Globální svět Obsah nglobalizace nglobální problémy n Globalizace nDokážeš vysvětlit pojem globalizace ? n V jaké souvislosti jsi se s nim setkal(a)? nGlobalizace – můžeme ji chápat jako srůstání světa, jako změnu integrace společnosti na celosvětové úrovni, odráží se v mnoha oblastech, ale nejvíce ji zaznamenáváme v oblasti ekonomiky a kultury n n Globalizace nklady globalizace n n nzvyšování životní úrovně nzmírňování chudoby v rozvojových zemích nstírání kulturních rozdílů nzápory globalizace n n nrůst nezaměstnanosti nvelká zadluženost zejména rozvojových států nekologické dopady – znečištění životního prostředí n Globální problémy nGlobální = celosvětový, souhrnný n nDokážeš jmenovat problémy, které trápí současný svět? n n Základní globální problémy nznečištění životního prostředí npřelidnění nhlad a podvýživa nnegramotnost ncivilizační nemoci nAIDS, toxikomanie nnárodní, náboženské a sociální konflikty n Znečištění životního prostředí nNarušení klimatu - oteplování, skleníkový efekt, tání ledovců nZnečištění atmosféry – kyselé deště, ozónová díra, smog nznečištění půdy – dopad kyselých dešťů, průmyslové zplodiny,havárie s únikem jedovatých látek do půdy nZnečištění vody – odpadní zplodiny z továren, havárie s únikem jedovatých látek do vody, havárie ropných tankerů – moře a oceány n Přelidnění nNaše planeta není osídlena rovnoměrně – důvodem jsou zejména přírodní podmínky, ale v současné době je počet obyvatel světa ovlivněn i životními podmínkami nOd 18. století prudce stoupá počet obyvatel Země – v současné době 6 miliard lidí nV Evropě dochází k populačnímu poklesu (klesá počet obyvatel - z důvodu nižší porodnosti) nAsie, Afrika, Latinská Amerika – populační růst n nDůležitý ukazatel kvality života = naděje na dožití se určitého věku n Hlad a podvýživa nNa světě se ročně vyprodukuje o 10% potravin více, než je potřeba pro nasycení všech obyvatel Země n nParadox: Každý sedmý člověk trpí hladem a podvýživou – z toho každé třetí dítě – 850 milionů lidí n40 milionu lidí umírá ročně na následky hladu a podvýživy nNejhorší situace – Asie, Afrika n nSituace v Africe: http://aktualne.centrum.cz/zahranici/afrika/clanek.phtml?id=110645#mapa Negramotnost nJedná se o problém rozvojových zemí – chybí peníze na vzdělávací programy, nedostatek učitelů n nNejhorší situace v Asii (351 milionů negramotných), Africe (143 milionů) a Latinské Americe (24 milionů) n nPomoc zemím v této oblasti zajišťuje UNESCO nhttp://www.mzv.cz/wwwo/default.asp?id=33728&ido=1984&idj=1&amb=118&ParentIDO=1984 Civilizační nemoci nOběhové choroby nSrdeční a cévní onemocnění – kornatění tepen, infarkty nNádorové onemocnění n nDůvod – nesprávná výživa, nedostatek pohybu, znečištěné životní prostředí, stres n Národnostní, náboženské a sociální konflikty nStále ve světě dochází ke konfliktům a střetům. Ty mají v současné době důvody zejména národnostní, náboženské a sociální. Často dochází k prolínání důvodů n qNárodnostní konflikty – ohniska v současné době – oblast Palestiny, balkánský poloostrov.. n qNáboženské konflikty – stoupenci různých směrů islámu v Iránu a Iráku, muslimové a křesťané na Balkáně, konflikty v oblasti Palestiny, různá náboženství v Indii a v Africe n qSociální konflikty – vyplývají z problémů v dané zemi (např. nedávno ve Francii v souvislosti s novým zákoníkem práce, n Maďarsko…) ÚKOL: nVyjmenuj hlavní světová náboženství nJak by se daly řešit náboženské konflikty – navrhni řešení nS čím souvisí národnostní problémy – jak by se daly řešit? nJak lze předcházet civilizačním nemocem? nJakou úlohu plní organizace UNESCO, UNICEF, WHO? ÚKOL nVyjmenuj globální problémy typické pro Afriku: n nJaké globální problémy trápí Evropu? n nKteré problémy mají společné Asie a Latinská Amerika?