právo kterýkoliv občan České republiky: · u praktického lékaře a to každých 730 dní, tj. jednou za 2 roky. · na gynekologickou prohlídku každá žena nad 15 let a to co 365 dní (jednou ročně). · na stomatologickou kontrolu každý občan do 18 let právo každého půl roku (183 dní), těhotná žena 2× v průběhu gravidity a běžný dospělý občan jednou za rok. · na pediatrickou preventivní kontrolu mají pak právo novorozenci, kojenci, nemluvňata, batolata a děti v těchto obdobích: první rok života 9×, dále v 18 měsících, ve 3 letech a dále pak jednou za dva roky. Tyto prohlídky jsou hrazeny zdravotní pojišťovnou, nehradí si je tedy pojištěnec sám. FIXACE Diskuze s žáky. Žáci si přinesou do školy očkovací průkazy, popř. řeknou, kdy byli naposledy na preventivní prohlídce, kdy se naposledy nechali očkovat, proti čemu jsou již očkovaní. Co se děje na preventivních prohlídkách apod. Žáci si vytvoří skupiny a na papír napíší dotazy ohledně probírané problematiky, popř. co je zajímá. Pak se dotazy vyberou a společně si o nich třída vykládá. Některé dotazy mohou vysvětlit jiní žáci, učitel jen doplní. ZÁVĚR Shrnutí poznatků.