Bc. Barbora Kostihová učo: 237 242 Didaktika výchovy ke zdraví II Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví Obor: Výchova ke zdraví Téma: Světový den zraku Učivo: Zrak, vady očí, prevence, možnost korekce Třída: 9. Počet hodin: 1- 2 hodiny Kompetence: * k učení – žák vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, vyhledává a třídí informace, na základě jejich pochopení a propojení je efektivně využívá v učení i praktickém životě, uvádí věci do souvislostí, samostatně pozoruje, kriticky posuzuje, poznává smysl a cíl učení * pracovní – žák používá bezpečně a účinně materiály a nástroje, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, přistupuje k výsledkům pracovní činnosti, využívá znalosti a zkušenosti získané v jednotlivých vzdělávacích oblastech v zájmu vlastního rozvoje i své přípravy na budoucnost * komunikativní – žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle, naslouchá promluvám druhých lidí, účinně se zapojuje do diskuze, obhajuje svůj názor, rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů a kvalitní spolupráci s ostatními * sociální a personální – žák účinně spolupracuje ve skupině, podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, přispívá k diskuzi v malé skupině i debatě celé třídy, čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají, vytváří si pozitivní představu o sobě samém * občanské – žák respektuje přesvědčení druhých lidí, je schopen vcítit se do situace ostatních, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo ni * k řešení problémů – žák vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, promyslí a naplánuje způsob řešení, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů, kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, výsledky svých činů zhodnotí VVC: - žák chápe, jak je zrak v životě důležitý - žák umí vyjmenovat základní vady oka - žák ví, jak si zrak chránit, jaké vitamíny jsou pro zrak důležité - žák chápe podstatu zrakových klamů Mezipředmětové vztahy: biologie, občanská výchova, zeměpis Průřezová témata: osobnostní a sociální výchova, mediální výchova, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, multikulturní výchova Učivo: Světový den zraku Počet hodin: 1- 2 vyučovací hodiny Úvod: Zrak je jeden ze smyslů. Očima vnímáme až 80% věcí kolem sebe = zrak je pro nás obrovsky důležitý. Cíl: Seznámení se s důležitostí zraku a existenci Světového dne zraku. Motivace: Zrak je pro nás velmi důležitým smyslem, je naším úkolem si ho chránit a předcházet úrazům, zánětům a vadám. Expozice: Rychlé zopakování stavby oka (viz. biologie člověka-8.třída). Základní vady oka: Naše oči mohou mít řadu vad. Některé bývají jenom malé a při vidění nevadí, jiné se musí korigovat brýlemi a některé mohou vést až k oslepnutí. Nejběžnějšími vadami jsou dalekozrakost a krátkozrakost (také by mělo být opakováním 8. ročníku). DALEKOZRAKOST Když oko vytváří obraz blízkých předmětů až za sítnicí, jedná se o dalekozrakost (hypermetropii). Dalekozrací lidé proto při čtení bez brýlí umísťují text co nejdále od oka. Dalekozraké oko má buď čočku s malou lámavostí, nebo je oční koule příliš krátká. Ve stáří se i původně zdravé oko stává dalekozrakým. Oční svaly ochabnou a ztrácejí schopnost dostatečně zakřivit oční čočku. Dalekozrakost se odstraňuje vhodnou spojkou, která zajistí, aby se paprsky z blízkých předmětů sbíhaly přesně na sítnici a vytvořily na ní ostrý obraz. Dalekozraké Brýle KRÁTKOZRAKOST U krátkozrakého (myopického) oka se obraz vzdálených předmětů vytvoří už před sítnicí. Blízké předměty se zobrazují na sítnici ostře, proto mohou krátkozrací