Okruhy témat k závěrečnému testu (úvod do psychologie) – průběžně doplňovány podle postupu výuky první přednáška pojmy: syndrom vyhoření, empatie, klinická psychologie, poradenská psychologie, hlubinná psychologie, behaviorizmus, model/paradigma S-R (stimul-reakce), kognitivní psychologie, kognitivní mapy, humanistická psychologie, nevědomí, posthypnotická sugesce, chybné úkony (Freud), percepční práh, podprahové vnímání, priming, prime osobnosti: E.C. Tolman, S. Freud teorie: teorie kognitivních map (E.C. Tolman) druhá přednáška pojmy: procesy vzestupné (datově řízené) a sestupné (pojmově řízené), informační paradigma, počítačová metafora, asocianizmus, gestaltizmus, tvarové zákony: figura-pozadí, blízkosti, podobnosti, uzavření; sítnice, obraz na sítnici, počitek, vjem; nápovědi zrakového vnímání – lineární perspektiva, gradient textury, atmosférická perspektiva, stínování, interpozice, pohyb, obvyklá velikost; konstantnost vnímání; tyčinky, čípky; paměť – explicitní, implicitní, sémantická, epizodická, autobiografická, senzorická, echoická, krátkodobá, dlouhodobá, pracovní paměť; vytěsnění, interference (proaktivní, retroaktivní), amnézie (retrográdní, anterográdní), sebereferenční efekt, efekt Zeigernikové; reprezentace (mentální, vnější, analogová, propoziční, distribuovaná), mentální schéma teorie: konstruktivistické a přímé výklady vnímání, teorie paměťových skladů, teorie pracovní paměti třetí a čtvrtá přednáška pojmy: syntax, sémantika; hloubkové syntaktické struktury; generativita (produktivnost) jazyka; metafora; fonémy, morfémy, propozice; Wernickova (Wernickeho) afázie (senzorická), Brocova afázie (expresivní); produktivní a reproduktivní myšlení, divergentní a konvergentní myšlení; senzomotorické myšlení; indukce, dedukce, prototyp, schéma, asimilace, akomodace, konstruktivizmus; vnitřní řeč; heuristika, pravidlo poměrného základu (překlad v Atkinsonové) či informace o míře výskytu (base-rate information, v Eysenckovi) a její porušení; propoziční versus imaginativní spor; kognitivní styl, závislost-nezávislost na poli pojmové učení, senzitiace, habituace, senzitivní (citlivé, kritické období), vtiskávání (imprinting); podmiňování klasické, sekundární (druhého řádu), operantní; sociální učení osobnosti: N. Chomsky, J. Piaget, G. Lakoff, L. Vygotsky (Vygotskij, Vygotsky), H. Witkin, A. Tversky, E. Roschová, B. Skinner, A. Bandura, K. Lorenz, I. Pavlov