TÉMA PREVENCE ZNEUŽÍVÁNÍ NÁVYKOVÝCH LÁTEK CÍLOVÁ SKUPINA 7. ročník POČET HODIN 3 - 4 ZAŘAZENÍ K TÉMATU V RVP Člověk a jeho svět Člověk a společnost Člověk a zdraví KOMPETENCE Kompetence občanské Kompetence k řešení problémů Kompetence komunikativní Kompetence sociální a personální MEZIPŘEDMĚTOVÉ VZTAHY Občanská výchova Český jazyk (slohové útvary) Dramatická výchova – volitelný předmět Výtvarná výchova Přírodopis Chemie PRŮŘEZOVÁ TÉMATA Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova 1. HODINA ÚVOD přivítání žáků zápis do třídní knihy: chybějící žáci, téma dnešní hodiny zápis na tabuli: dnešní datum, téma hodiny Hlavní téma hodiny: Návykové chování a závislost CÍL Žák bude umět vlastními slovy vyjádřit, co si představuje pod pojmem „drogová závislost, drogy, návykové chování“ Žák si dokáže utvořit vlastní názor a je schopný ho prezentovat před ostatními žáky (schopnost obhajovat svůj názor, ale zároveň respektovat názory ostatních žáků) MOTIVACE Brainstorming - žáci píší na tabuli, na čem všem podle nich může být člověk závislý, poté následuje vysvětlení pojmů „Závislost x Návykové chování“ EXPOZICE výklad + zápis do sešitu: Závislost je stav, při kterém absence /nepřítomnost/ látky nebo jiného podnětu vyvolává v organismu fyzické nebo duševní obtíže.Vzniká po opakovaném nebo chronickém užívání určité látky /droga, alkohol, nikotin, lék/, ale i při určité činnosti /hra na hracích automatech/. vede k narušení osobnosti, ke snížení výkonnosti i inteligence. Rozlišuje se závislost: a/ psychická - projevy: poruchy spánku, úzkost, deprese, agresivita, sklony k sebevraždě b/ fyzická - projevy: - třes, křeče, pocení, zažívací obtíže, závratě. Jedná se o tzv. abstinenční symptom /příznak/ = projev stavu, kdy si organismus žádá novou dávku látky, na níž je závislý Podle návykové látky dělíme: závislost na alkoholu závislost na opioidech závislost na kanabinoidech závislost na sedativech a hypnotikách závislost na kokainu závislost na (jiných) stimulanciích (pervitin např.) závislost na halucinogenech závislost na tabáku závislost na organických rozpouštědlech polymorfní závislost (na několika látkách současně, event. zkřížená závislost) závislost na jiných psychoaktivních látkách Návykové chování: patologické hráčství počítače a internet „závislost“ na sexu „závislost“ na práci (workoholismus) patologické nakupování poruchy příjmu potravy FIXACE Žáci se rozdělí do skupin po 3 lidech. Počet je oprávněný, 2 žáci nabízí 3. žákovi např. drogu, alkohol, cigaretu atd. 3. žák odmítá. Žáci se snaží zahrát scénku, později i před ostatními. příběh může být např. 2 žáci lákají nového žáka k nim domů, protože mají plný bar alkoholu. Nebo: Žáci nabízí cigaretu spolužákovi apod. Vše záleží na kreativitě a fantazii herců, jak scénku zahrají a jak nakonec dopadne. Jako odlehčení lze použít aktivitu Tibetský test osobnosti. Žáci si pod sebe na papír napíší barvy: žlutá, oranžová, červená, bílá, zelená. Pak si představí člověka, který je jim blízký, který je zná. Snaží se ke každé barvě přiřadit jiného člověka, který podle nich tuto barvu vystihuje. Jakmile žáci dopíší, řekneme jim výsledky. Žlutá - vystihuje člověka, na kterého nikdy nezapomeneš Oranžová - člověk, kterého považuješ za skutečného přítele Červená - někoho, koho fakt miluješ (zde je nutné připomenout, že pokud žáci napíši osobu stejného pohlaví, neznamená to nutně, že jsou homosexuálně založení. Pouze tam napsali člověka, kterého mají skutečně rádi (jako kamaráda) Bílá - tvoje spřízněná duše Zelená, někdo, koho si budeš pamatovat do konce života. Člověk, který nás hodně pozitivně ovlivnil. ZÁVĚR Shrnutí informací, zopakování rozdílů a podobností mezi pojmy závislost a návykové chování. 