lidé běžně číst a psát i bez brýlí. Krátkozraké oko má buď čočku s velkou lámavostí, nebo je oční koule příliš dlouhá. Krátkozrakost se odstraňuje vhodnou rozptylkou, která rozšíří svazek paprsků tak, aby se sbíhaly na sítnici a vytvořily na ní ostrý obraz vzdálených předmětů. Krátkozraké Brýle Kromě uvedených dvou vad mohou mít naše oči i řadu jiných vad. Některé však bývají jenom malé a při vidění nevadí. Často je objeví až oční lékař při lékařské prohlídce. * astigmatismus - jedná se o jednu z nejběžnějších očních vad, většinou je však poměrně malá. Astigmatismus je způsoben nepravidelností čočky a odstraňuje se cylindrickými čočkami * barevná vada - paprsky různých barev se nesbíhají všechny v jednom bodě. Tato vada obvykle uniká pozornosti, protože citlivost sítnice je pro barvy z okraje spektra mnohem menší než pro světlo žlutozelené * barvoslepost - porucha vnímání barev, nelze ji léčit, ale většinou nezpůsobuje vážnější problémy * zelený zákal - bolestivý tlak očního moku vede k neostrému vidění, při operačním léčení se dnes používá laser * šedý zákal - čočka se zakalí a člověk vidí, jako by se díval přes pomalu zamrzající okno. Nemoc se dnes léčí nahrazením poškozené čočky tenkou umělou čočkou PREVENCE DOBRÉHO ZRAKU - někdy vady bohužel dědičné! Vitamin A je nepostradatelný pro správnou funkci zraku. Nedostatek vitamínu A vede k šerosleposti. Toto onemocnění se projevuje sníženou schopností vidět za šera nebo obecně při zhoršených světelných podmínkách, např. při setmění nebo umělém osvětlení. Je rozpustný v tucích a nachází se v másle, plnotučném mléce, smetaně a sýrech. Můžeme ho také přijímat prostřednictvím vitaminových tablet. Dále ho můžeme přijímat také prostřednictvím některých karotenoidů, látek, obsažených v ovoci a zelenině. Nejznámějším karotenem s aktivitou vitaminu A je beta-karoten, který dává žlutooranžové zabarvení zelenině a ovoci. Nachází se v mrkvi, paprice, meruňkách, broskvích, špenátu, brokolici a pod. Beta-karoten je rozpustný v tucích a lépe se vstřebává, pokud zeleninu či ovoce (např. mrkev, špenát) nadrobno nakrájíme nebo nastrouháme, tepelně upravíme a doplníme olejem nebo jiným tukem. Vitamin E se nachází v rostlinných tucích a olejích, bohatým zdrojem jsou obilné klíčky a ořechy. Zdrojem vitaminu C je především čerstvá zelenina a ovoce, v zimních měsících také např. kyselé zelí a brambory. Vitamin C působí při prevenci katarakty (šedý zákal). Zinek je prvek, který ovlivňuje buněčný mechanismus různým způsobem. Fyziologické funkce zinku byly studovány zejména v sítnici - chrání buňky sítnice. Vitaminy supiny B - pro správnou funkci zrakového nervu (a nervů obecně). Lutein, lykopen a zeaxanthin - mají antioxidační účinky. Jsou schopné eliminovat škodlivý vliv volných radikálů a chránit tak zrak před jejich negativním účinkem. Nacházejí se v tmavě zelené, červené a žluté zelenině a ovoci. Dobrým zdrojem těchto karotenoidů je např. špenát, kukuřice, hrášek, brokolice, pomeranče, kiwi a červené grepy. Nenasycené mastné kyseliny – v poslední době se objevila řada důkazů, které se týkají vztahu oka a n-3 nenasycených mastných kyselin (NMK). Většinou se zdůrazňuje jedna vlastnost těchto n-3 mastných kyselin a tou je jejich protisklerotické působení na cévy. Zatím je ale málo známé, že nedostatek těchto látek vede rovněž ke zhoršení zrakové ostrosti. K hlavním představitelům n-3 mastných kyselin v našich olejích patří kyselina linolenová, poměrně vysoký obsah n-3 NMK je v olejích z mořských ryb. Ochrana před UV zářením – nedívat se do Slunce, nosit sluneční brýle, dále si dávat pozor na ostré a jiné