Bc. Barbora Kostihová učo: 237 242 Didaktika výchovy ke zdraví II Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Obor: Občanská výchova Téma: OBČAN Učivo: - Já, jako občan obce - Jsem občanem státu - Jsem občanem EU Třída: 9. Počet hodin celkově: 3 hodiny Kompetence: * k učení – žák vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, vyhledává a třídí informace, na základě jejich pochopení a propojení je efektivně využívá v učení i praktickém životě, uvádí věci do souvislostí, samostatně pozoruje, kriticky posuzuje, poznává smysl a cíl učení * komunikativní – žák formuluje a vyjadřuje své myšlenky a názory v logickém sledu, vyjadřuje se výstižně, souvisle, naslouchá promluvám druhých lidí, účinně se zapojuje do diskuze, obhajuje svůj názor, rozumí různým typům textů a záznamů, obrazových materiálů, využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů a kvalitní spolupráci s ostatními * sociální a personální – žák účinně spolupracuje ve skupině, podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, poskytne pomoc nebo o ni požádá, přispívá k diskuzi v malé skupině i debatě celé třídy, čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají, vytváří si pozitivní představu o sobě samém * občanské – žák respektuje přesvědčení druhých lidí, je schopen vcítit se do situace ostatních, uvědomuje si povinnost postavit se proti fyzickému i psychickému násilí, je si vědom svých práv a povinností ve škole i mimo ni, rozhoduje se zodpovědně podle dané situace, poskytne účinnou pomoc, chová se zodpovědně v krizových situacích * k řešení problémů – žák vnímá nejrůznější problémové situace ve škole i mimo ni, rozpozná a pochopí problém, promyslí a naplánuje způsob řešení, sleduje vlastní pokrok při zdolávání problémů, kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, výsledky svých činů zhodnotí VVC: - žák chápe pojem občan, dokáže vyjmenovat a objasnit, čeho všeho je očanem (obce, státu, EU…) - žák vyjmenuje některá práva a povinnosti občana - žák ví, k čemu slouží občanský průkaz a cestovní pas, dokáže o ně zažádat - žák objasní pojmy samospráva obce, obecní rada, obecní zastupitelstvo - žák vyjmenuje a vysvětlí druhy státní moci – v jednotlivých druzích se orientuje (politikové, prezident, soudcové…) - žák objasní pojmy migrace, emigrace, imigrace - žák vysvětlí, kdo se může a kdo nemůže stát občanem ČR - žák dokáže vysvětlit, co je to EU a ví zákl. informace o této unii. Mezipředmětové vztahy: dějepis, zeměpis Průřezová témata: osobnostní a sociální výchova, výchova demokratického občana, multikulturní výchova Učivo: Já, jako občan obce. Počet hodin: 1 vyučovací hodina Úvod: Každý z nás je občanem. Pojem občan může mít užší i širší pojetí a to podle území, kde bydlíme, žijeme. Cíl: Seznámení se s pojmem občan, a celkovým životem obce, ve které žijeme i chodem obce obecně. Motivace: Každý z nás tady je občanem. V první řadě jsme občanem obce, kde máme trvalý pobyt (podle adresy). Je důležité vědět, že i jako občan máme svá určitá práva a povinnosti a že s jakýmkoliv problémem v rámci obce nám pomohou na místním obecním úřadě. Každá obec má své zastupitele. Expozice: Vysvětlení slova občan. Diskuze o tom, jak se můžeme účastnit na životě obce, jaká máme práva jako občané. Vysvětlení pojmů – samospráva obce, obecní rada, obecní zastupitelstvo, statutární obec. Úkol: práce ve skupinách – „Výhody a nevýhody města a vesnice“ – 4 skupiny, každá svůj úkol (výhody města, nevýhody města, výhody vesnice, nevýhody vesnice). Následná diskuze o tom, co žáci vymysleli. Diskuze na téma, která zařízení byla v poslední