ÚMRTÍ V RODINĚ Pavlína Horáková Veronika Margoldová SMRT •Život zasažený smrtí je stresující pro všechny zúčastněné •Smrt vyvolává obavy, je to konec •Krize nastávající po smrti blízkého člověka je o to větší, přijde-li úmrtí nečekaně, „předčasně“, „nespravedlivě“ •Nabourává pocit vlastní identity, vztahy s jinými lidmi a přesvědčení o bezpečnosti světa SMRT •Je nejtěžší ztrátou, která nás může postihnout •Dle tabulky stresových situací: •Autoři uvádějí, že součet 250 bodů za období jeden rok je hraniční číslo, kdy se organismus ocitá na pomezí vlastních rezerv (Vodáčková 2007) Děti a smrt •Jsme budoucí pedagogové, s tímto tématem se střetneme i ve škole…. •Neumíme čelit smutku dětí a adekvátně je podpořit • MÝTY O TRUCHLENÍ DĚTÍ: •Děti nepociťují zármutek, nebo ho cítí, až když dosáhnou určitého věku. • •Děti truchlí v jakémkoli věku •Způsoby, jakými děti projevují smutek jsou závislé na jejich věku, vývojové úrovní a zkušenosti. MÝTY O TRUCHLENÍ DĚTÍ: •Děti musíme chránit, jsou přece příliš malé na to, aby zažili tragédii. • • •Děti vždy poznají, že se něco děje. •Můžeme je učit jak truchlit, zahrneme je do tohoto procesu, nevyloučíme je z pohřebního rituálu- to pouze zvyšuje jejich strach a úzkost, vyvolá pocit odporu. MÝTY O TRUCHLENÍ DĚTÍ: •Děti rychle překonají smutek. • • •Nikdo rychle nepřekoná významnou ztrátu. •Děti se stejně jako dospělí musí naučit žít se ztrátou. KDY VYHLEDAT POMOC? •Dítě má noční můry, či poruchy spánku •Dítě má problémy ve škole •Dětské stravovací návyky se začínají pozměňovat • • •Musíme čekat až se projeví příznaky??? • TAO •T ime – čas • •A ffection - láska • •O ptimism - optimismus Literatura: •Colorosová, Barbara. Krizové situace v rodině: Jak pomoci dětem překonat smrt blízkého člověka, nemoc, rozvod a trauma adopce. 1.vyd.. Praha: Ikar, 2008, 240 stran, ISBN: 978-80-249-1027-7. • •http://www.sockonference.fhs.utb.cz • •