předměty, které mohou oko poškodit a pozor také při práci s kyselinami a jinak nebezpečnými látkami (aby se nedostaly do oka). MOŽNOSTI KOREKCE VAD. - některé vady nelze odstranit - brýle - kontaktní čočky - laserová korekce Skupinová práce s textem: Světový den zraku v Brně (viz. příloha č.1) – poté diskuze Fixace: Žáci dostanou do dvojic zrakové klamy a mohou zkoušet a porovnávat… Závěr: Oči nám zprostředkovávají nejtěsnější kontakt s okolím. Pro člověka je zrak tak tím nejcennějším smyslem a jeho poškození nebo ztráta pro nás znamená podstatné omezení kvality života. Proto bychom měli svůj zrak chránit. Příloha č. 1: Světový den zraku v Brně SVĚTOVÝ DEN ZRAKU V BRNĚ Nezisková organizace SVĚTLO PRO SVĚT, zabývající se prevencí a léčbou slepoty v rozvojových zemích, připomene veřejnosti dne 5. 10. 2010 Světový dne zraku, který každoročně připadá na druhý říjnový čtvrtek. Smyslem Světového dne zraku je podle Světové zdravotnické organizace WHO zvýšení všeobecného povědomí o slepotě jako globálním problému. V rámci iniciativy „VISION 2020 - The Right to Sight“ (VIZE 2020 - Právo vidět) se WHO a spolupracující neziskové organizace snaží o odstranění léčitelné slepoty do roku 2020. Zajímavá akce proběhne na náměstí Svobody v Brně. Jejím cílem bude vyjádření symbolické podpory nevidomým lidem. Zejména pak postižením žijícím v Africe a dalších rozvojových zemích, kde jsou příčiny oslepnutí rozdílné a slepota je v 80 % případů odstranitelná. Očními vadami však trpí i řada Čechů a proto si návštěvníci budou mít při této příležitosti možnost nechat zdarma vyšetřit zrak odbornými lékaři z Evropské oční kliniky LEXUM. SVĚTLO PRO SVĚT představí své projekty v afrických zemích a zábavnou formou umožní zájemcům si na vlastní kůži vyzkoušet jak nesnadné je být nevidomým. Ti, kdo zvládnou „nástrahy“ slepecké dráhy a dalších disciplín, mohou získat navíc atraktivní ceny. Výzva pro Vás! Přijďte na náměstí Svobody, podpořte projekty SVĚTLA PRO SVĚT a přispějte na pomoc nevidomým zakoupením „žlutého balónku“. Celý výtěžek z akce bude věnován na konto pomoci Etiopii. „Na světě je 45 miliónů nevidomých a přitom by mohlo být v 80 % případů oslepnutí zabráněno,“ uvádí prof. MUDr. Martin Filipec, CSc., přední oftalmolog a předseda představenstva SVĚTLA PRO SVĚT. „Devadesát procent všech nevidomých žije v rozvojovém světě, kam směřujeme naši pomoc“, odůvodňuje zaměření aktivit organizace SVĚTLO PRO SVĚT. „V rozvojových zemích jsou hlavními příčinami slepoty šedý zákal, trachom a nedostatek vitamínů. Všem těmto onemocněním je možné předcházet či je následně léčit, jsou-li na to finanční prostředky. Ty ovšem v rozvojových zemích chybí. Slepota tedy jednoznačně souvisí s chudobou,“ uvádí Mgr. Filip Zoubek, ředitel neziskové organizace SVĚTLO PRO SVĚT. Místo a čas konání: náměstí Svobody v Brně, dne 5. 10. 2010 od 14 do 18 hodin Příloha č. 2: Optické klamy Optické klamy Postupně pozorujte jednotlivé obrázky a odhadem porovnejte velikost úseček a a b. Měřením ověřte správnost svého odhadu. Který k kruhů uprostřed je větší? Jsou přímky nebo úsečky v následujících obrazcích rovnoběžné? Ověřte pomocí dvou trojúhelníků. Někdy může být chyba v odhadu velikosti způsobena použitím různých barev. Odhadněte velikost následujících obrazců. Který z dvojice čtverců je větší? Který panáček je větší? Saxofonista nebo obličej mladé ženy? Použité zdroje: * http://www.ordinace.cz/clanek/ktere-vitaminy-a-mineralni-latky-jsou-pro-zdravy-zrak-nezbytne/ * http://www.zenax.cz/svetovy_den_zraku_v_brne_9945.htm * http://www.sci.muni.cz/botany/rotreklova/pokusy/Zrak_opticke_klamyI.PDF