Veronika Margoldová učo:209400 1, Téma: V PRACOVNÍM POMĚRU a) Správná volba b) Každé pohlaví si žádá své c) První brigáda, první zaměstnání d) V zaměstnání 2, Počet hodin, které chci tématu věnovat (dle vlastního uvážení): Dle mého názoru, by bylo vhodné věnovat tématu pět vyučovacích hodin. V první hodině bychom mohla nahlédnout do tématu a) - c). Přičemž bych se snažila tato témata pojmout komplexně a nevyčleňovat je. Myslím si totiž, že je zde úzká provázanost. V dvou následujících hodinách bych s žáky probrala případné dotazy, nebo nejasnosti z předchozí hodiny. Třetí hodinu bych věnovala pracovnímu listu, jeho první části. Čtvrtá hodina by mohla být ve znamení práce s pracovními listy-žáci by měla možnost vyhledat informace, jež nezískali ve škole, doma. Na konci této hodiny bych se pustila do problematiky zaměstnání a práce na plný úvazek, jež si žáci často nedokáží sami ani představit. Tomuto problému bych se nezdráhala věnovat celou hodinu následující, neboť je velice opomíjené. Pokud by zbyl prostor pro diskusi, zapojila bych ji do této hodiny, nebo nechala do hodiny poslední, jež chci tématu věnovat. V této hodině by mohla proběhnout diskuse, případné zkoušení, nebo testík. Nebylo by pro mě jistě důležité držet se plánu předem stanoveného. Pokud by témata zabrala méně času, zapojila bych ještě jiné aktivity. 3, Zařazení do RVP: A) Člověk a jeho svět: Chování lidí- mezilidské vztahy, obchod, komunikace lidí, firmy Soužití lidí- vlastnictví lidí, pravidla slušného chování B) Člověk a společnost: Výchova k občanství - Člověk ve společnosti: Naše škola- život ve škole, společenská pravidla a normy, vklad vzdělání pro život Lidská setkání-přirozené sociální rozdíly mezi lidmi, mezilidské komunikace, Vztahy mezi lidmi- osobní a neosobní vztahy, mezilidská komunikace, konflikty v mezilidských vztazích, problém lidské nesnášenlivosti Zásady lidského soužití- morálka a mravnost, svoboda a vzájemná závislost C) Člověk a svět práce: Svět práce: Trh práce - povolání lidí, druhy pracovišť, pracovních prostředků, pracovních objektů, charakter a druhy pracovních činností, požadavky kvalifikační, zdravotní a osobnostní, rovnost, příležitostí na trhu práce Volba profesní orientace - základní principy, sebepoznávání, osobní zájmy a cíle, tělesný a zdravotní stav, osobní vlastnosti a schopnosti, sebehodnocení, vlivy na volbu profesní Orientace, informační základna pro volbu povolání, práce s profesními informacemi a využívání poradenských služeb Možnosti vzdělávání - náplň učebních a studijních oborů, přijímací řízení, informace a poradenské služby Zaměstnání - pracovní příležitosti v obci (regionu), způsoby hledání zaměstnání, psaní životopisu, pohovor u zaměstnavatele, problémy nezaměstnanosti, úřady práce; práva a povinnosti zaměstnanců a zaměstnavatelů Podnikání - druhy a struktura organizací, nejčastější formy podnikání, drobné a soukromé podnikání 4, Klíčové kompetence: * souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti * očekávaný výsledek, k němuž základní vzdělávání směřuje * mají průřezový charakter a propojují vzdělávací záměry všech vzdělávacích oblastí a oborů vzdělávací činnosti Soubor klíčových kompetencí tvoří: * Kompetence k učení * Kompetence k řešení problémů * Kompetence komunikativní * Kompetence sociální a personální * Kompetence občanská * Kompetence pracovní 5, Průřezová témata 1 Osobnostní a sociální výchova. 