2. HODINA ÚVOD přivítání žáků zápis do třídní knihy: chybějící žáci, téma dnešní hodiny zápis na tabuli: dnešní datum, téma hodiny Hlavní téma hodiny: Jed, který objevil Kolumbus CÍL Žák zná historii o původu rostliny, vysvětlí, jak je kouření tabáku nebezpečné pro zdraví. MOTIVACE Původ objevení tabáku - žákům lze přečíst nebo povědět historii objevení tabáku (1492 objevil Kolumbus v Novém světě tabák. S námořníky jej dovezl do Portugalska, kouřící námořníci zatknuti inkvizicí, obviněni z čarodějnictví...) Diskuze s žáky - proč lidé kouří, i když znají rizika, jak můžeme rozmluvit kamarádovi kouření, apod. EXPOZICE výklad + zápis do sešitu: Kouření může být aktivní a pasivní. Lidé kouří, i když jsou si vědomi, že kouření způsobuje vznik závažných onemocnění: - těžký kuřák je vystaven 3x riziku srdečnímu infarktu než nekuřák - přes 80 % veškeré rakoviny plic se vykytuje u kuřáků - žaludeční vředy jsou rozšířenější u kuřáků a obtížněji se léčí - kuřáci mají 2 a půlkrát vyšší pravděpodobnost, že budou trpět dýchacími onemocněními Test VYZKOUŠEJTE SI SVÉ ZNALOSTI 1. V České republice je více kuřáků než nekuřáků. ANO NE 2. Kouření cigaret je hlavní příčinou rakoviny plic. ANO NE 3. Přibližně 22 000 lidí v České republice zemře každý rok na nemoci způsobené kouřením. ANO NE 4. Kouření 1 nebo 2 cigarety denně zdraví neškodí. ANO NE 5. Děti kuřáků začínají kouřit častěji než děti nekouřících rodičů. ANO NE 6. Více lidí zemře při automobilových nehodách než z důvodu kouření. ANO NE 7. Nikotin je látka obsažená v cigaretách, jež způsobuje závislost. ANO NE 8. Nemoci z kouření postihují jen kuřáky. ANO NE 9. Kouření poškozuje nenarozené dítě v těle matky. ANO NE 10. V tabákovém kouři je na 4000 chemických látek a jedů. ANO NE 11. Více než 8 z 10 lidí, kteří zemřou na rakovinu plic jsou kuřáci. ANO NE 12. Kouření cigaret je jednou z hlavních příčin srdeční choroby. ANO NE 13. Většině lidí se kouření líbí a nechtějí přestat. ANO NE 14. Pasivní kouření znamená, že nekuřák dýchá cigaretový kouř jiného kuřáka. ANO NE 15. Jeden z hlavních důvodů, proč mladí lidé kouří je ten, že jsou členy party. ANO NE 16. Pasivní kouření nezpůsobuje onemocnění. ANO NE 17. Cigarety jsou hlavní příčinou domácích požárů. ANO NE 18. Rakovinou dříve nebo později onemocní každý 3 člověk v ČR. ANO NE 19. Zdravým způsobem života se dá rakovině předcházet. ANO NE 20. Je zdravé se na sluníčku do bronzova opálit. ANO NE FIXACE DOPLŇOVAČKA V tajence najdeš po kom byla pojmenována účinná látka v tabáku …………………………… 1. Kouření působí na tělo jako ………….jed 2. K čemu používali indiáni kouření tabákových listů?...... léčení 3. Jean Nicot byl velvyslanec v …Lisabonu…………………… 4. Kdo první kouřil tabákové listy? indiáni 5. Kde v Evropě se tabák začal pěstovat? Francii 6. Odkud pochází rostlina tabáku? Ameriky 7. Trest za kouření bylo vyloučení z …církve…………….. 8. Za kterého vládce se začaly kouřit cigarety? Napoleona 9. Kam byl tabák z Ameriky Kolumbovými námořníky dovezen? Portugalska krizovka Řešení: JEAN NICOT Název látky obsažené v tabáku: Nicotin ZÁVĚR Shrnutí probírané látky. 3. HODINA ÚVOD přivítání žáků zápis do třídní knihy: chybějící žáci, téma dnešní hodiny zápis na tabuli: dnešní datum, téma hodiny Hlavní téma hodiny: Drogy CÍL Žák vysvětlí základní rozdělení drog, zná rizika zneužívání. MOTIVACE Dokument ČT1 - 13. komnata Šárky Ullrichové (známá se seriálu Ulice jako Zuzana Hrubá) Diskuze s žáky. EXPOZICE výklad + zápis do sešitu: Různé drogy jsou spojeny s různou mírou rizika ztráty kontroly nad původně občasnou konzumací a postupného vzniku závislosti. Toto riziko je přítomno u každé drogy, míra rizika je hlavní kritérium pro dělení drog na „měkké“ a „tvrdé“, popř. „lehké“ a „těžké“. Pozn.: např. v Holandsku dělení drog na skupinu „s akceptovatelným, přijatelným rizikem“ a „neakceptovatelným, nepřijatelným rizikem“. 1. Drogy měkké (drogy s akceptovatelným rizikem), mezi které zařazujeme např. kávu, tabákové výrobky, produkty konopí a droga číslo jedna v naší společnosti - alkohol. U alkoholu je již ale hranice sporná. Podle negativního účinku nadměrného užívání alkoholu na tělesné a duševní zdraví alkohol patří kamsi na rozhraní měkkých a tvrdých drog. 2. Drogy tvrdé (drogy s neakceptovatelným rizikem), kam patří např. heroin, kokain a pervitin. U těchto druhů omamných drog je riziko vzniku závislosti jednoznačně vysoké. Legální drogy - tabák, alkohol, inhalanty, zneužívané medikamenty, virtuální drogy Nelegální - konopné drogy, halucinogeny, stimulancia, přírodní stimulační drogy, syntetické stimulační, opiáty. U dospívajících jedinců vzniká závislost rychleji, také riziko otrav je častější u dospívajících. Drogy - nebezpečí: deprese, psychóza, nespavost, AIDS, plicní embolie, absces mozku, sérová hepatitida, cirhóza jater, novorozenecké vady. FIXACE Diskuze s žáky o tématu - jak pomáhat lidech, kteří začali brát drogy, jak se cítí lidé, kteří berou drogy, atd. ZÁVĚR Shrnutí poznatků.