době vybudována v naší obci. (Byli někteří občané proti jejich zřízení? Z jakého důvodu? Jak protestovali?). Petice, demonstrace… Fixace: Napsat petici proti něčemu v obci. Závěr: Po této hodině žáci vědí, jak funguje obec, jaké jsou orgány obce, jak se volí a že občan má právo účastnit se života obce a vznášet své návrhy a vyjadřovat nesouhlasy. Učivo: Jsem občanem státu. Počet hodin: 1 vyučovací hodina Úvod: Každý z nás je občanem. Pojem občan může mít užší i širší pojetí a to podle území na kterém žijeme. Cíl: Seznámení se s pojmem občan – v rámci státu a s chodem a provozem státu samotného. Motivace: Každý z nás tady je občanem. V první řadě jsme občanem obce, kde máme trvalý pobyt (podle adresy). Ale jsme také občanem příslušného státu. Jako občan máme svá určitá práva a povinnosti. Stát má své politické zástupce, kteří rozhodují za občany. Tato moc je jim dána občany ve volbách. Expozice: Zopakování pojmu občan. Vysvětlení pojmu stát, státní moc – zákonodárná, výkonná a soudní. Zopakování státních symbolů, objasnění pojmů migrace, emigrace, imigrace. Úkol: Přiřaď možnosti projevování vůle občana k odpovídajícímu příkladu. (Pozn. můžeme praktikovat buď jako písemný úkol, kdy zpřeházíme možnosti a příklady a žáci samostatně přiřazují, nebo můžeme rozdat polovině žáků možnosti, druhé polovině příklady a žáci chodí po třídě a hledají svou správnou dvojici.) (viz. příloha č. 1). Povídání si o občanském průkaze – od kdy jej vlastníme, jak a kde si jej opatříme, k čemu nám slouží, kdy ho u sebe máme mít…), cestovním pasu (Možný návrh: Pokud seženeme formulář k žádosti o občanský průkaz, rozkopírujeme jej žákům a zkusí si jej vyplnit.) Fixace: Didaktická hra (úkol): Kdo se může stát občanem ČR? (viz. příloha č. 2). Závěr: Po této hodině žáci vědí, jak funguje stát, kdo se může stát občanem našeho státu, jak získat občanský průkaz, cestovní pas a k čemu nám tyto doklady slouží. Příloha č. 1: Přiřaď možnosti projevování vůle občana k odpovídajícímu příkladu. PROTESTY V SEDĚ DOPISY SENZACE HESLA DEMONSTRATIVNÍ ODCHOD LOBOVÁNÍ VLOUPÁNÍ OSOBNÍ ZMĚNA PODPISOVÁ AKCE HROZBA BOMBOVÝM ÚTOKEM DEMONSTRACE Odpůrci atomové energie zorganizovali pokojný protest v sedě, při kterém blokovali vjezd do atomové elektrárny. Skupina lidí protestuje formou dopisů místnímu zastupitelstvu, do místní rozhlasové stanice a místním novinám proti zábavě zneužívající zvířata. Aby lidé protestující proti továrně znečišťující jezero upoutali pozornost, podnikli riskantní výstup na nejvyšší komín továrny a vyvěsili na něj velký transparent. Odpůrci mezinárodního obchodu se zbraněmi pomalovali protiválečnými hesly zdi továrny na výrobu zbraní. Když přednášející zpochybnil statistiky, které vypovídají o tom, že sexuální obtěžování je rozšířené i v naší republice, posluchači začali hlasitě protestovat a nakonec se zvedli a odešli z posluchárny. Zástupci organizací, kterým vadí snižování objemu finanční pomoci rozvojovým zemím, si sjednávali schůzky s politiky a snažili se jim problém vysvětlit. Odpůrci pokusů na zvířatech vnikli do laboratorního zvěřince a vypustili z kotců psy určené k pokusům. Jedinec se rozhodl přispět k ochraně životního prostředí tím, že bude sám žít a nakupovat způsobem šetrným k životnímu prostředí. Členové skupiny bojující proti přistěhovalectví získávali na ulici podpisy pod petici požadující od vlády mnohem přísnější imigrační zákony Člověk, který nesouhlasil s umělým přerušením těhotenství, zavolal na gynekologickou kliniku, že do ní umístil bombu. Klinika byla na den uzavřena, a proto v ní žádné interrupce neproběhly. Odpůrci