2 Výchova demokratického občana 3 Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech 4 Multikulturní výchova 6, Dle didaktických pravidel: Didaktická pravidla: · cílová orientace · vědeckost · systematičnost · jednota teorie a praxe · srozumitelnost · od konkrétního k abstraktnímu · samostatná činnost žáků · vně-oborová koordinace Úvod: Úvodní vstup do problematiky, ujasnění, proč je téma důležité a proč bychom o něm měli mluvit, případně jaké poznatky si odneseme do života. Současné shrnutí dosavadních poznatků na o daném tématu, nebo aktuálních problémů, jež se vyskytují v naší problematice. Propojení těchto poznatků do běžného života. Formulace výukového cíle. Cíl: Žáci dokáží reprodukovat poznatky o povolání, jež by jim bylo nejbližší, ale i o těch, kterým by se věnovat nechtěli. Současně dokáží reprodukovat i nové poznatky o zaměstnání a začleňování do pracovního procesu. Žáci budou schopni objasnit základní pojmy z dané problematiky a dokáží vysvětlit vztahy, jež se zde objevují. Budou dále schopni interpretovat nabyté informace, sepsat argumenty proč je nutné věnovat pozornost výběru povolání a tyto argumenty obhajovat. Navrhnou řešení situace, zdůvodní, zhodnotí a vyvodí závěry. Výukový cíl se sdělí na začátku hodiny. Opakování: Obsaženo v úvodu. Opakování, nebo zamyšlení se nad tím, kde jsme o tomto tématu mohli slyšet poprvé. Zda jej neznáme z každodenního života. Motivace: Výukový cíl by měl být pro žáky dostatečnou motivací. Měl by mít sám o sobě motivační hodnotu, neboť toto téma nesmí být bagatelizováno. Motivací by mohl být nejen zisk nových informací, ale i porozumění problematice. V žádném případě nesmí být žádné téma demotivujicí například špatnou nebo neúplnou formulací pedagoga. Expozice: Výklad nejdůležitějších poznatků, jež souvisí s probíraným problémem. Při tomto výkladu klademe důraz na použití abstrakce a zobecnění. Fixace: Lze využít i formu diskuse, či jiné zajímavé aktivity. Myslím, že dobře upravená aktivita, jakéhokoliv rázu promění hodinu v zajímavý zážitek. Poznatky jsou pak ukotveny mnohem pevněji, neboť jsou spojeny s danou aktivitou. Samozřejmě musí proběhnout opakování pojmů a faktů, jež žáci nově nabrali prostřednictvím této hodiny. Závěr: Shrnutí učiva. Ujištění, zda žáci pochopili potřebné souvislosti (probíhá již během fixace). Zodpovězení případných dotazů, případné opětovné či upřesňující informace o nejasných formulací. Na konci hodiny také učitel spolu s žáky hodnotí výsledky výuky. Zamýšlejí se spolu nad úspěchy, ale i neúspěchy výuky. Pracovní list: 1, Vyber na webu pracovní pozici, sestav životopis a motivační dopis. (úkol na doma, s pozdější kontrolou a doplněním) 2, Zjisti, jaké vhodné pracovní pozice na pro tebe nabízejí na území tvého města ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... 3, Zamysli se nad tím, co HLAVNĚ získáš vstupem do práce: Výběr: noví přátelé změna životního stylu nezávislost na rodičích společenská prestiž nové poznatky z praxe pocit dospělosti uplatnění v životě pocit užitečnosti pro společnost konec s učením a školní docházkou finanční prostředky (sestav žebříček toho, co je pro tebe nejdůležitější faktor pro vstup do zaměstnání) ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... 4, Pokračování úkolu z 3, Nyní po skupinkách diskutujte, co je pro každého z vás důležité a proč. Cílem je shodnout se alespoň v pěti prvních bodech. Obhajujte svoji volbu!) ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... 5, Jaké povolání bych chtěl vykonávat v budoucnosti a proč? ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... 6, Jaká je volba mého okolí a proč se s ní ne/ztotožňuji? ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... 7, Vylosuj si spolužáka a napiš, jaké povolání by pro něj bylo nejvhodnější a z jakého důvodu. Snaž se nalézt a podtrhnout dobré vlastnosti. ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... ....................................................