MANAGEMENT II SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU  Sociální zodpovědnost  Manažerská etika SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU SOCIÁLNÍ ZODPOVĚDNOST “Za sociálně zodpovědnou není možné považovat firmu, která se snaží s co nejmenším úsilím vyhovět liteře zákona... Mít sociální zodpovědnost znamená jít o krok dále. Sociálně zodpovědná je ta firma, která svým dobrovolným sociálním chováním povinnosti dané zákonem překračuje.” SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU  Sociální opatření  budování bytových podmínek  vzdělávání a rozvoj zaměstnanců  zkvalitňování životního a pracovního prostředí  finanční podpora uměleckých aktivit, sociálních programů  výroba ekologicky šetrných prostředků  přizpůsobení pracovních podmínek matkám s dětmi SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU MANAŽERSKÁ ETIKA etika  soubor principů a zásad, které umožňují rozlišovat mezi tím, co je dobré, špatné, či nesprávné smysl etiky  umožnit jednotlivci, aby mohl volit některou z možných alternativ chování SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU Co je etika v podnikání?  Etika je to, co mi mé pocity říkají, že je správné nebo špatné  Etika je o mé náboženské víře  Být etický znamená dělat to, co požaduje zákon/právo  Etika se skládá z norem chování, které akceptuje naše společnost  Nevím, co to slovo znamená SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU Co je etika v podnikání?  Etika vs. vlastní cit  Etika vs. náboženství  Etika vs. dodržování zákonů  Etika vs. společensky akceptovatelné chování SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU Co tedy můžeme považovat za etiku? Etika se vztahuje k dobře založeným normám toho, co je správné a co špatné, popisujících, co by lidé měli dělat, obvykle formou zákonů, povinností, závazků, užitku pro společenství, čestnosti či dalších specifických ctností. 1. SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU Co tedy můžeme považovat za etiku? Etika např. zahrnuje ty normy, které vynucují přiměřené povinnosti bránící: loupeži, násilí, krádeži, vraždě, napadání, urážkám a pomluvám či podvodu. 1. SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU Co tedy můžeme považovat za etiku? Etické normy také zahrnují standardy vztahující se k právům jako je: právo na život, právo na soukromí nebo právo na nápravu křivdy. 1. SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU Co tedy můžeme považovat za etiku? Etika se vztahuje ke studiu a rozvoji etických norem každého. 2. SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU Co tedy můžeme považovat za etiku? Filosofická nauka o správném jednání, která hodnotí činnost člověka z hlediska kategorií dobra a zla. SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU  Autonomní etika (etické zásady si stanovuje člověk sám, popř. sama společnost)  Heteronomní etika (mravní zásady a pravidla jsou chápány jako dané zvnějšku (např. Vyšší inteligencí, Bohem…)  Deskriptivní etika (klade si za cíl popsat co nejpřesněji mravní jednání a hodnoty v rozmanitých kulturních podobách)  Normativní etika (usiluje o nalezení a analýzu normy lidského chování. Hledá kritéria pro stanovení „morálně dobrého“ a „morálně špatného“ chování a na jejich základě formulovat určité zákazy, příkazy nebo tabu)  Individuální etika (zabývá se morálními otázkami jednotlivce při jeho úsilí o vlastní blaho)  Sociální etika (zaměřuje se na společné, obecné dobro, která hledá univerzální lidské hodnoty)  Profesní etika (aplikuje obecná etická pravidla na poměry konkrétních oborů lidské činnosti (lékařství, novinářství, poradenství apod.)  Environmentální etika (řeší vztah člověka (jedince i lidstva) vůči všemu „nelidskému“ (ve smyslu prostředí) SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU  Podnikatelská etika  je normativní etikou  je to snaha o aplikaci etických zásad do podnikání, s cílem zlepšit podnikatelskou praxi ve veškerých podnikatelských aktivitách  zabývá se rozhodováním morální povahy  zdůrazňuje teoretické znalosti a snahu o pravdivé poznání skutečnosti  odmítá překrucování skutečnosti  není v rozporu s ekonomií a nelze ji redukovat na respektování práva SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU The Institute of Business Ethics (Webley)  osobní etika  diskriminace  kodexy chování  práva zaměstnanců  ochrana spotřebitelů  využívání energií  využívání utajených informací  výhody poskytované organizacemi  vztahy s odbory  odpovědnost zaměstnanců  odpovědnost organizace  reakce zaměstnanců na neetické chování  ochrana osobních údajů  ochrana zvířat a výzkum  průmyslová špionáž  korupce  odměny pro vrcholové manažery  hladomor, země třetího světa SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU Proč rozvíjet podnikatelskou etiku?  