Téma: Návykové látky Třída: 8. Časová dotace: 45 min. Vzdělávací oblast RVP ZV: Člověk a zdraví Vzdělávací obor: Výchova ke zdraví Tematický celek: Návykové chování Výchovně vzdělávací cíle: žáci získají znalosti o nejčastějších návykových poruchách a umí jej definovat. Měly by vědět, jak se zachovat k závislému člověku, jak mu pomoci. Pokud je možné, žákům vyprávíme pravdivý příběh. Kompetence: Komunikativní –žáci diskutují, pracují ve skupinách K řešení problémů – snaží se vymyslet řešení, jak pomoci člověku v kritické situaci Sociální a personální – komunikují mezi sebou a i s učitelem – prohlubování a upevňování vztahů ve třídě, prosazování názorů, shodnout se na kompromisu Dovednosti: komunikační, sociální, personální 1. Teoretická příprava: Pojmy opěrné: návykové chování, závislost Pojmy nové: gambling, workoholismus, pyromanie, opiomanie, kleptomanie Ve skupinách se žáci snaží tyto pojmy definovat, po té vysvětleno učitelem. Výklad k doplnění žákovské práce: Závislost silná touha po určitém prožitku potíže v sebeovládání – neschopnost odolat impulzu nebo nutkání k určité činnosti, přestože člověk ví, že toto jednání je nežádoucí a bude mít negativní důsledky nutkání k této aktivitě – postupně narůstající napětí a pocity úzkosti, které nelze eliminovat příčiny vzniku – multifaktoriální genetické dispozice spouštěč v náročných a stresových situacích dostupnost dané aktivity odchylka v oblasti neurotrasmiterů, sociální skupina, příležitost ke hře, společenský důraz na osobních vlastnostech jedince patologické hráčství – gambling – nutkání ke hře, nacházíme emoční nadění, pocity napětí, vzrušení je pro něj příjemné, pocity uspokojení, čím je hazard vyšší, tím se cítí lépe, čistě psychická závislost, ke změně hodnocení situace, fixace na výhru, změna motivace a hodnotového systému, hra jako předpoklad zisku a výhry, rychlé bezpracné zbohatnutí, potřeba sociální prestiže, únik od problémů, hra je nejvyšší hodnota, neustále racionalizuje a mění se jeho osobnost workoholismus – častější u mužů, nutkání na pracovní aktivitu a vysoký výkon bez ohledu na negativní následky, v oblasti emočního prožívání – perfektní v plnění svých povinností, úzkost, nedovedou se uvolnit a odpočívat, neustále zvedání pracovního výkonu, tendence emoce potlačovat, práce je pro ně únikem z problémových situací, emoční analfabetismus – nerozumí emočním prožitkům svého okolí, těžko se otevírají, černobílé vidění, kdo nepracuje, podle jeho představ, je špatný, bývají nadměrně sebekritičtí i kritičtí, svojí pílí ukazují svojí nadřazenost, mají problémy s přijetím neúspěchu, zaměření pouze na práci, zdroj jistoty, pokud by nepracovali – pocity méněcennosti, odpočinek je nepatřičný patologická touha po nakupování – oniománie – u žen kleptomanie a pyromanie Závislost na počítačích a počítačových hrách Rozlišit hranici mezi koníčkem, zvýšeným užíváním a závislostí je velmi obtížné, už i proto, že na počítači nevzniká závislost fyzická, ale psychická. Přesto můžeme vysledovat určité příznaky, které svědčí pro rozvíjející se závislosti. Mezi hlavní příznaky patří stavy podobné transu při hraní hry, vzpírání se rodičovským zákazům hraní, neschopnost dodržovat časový limit určený pro tuto činnost. K dalším příznakům patří: méně vykonané práce pocit prázdnoty, když není člověk u počítače ztráta kontroly nad časem stráveným u počítače brzké vstávání k počítači nebo ponocování u počítače rostoucí nervozita a neklid, když delší dobu nemůže hrát přemýšlení o počítači, když ho zrovna nepoužívá kradení peněz na nákup her stále více a více času potřebného k uspokojení ze hry lhaní o své závislosti hraní kvůli úniku od osobních problémů narušené vztahy s rodinou zanedbávání učení opouštění dřívějších zájmů a přátel zhoršující se školní výsledky 2. Rozpracování scénáře hodiny: Úvod Seznámení s cílem hodiny – Seznámíme žáky stručně s obsahem hodiny. Hlavní část Motivace: příběh člověka, který byl např.patologický hráč. Zeptat se žáků jestli znají člověka s tímto problémem a diskutovat. Expozice: žáci nejprve sami zkusí definovat pojmy, poté vysvětlení učiva. Fixace: zeptat se žáků, jak by se zachovali k člověku, který by byl závislý. Závěr Zhodnocení hodiny: Poděkujeme za pozornost a rozloučíme se s žáky. Použité metody: diskuze, výklad Použité formy: frontální výuka, skupinová výuka