Jméno: Martina Švaříčková Modelová příprava pro výuku ve škole – rodinná výchova Téma: alkohol Ročník: 9 Podle RÁMCOVÉHO VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU: - Vzdělávací oblasti: Člověk a zdraví - Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví - Tematický celek: Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence - Průřezová témata: Osobnostní a sociální výchova, Environmentální výchova - Integrace mezi vzdělávacími obory: Přírodopis, chemie Kompetence: Kompetence k učení se v této vyučovací hodině rozvíjí seznamováním se s novými termíny a pojmy a jejich vzájemným vztahem. Kompetence komunikativní se rozvijí díky diskuzi žáků a učitelky o daném tématu a odpovídáním žáků na otázky kladené učitelkou během hodiny. Kompetence občanské jsou rozvíjeny při diskuzi mezi žáky. Žáci se učí respektovat názor spolužáků a prosadit si svůj názor. VVC: Žák umí správně a jednoduše definovat pojem alkohol a závislost na alkoholu a jiné nové pojmy, které s tímto tématem souvisí. Vyjmenuje základní faktory, které jsou rizikové pro vznik závislosti (škola, rodina, společnost, člověk. Seznámí se s různými druhy závislosti na alkoholu. Objasní si nežádoucí účinky alkoholu a jejich dopad na zdraví člověka. Vytvoří si na alkohol negativní názor. Místo realizace: třída Časová dotace: 45 minut Pojmy opěrné: závislost, drogy, nemoc, promile. Pojmy nové: delirium, alkoholémie. Didaktické prostředky: Prezentace powerpoint s vhodnou obrazovou dokumentací. 1. Scénář hodiny: Úvod V úvodu hodiny proběhne seznámení se s žáky a je žákům oznámen program na celou hodinu. Hlavní část Motivace: Formou hry „Promile“ (viz příloha). Expozice: Žákům jsou vysvětleny základní typy závislosti na alkoholu. Nežádoucí účinky, možnosti léčby. Stavy akutní intoxikace. Fixace: Proběhne formou otázek a odpovědí na téma Alkohol. Případná výměna zkušeností s alkoholem. Závěr Na závěr je ohodnocena práce žáků v hodině, je jim oznámen plán na další hodinu. Následuje rozloučení se s žáky. 2. Stručná osnova hodiny Fáze hodiny Činnosti vedoucí k naplnění výukových cílů forma metoda čas did. prostředky Úvod Seznámení se s žáky, oznámení žákům náplň hodiny. hromadná výklad 2 min. Hlavní část Motivace: hra „promile“ Expozice: výklad učiva s použitím prezentací. Fixace: formou diskuze skupinová hromadná hromadná hra výklad výklad 18 min 15 min. 8 min. Závěr Rozloučení se s žáky, zhodnocení jejich práce, oznámení žákům plán na další hodinu. hromadná výklad 2 min. Literatura: JANOŠKOVA, D. Občanská výchova 7, Rodinná výchova 7 : učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus, Praha 2004. 128 s. ISBN 80-7238-325-6 JANOŠKOVÁ, D. Občanská výchova 9, Rodinná výchova 9 : učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Fraus, Praha 2004.152 s. ISBN 80-7238-528-3 Teoretická část: viz prezentace v powerpointu. Příloha Didaktická hra „promile“ Hra slouží k lepšímu pochopení vztahu mezi vypitým množstvím alkoholu a obsahu alkoholu v krvi. Pro tuto hru je zapotřebí tento vzorec: Alkohol v gramech ________________________ 0,68xhmotnost(muže) Žáci jsou rozděleni do skupin, každé skupině je dána etiketa z různého alkoholu. Každé skupině je zadán úkol, ať vypočítají promile na určité množství vypitého alkoholu. Žákům je zadán alkohol v gramech určitého druhu alkoholu a je jim udána hmotnost (průměrného muže: 85 kg) doplňují pouze do tabulky a navzájem si sdělují výsledky.