Jméno: Martina Švaříčková Modelová příprava pro výuku ve škole – rodinná výchova Téma: Doping Ročník: 7. Podle RÁMCOVÉHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU: - Vzdělávací oblasti: Člověk a zdraví - Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví - Tematický celek: Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence - Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova, Environmentální výchova. - Integrace mezi vzdělávacími obory: Přírodopis, tělesná výchova, chemie. Kompetence: Kompetence k učení se v této vyučovací hodině rozvíjí seznamováním se s novými termíny a pojmy a jejich vzájemným vztahem. Kompetence komunikativní se rozvijí díky diskuzi žáků a učitelky o daném tématu a odpovídáním žáků na otázky kladené učitelkou během hodiny i v rámci fixace. Kompetence občanské jsou rozvíjeny při diskuzi mezi žáky. Žáci se učí respektovat názor spolužáků a prosadit si svůj názor. VVC: Žák umí správně definovat pojem doping a jiné nové pojmy, které s ním souvisí. Vhodně charakterizuje jednotlivé druhy dopingu a zná jejich hlavní účinek. Žák ví, co je antidopingová organizace a ví, že WADA (Světová antidopingová agentura) vytváří každoročně seznam zakázaných látek, které lze najít na internetu. Žák si uvědomuje škodlivost a vedlejší účinky anabolických steroidů. Žák zná základní substance, ze kterých je možné zjistit obsah zakázaných látek (krev, moč). Žák si vytvoří na problematiku dopingu negativní názor, který umí vhodnými argumenty obhájit. Místo realizace: třída Časová dotace: 45 minut Pojmy opěrné: droga, drogová závislost, moč, krev, sport, tělesná kondice, duševní kondice, Pojmy nové: doping, antidopingová organizace, Světová antidopingová organizace, stimulancia, anabolika, narkotika, diuretika, peptidové hormony, dopingová kontrola. Didaktické prostředky: Prezentace powerpoint s vhodnou obrázovou dokumentací. 1. Scénář hodiny: Úvod V úvodu hodiny proběhne seznámení se s žáky a je žákům oznámen program na celou hodinu. Hlavní část Motivace: Probíhá formou diskuze na téma drogy. Žáci jsou formou řízeného rozhovoru navedeni na souvislosti mezi drogami a dopingem. Následuje diskuze na téma: Co si myslíš o dopingu? Znáš někoho ve tvém okolí, kdo užívá nějaký doping? Slyšel jsi někdy slovo doping v médiích a v jakých souvislostech? Expozice: V této části hodiny je žákům formou prezentace předloženo nové učivo (viz teoretická příprava). Žáci si dělají stručný zápis do svých školních sešitů. Pracují s učebnicí, kterou si půjčují, a každý žák vždy přečte jeden škodlivý účinek anabolických steroidů. Po přečtení každého nežádoucího účinku je rozvinuta diskuze na téma: Odradil by tě tento nežádoucí účinek od užívání anabolických steroidů? Pokud žák odpověděl záporně, je mu znovu objasněn závažný negativní dopad anabolických steroidů na jeho zdraví. V závěru této části je žákům s pomocí obrázku (viz teoretická část) stručně popsána antidopingová kontrola. Fixace: Probíhá formou řízeného rozhovoru, kdy jsou žákům kladeny otázky na probíranou problematiku. Závěr V závěru hodiny je zhodnocena práce žáků. Je jim oznámen plán na další hodinu. Následuje rozloučení se s žáky. 2. Stručná osnova hodiny Fáze hodiny Činnosti vedoucí k naplnění výukových cílů forma metoda čas did. prostředky Úvod Seznámení se s žáky, oznámení žákům náplň hodiny. hromadná výklad 5 min Hlavní část Motivace: formou diskuze. Expozice: expozice nového učiva, zápis do školních sešitů, řízený rozhovor a diskuze na danou problematiku. Stručné popsání antidopingové kontroly. Fixace: formou diskuze hromadná hromadná hromadná hromadná diskuze diskuze, výklad výklad diskuze 10 min 17 min. 5 min. 5 min Závěr Rozloučení se s žáky, oznámení žákům plán na další hodinu. hromadná výklad 3 min. Literatura: JANOŠKOVA, D. Občanská výchova 7, Rodinná výchova 7 : učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus, Praha 2004. 128 s. ISBN 80-7238-325-6 JANOŠKOVÁ, D. Občanská výchova 9, Rodinná výchova 9 : učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus, Praha 2004.152 s. ISBN 80-7238-528-3 Teoretická část: viz prezentace v powerpointu