škrtů v rozpočtu ministerstva zajišťujícího sociální péči zorganizovali demonstraci před budovou parlamentu. Podařilo se jim prorazit policejní kordon a na chvíli obsadili část budovy. Příloha č. 2: Kdo se může stát občanem ČR? Každou podmínku zařaď do jedné ze tří možností. Pro získání občanství České republiky je: NUTNÉ VÝHODNÉ BEZVÝZNAMNÉ narodit se v ČR zavázat se k dodržování právního řádu ČR být katolíkem být vzdělaný znát české dějiny být připraven dodržovat české tradice být zdravý složit občanský slib umět mluvit, číst a psát česky mít český původ znát českou ústavu a právní řád rezignovat na státní občanství jiného státu nebýt soudně trestaný nejméně 5 let mít v ČR práci mít v ČR trvalý pobyt nejméně 5 let Učivo: Jsem občanem EU. Počet hodin: 1 vyučovací hodina Úvod: Každý z nás je občanem. Pojem občan může mít užší i širší pojetí a to podle území na kterém žijeme. My jsme dokonce občany EU. Cíl: Seznámení se s pojmem občan – v rámci EU, významem EU a základními pojmy s EU spojenými. Motivace: Každý z nás tady je občanem. V první řadě jsme občanem obce, kde máme trvalý pobyt (podle adresy). Ale jsme také občanem příslušného státu a dokonce i občanem Evropské unie. Expozice: Zopakování pojmu občan. Povídání si o EU – co je to, kdy do ní vstoupila ČR, kdo do ní patří, jaká je její vlajka, měna, k čemu je dobrá apod. Vysvětlení pojmů eurozóna, Schengenský prostor. Stejně jako ve státě má každý občan svá práva a povinnosti jako občan EU, bez ohledu na to, ve které zemi EU žije. Občané všech zemí EU mají stejná práva a povinnosti. Diskuze na téma: „Kterou zemi EU bys chtěl navštívit a proč?“ a „Je některá země, do které bys cestovat nechtěl?“ Vysvětli proč. Zopakování nebo vysvětlení pojmů: státní občanství, národnost, etnikum, národ, národnostní menšina. Které národnostní menšiny žijí v našem státě? Fixace: Opakování celku – OBČAN pomocí křížovky (viz. příloha č. 3). Závěr: Po této hodině mají žáci povědomí o EU a vědí základní informace s ní spojené. Příloha č. 3: Křížovka (opakování) 1. Moc ve státě je rozdělována na moc zákonodárnou, výkonnou a ……………... 2. Česká vlajka je jedním ze ……………. našeho státu. 3. K prokázání totožnosti a státního občanství slouží ……………….. ……………… 4. Území států Evropské unie používajících společnou měnu se nazývá ……………… 5. Společenství lidí, kteří se hlásí ke stejné národnosti. 6. Základní orgán obce, který odpovídá za dodržování plánu rozvoje obce a za hospodaření s obecním majetkem je obecní ……………………… 7. Skupina lidí, kteří mají společný historický původ, rasový typ, jazyk, kulturu, mentalitu a tradice a obývají společné území je tzv. ………………….. 8. Měsíc, ve kterém vstoupila v 2004 ČR do Evropské unie. 9. Doklad o státní příslušnosti, který je potřebný hlavně k opuštění hranic EU. Křížovka – AUTORSKÉ ŘEŠENÍ 1. Moc ve státě je rozdělována na moc zákonodárnou, výkonnou a SOUDNÍ 2. Česká vlajka je jedním ze SYMBOLŮ našeho státu. 3. K prokázání totožnosti a státního občanství slouží OBČANSKÝ PRŮKAZ 4. Území států Evropské unie používajících společnou měnu se nazývá EUROZÓNA 5. Společenství lidí, kteří se hlásí ke stejné národnosti. NÁROD 6. Základní orgán obce, který odpovídá za dodržování plánu rozvoje obce a za hospodaření s obecním majetkem je obecní ZASTUPITELSTVO 7. Skupina lidí, kteří mají společný historický původ, rasový typ, jazyk, kulturu, mentalitu a tradice a obývají společné území je tzv. ETNIKUM 8. Měsíc, ve kterém vstoupila v 2004 ČR do Evropské unie. KVĚTEN 9. Doklad o státní příslušnosti, který je potřebný hlavně k opuštění hranic EU. CESTOVNÍ PAS Tajenka: OBČANSTVÍ .