Příprava na výuku Téma: Hospodaření Třída: 8 Hodinová dotace: 1 Vzdělávací oblast RVP VZ: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Výchova k občanství Kompetence: Občanské: Žák se rozhoduje zodpovědně podle dané situace, poskytne dle svých možností účinnou pomoc a chová se zodpovědně v krizových situacích i v situacích ohrožujících život a zdraví člověka Sociální a personální: Žák účinně spolupracuje ve skupině, podílí se společně s pedagogy na vytváření pravidel práce v týmu, na základě poznání nebo přijetí nové role v pracovní činnosti pozitivně ovlivňuje kvalitu společné práce, podílí se na utváření příjemné atmosféry v týmu, na základě ohleduplnosti a úcty při jednání s druhými lidmi přispívá k upevňování dobrých mezilidských vztahů, v případě potřeby poskytne pomoc nebo o ni požádá, přispívá k diskusi v malé skupině i k debatě celé třídy, chápe potřebu efektivně spolupracovat s druhými při řešení daného úkolu, oceňuje zkušenosti druhých lidí, respektuje různá hlediska a čerpá poučení z toho, co si druzí lidé myslí, říkají a dělají, vytváří si pozitivní představu o sobě samém, která podporuje jeho sebedůvěru a samostatný rozvoj; ovládá a řídí svoje jednání a chování tak, aby dosáhl pocitu sebeuspokojení a sebeúcty K učení: Žák vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě. K řešení problémů: Žák samostatně řeší problémy, volí vhodné způsoby řešení; kriticky myslí, činí uvážlivá rozhodnutí, je schopen je obhájit, uvědomuje si zodpovědnost za svá rozhodnutí a výsledky svých činů zhodnotí. Komunikativní: Žák využívá informační a komunikační prostředky a technologie pro kvalitní a účinnou komunikaci s okolním světem, využívá získané komunikativní dovednosti k vytváření vztahů potřebných k plnohodnotnému soužití a kvalitní spolupráci s ostatními lidmi. Pracovní: Žák používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení, dodržuje vymezená pravidla, plní povinnosti a závazky, adaptuje se na změněné nebo nové pracovní podmínky Mezipředmětové vztahy: výchova ke zdraví, dějepis Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova, Environmentální výchova Dovednosti: Komunikační, práce s textem Teoretická příprava: Statky a služby Statky a služby jsou prostředky, kterými uspokojujeme své potřeby. Statek je potom produkt práce nebo i přírody, služba je cizí činnost. Členění statků 1. Vzácné Vznikají hospodářskou činností, jsou ve vztahu k potřebám omezené. Jde o všechno, co se vyrábí (auta, elektronika, nábytek, rohlíky). 2. Volné Nevznikají hospodářskou činností a nejsou omezené (vzduch, voda). Statky dále dělíme na: · Hmotné (všechno, na co si můžete sáhnout) · Nehmotné (software, nápady a další produkty duševní práce) · Spotřební (slouží ke konečné spotřebě, klidně auto, počítač...) · Kapitálové (to samé, jenže slouží k další hospodářské činnosti, opět, auto, počítač...) A ještě jedno rozdělení: · Movité (lze přemisťovat) · Nemovité (pevně spojené s podkladem - pozemky, budovy...) Členění služeb 1. Věcné Činnosti, které obnovují nebo zlepšují hmotné statky (oprava auta, instalatér). 2. Osobní Činnosti, které působí přímo na naší osobě (kadeřník, lékař). Spotřeba Spotřebou rozumíme pouze konečnou spotřebu spotřebních statků (spotřeba kapitálových statků se nazývá výrobní spotřebou). Spotřeba potravinářských statků má jiné vlastnosti než spotřeba nepotravinářských statků (omezena např. objemem žaludku). Zboží Zboží, statek, služba, produkt - určeno pro trh k prodeji - ke směně za peníze nebo jiné statky a služby. Životní úroveň Je dána stupněm uspokojování lidských potřeb a souhrnem životních podmínek za kterých jsou tyto potřeby uspokojovány. Kromě spotřeby životní úroveň zahrnuje třeba: · úroveň bydlení · životní prostředí · množství volného času · sociální jistoty (http://www.trhzin.cz/clanky/statky-sluzby) Dělba práce: Nejstarší rozdělní : mužská a ženská. Manufaktury: práce se rozdělí na několik složek a ty si mezi sebe dělí lidé.Dělba práce umožňovala vyšší produktivitu, je mnohem více efektivní a tak umožňuje technický rozvoj. Výroba: Činnost, při které se vstupní výrobní faktory přeměňují na výstupy. Výstupem výroby je výrobek. Dělení · Půda – kvantitativně omezená součást přírody (např. nerosty) · Práce - lidská činnost, která přeměňuje přírodní zdroje v užitečné statky · Kapitál - výsledek předchozí výroby, hodnoty, které přinášejí hodnoty vyšší Nakupování Jedná se o směnu zboží mezi prodávajícím a kupujícím. Oblast, kde nakupování probíhá se nazývá trh. Nabídka Nabídka je množství zboží, které chce obchodník prodat za zvolenou cenu. Popisuje ji nabídková křivka. Nabídka je nejčastější reprezentována rostoucí funkcí. Poptávka Poptávka je objem zboží či služeb, které si kupující chce koupit na trhu za určitou cenu. Poptávka je popisována poptávkovou křivkou, která je vyjádřena klesající funkcí Ekonomie je věda, zabývající se lidským jednáním ve světě omezených zdrojů a neomezených potřeb. Úvod: Přivítání. Představení tématu hospodaření. Seznámení s obsahem hodiny. Cíl: Poskytnout žákům potřebné teoretické informace z oblasti hospodaření Motivace: Žáci se seznámí s hospodařením a zahrají si zajímavou hru Expozice: Krátký výklad o hospodaření, seznámení se základními pojmy :statky, služby, dělba práce, výroba, poptávka, nabídka, ekonomie. Prosotor pro otázky, zápis do sešitu. Po té žáci pracují ve skupinách, dostanou k prodiskutování dvě otázky: Popiš dělbu práce ve své rodině Vysvětli rozdíl mezi pojmem trh dříve a dnes Po proběhnutí diskuze ve skupinách dotazování na výsledky debaty. Případné ujasnění dotazů. Nakonec následuje hra: Spotřebitelský test Žáci dostanou ochutnávku pěti vzorků želé bonbonů, nebudou však vědět, od které značky zrovna bonbony ochutnávají, budou znát pouze číslo vzorku, následně žáci napíší na lísteček číslo bonbonu, který jim chutnal nejvíce. Po spočítání výsledků učitel prozradí značky výrobku. Fixace: Učitel provádí shrnutí hodiny a dotazuje se žáků na kontrolní otázky. Závěr: Zhodnocení výsledků práce žáků