Veronika Margoldová učo:209400 1, Téma: PREVENCE ZNEUŽÍVÁNÍ NÁVYKOVÝCH LÁTEK a) drogy kolem nás b) závislost je nebezpečnější než samotné drogy c) jak se ubránit, jak pomoci? 2, Počet hodin, které chci tématu věnovat (dle vlastního uvážení): Dle mého názoru, by bylo vhodné věnovat tématu čtyři vyučovacích hodin. V první hodině bychom mohla nahlédnout do tématu komplexně. Přičemž bych se snažila z tématu nic nevyčleňovat. Myslím si, že otázka drog je tolik známá a neustále omývaná, že žáci sami budou schopni o problému hovořit. V žádném případě však nesmíme nic podcenit a musíme věnovat i přes velkou informovanost značnou péči dané problematice. V dvou následujících hodinách bych s žáky probrala případné dotazy, nebo nejasnosti z předchozí hodiny. Třetí hodinu bych věnovala pracovnímu listu. Čtvrtá hodina by mohla být ve znamení práce s pracovními listy-žáci by měla možnost vyhledat informace, jež nezískali ve škole, doma. Na konci této hodiny bych se pustila do shrnutí problematiky. Tomuto problému bych se nezdráhala věnovat celou hodinu. Pokud by zbyl prostor pro diskusi, zapojila bych ji do této hodiny. V této hodině by mohla proběhnout diskuse, případné zkoušení, nebo testík. Nebylo by pro mě jistě důležité držet se plánu předem stanoveného. Pokud by témata zabrala méně času, zapojila bych ještě jiné aktivity. 3, Zařazení do RVP: A) Člověk a jeho svět: Chování lidí- mezilidské vztahy Soužití lidí- vlastnictví lidí, pravidla slušného chování B) Člověk a zdraví: Výchova ke zdraví: Tělesná a duševní hygiena - zásady osobní, intimní a duševní hygieny, otužování, význam pohybu pro zdraví Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence: stres a jeho vztah ke zdraví - kompenzační, relaxační a regenerační techniky k překonávání únavy, stresových reakcí a k posilování duševní odolnosti civilizační choroby - zdravotní rizika, preventivní a lékařská péče auto-destruktivní závislosti - zdravotní a sociální rizika zneužívání návykových látek, patologického hráčství, práce s počítačem; návykové látky (bezpečnost v dopravě, trestná činnost, dopink ve sportu) skryté formy a stupně individuálního násilí a zneužívání- šikana a jiné projevy násilí, formy zneužívání dětí, komunikace se službami odborné pomoci bezpečné chování - komunikace s vrstevníky a neznámými lidmi, pohyb v rizikovém prostředí, přítomnost v konfliktních a krizových situacích dodržování pravidel bezpečnosti a ochrany zdraví - bezpečné prostředí ve škole, ochrana zdraví při různých činnostech, manipulativní reklama a informace - reklamní vlivy, působení sekt 4, Klíčové kompetence: * souhrn vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění každého člena společnosti * očekávaný výsledek, k němuž základní vzdělávání směřuje * mají průřezový charakter a propojují vzdělávací záměry všech vzdělávacích oblastí a oborů vzdělávací činnosti Soubor klíčových kompetencí tvoří: * Kompetence k učení * Kompetence k řešení problémů * Kompetence komunikativní * Kompetence sociální a personální * Kompetence občanská * Kompetence pracovní 5, Mezipředmětové vztahy Člověk a příroda * Chemie-léčiva a návykové látky * Přírodopis- nemoci, úrazy a prevence - příčiny, praktické zásady a postupy při léčení nemocí; závažná poranění a život ohrožující stavy 6, Dle didaktických pravidel: Didaktická pravidla: · cílová orientace · vědeckost · systematičnost · jednota teorie a praxe · srozumitelnost · od konkrétního k abstraktnímu · samostatná činnost žáků · vně-oborová koordinace Úvod: Úvodní vstup do problematiky, ujasnění, proč je téma důležité a proč bychom o něm měli mluvit, případně jaké poznatky si odneseme do života. Současné shrnutí dosavadních poznatků na o daném tématu, nebo obohacení vlastními zkušenosti (míněno zkušenostmi z okolí). Zdůraznění rizik pro běžný život. Formulace výukového cíle. Cíl: Žáci dokáží reprodukovat poznatky o prevenci a drogách. Uvědomují si rizika, vniklá podáním drogy. Současně dokáží reprodukovat nové poznatky o drogách a jejich případném užívání. Žáci budou schopni objasnit základní pojmy z dané problematiky a dokáží vysvětlit vztahy, jež se zde objevují. Budou dále schopni interpretovat nabyté informace, sepsat argumenty proč je nutné věnovat pozornost prevenci drog a tyto argumenty obhajovat. Navrhnou řešení situace pro situaci, kdy je závislost již rozvinutá. Zdůvodní, zhodnotí a vyvodí závěry. Výukový cíl se sdělí na začátku hodiny. Opakování: Obsaženo v úvodu. Opakování, nebo zamyšlení se nad tím, kde jsme o tomto tématu mohli slyšet poprvé. Zda jsme se tématu nevěnovali v minulosti, nebo není otázkou našeho okolí. Motivace: Výukový cíl by měl být pro žáky dostatečnou motivací. Měl by mít sám o sobě motivační hodnotu, neboť toto téma nesmí být bagatelizováno. Motivací by mohl být nejen zisk nových informací, ale i porozumění problematice a následná možnost pomoci nejen sobě, ale i druhému v těžkých životních situacích. V žádném případě nesmí být žádné téma demotivujicí například špatnou nebo neúplnou formulací pedagoga. Expozice: Výklad nejdůležitějších poznatků, jež souvisí s probíraným problémem. Při tomto výkladu klademe důraz na zobecnění. Hledáme vhodné způsoby ochrany. Fixace: Lze využít i formu diskuse, či jiné zajímavé aktivity. Myslím, že dobře upravená aktivita, jakéhokoliv rázu promění hodinu v zajímavý zážitek. Poznatky jsou pak ukotveny mnohem pevněji, neboť jsou spojeny s danou aktivitou. Samozřejmě musí proběhnout opakování pojmů a faktů, jež žáci nově nabrali prostřednictvím této hodiny. Závěr: Shrnutí učiva. Ujištění, zda žáci pochopili potřebné souvislosti (probíhá již během fixace). Zodpovězení případných dotazů, případné opětovné či upřesňující informace o nejasných formulací. Na konci hodiny také učitel spolu s žáky hodnotí výsledky výuky. Zamýšlejí se spolu s žáky nad úspěchy, ale i neúspěchy výuky. Pracovní list: 1, Co je to závislost? ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... 2, Nakresli svoji rodinu, ale proměněnou v to, na čem jsou závislí. (Nezapomeň na sebe.) 3, Zamysli se nad tím, kdy vzniká závislost. ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... ................................................................................................... .................................................... 4, Definuj, co to je… Workoholismus…………………………………………………………………………………. Alkoholismus…………………………………………………………………………………… Gemblerství…………………………………………………………………………………….. Tabakismus……………………………………………………………………………………... Jaké znáš další závislosti? ………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………….……… ………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………… 5, Jaké jsou, podle tvého názoru důvody k tomu, že se člověk upne k droze? ………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………….……… ………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………….………………………………………………………………………………