Ekonomické aktivity lidí tvoří velmi složitý sociální systém. Způsob, jakým se podnik chová k okolnímu prostředí má velký vliv na jeho tržní postavení a finanční výsledky.  Právo nemůže poskytnout konkrétní odpověď na každou otázku. Zde se otevírá prostor pro podnikatelskou etiku.  Globalizace navzájem propojuje různé kultury a je důležité najít společný jazyk pro řešení problémů. Čím je větší rozsah ekonomických aktivit, tím větší je morální zodpovědnost.  Roste tlak na společenskou odpovědnost podniku a dodržování etických standardů. Při dnešní šíři a hloubce sortimentu produktů si může spotřebitel vybírat a odpovědný přístup k okolí se stává důležitou součástí hodnoty výrobku nebo služby. SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU Nástroje pro institucionalizaci etiky  kodexy chování  etické kodexy  úřad ombudsmana  etické výbory  etický audit SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU Test pomocí 4 otázek (Herbertem B. Taylor): 1. Je to PRAVDA? 2. Je to ČESTNÉ vůči všem jichž se to týká? 3. Podpoří to PŘÁTELSTVÍ a VZÁJEMNOU DŮVĚRU? 4. Bude to PROSPĚŠNÉ pro všechny zúčastněné? SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU Deklarace rotariánů v profesi a povolání :  Povolání chápat jako příležitost ke službě  Být věrný liteře i duchu etických kodexů povolání, zákonům země, morálním standardům společenství  Být příkladem nejvyšších etických norem v povolání  Být poctivý vůči zaměstnavateli, zaměstnancům, kolegům, konkurentům, zákazníkům, veřejnosti a všem, k nimž má rotarián podnikatelské nebo profesní vztahy  Mít v úctě a respektovat všechna povolání, užitečná pro společnost  Profesní talent využít ve prospěch mladých lidí, ve směru potřeb ostatních a ke zlepšení kvality života společenství  V obchodních a profesních vztazích s ostatními rotariány nehledat výhody, které normálně nemají ostatní SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU ETICKÉ STANDARDY etický kodex  důvěrnost  konflikt zájmů  přijímání darů  sexuální obtěžování  rovnocenná práva zaměstnanců  ekologie  bezpečnost práce  péče o zdraví zaměstnanců  zájmy akcionářů SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU VYUŽÍVÁNÍ MOCI A ODPOVĚDNOSTI kontrola harmonie pokora Lidé rozhodujícím způsobem určují svůj život a nesou dopovědnost za jeho utváření Snaha o dosažení rovnováhy a souladu s přirozeným stavem věcí Akceptování nevyhnutelných přirozených omezení SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU KONTROLA “Jenom velmi málo věcí v životě člověka je daných, jenom málo okolností nebo věcí musíme přijímat takové, jaké jsou, a nemůžeme je změnit. Neexistují žádná omezení toho, co můžeme dělat nebo čím se můžeme stát, pokud vynaložíme potřebné úsilí a jdeme za svým cílem.” Craig Storti SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU KONTROLA jedinec nese odpovědnost sám za sebe → proaktivní sebenaplňující jednání (“můžeme dosáhnout všeho, čeho chceme”) → v případě neúspěchu – pocit viny Pokud jsme udělali, co bylo v našich silách, můžeme se naučit pociťovat klid a mír bez ohledu na to, jak věci dopadly. SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU HARMONIE usiluje o rovnováhu... Paradox toho, když necháme věci být:  když si nebudu dělat starost s tím, kým jsem, nestanu se tím, čím mohu být  když si nebudu dělat starosti s tím, co mám, získám, co potřebuji  tím, že ustoupím, vytrvám  když dám sám sebe, obohatí mě to  když po ničem netoužím, stanou se skvělé věci  když se přestanu snažit vyvolat dojem, vyvolám dojem  když vyhovím přání druhých, nesetkám se s žádným odporem SOCIÁLNÍ A ETICKÁ ÚLOHA MANAGEMENTU POKORA  je mnoho věcí, které člověk nemá pod kontrolou  existují limity, které nemůžeme a neměli bychom překračovat  pokora nás zbavuje břemene pocitů viny za to, že nemáme vše pod kontrolou, že jsme nedosáhli odpovídajících výsledků  pozor na pasivní přijímání osudu  pokora – inspirující (naučite se přijímat, co život přináší) TIME MANAGEMENT Dobrý manažer se musí umět bránit časovým ztrátám a nadměrnému působení pracovního strestu. TIME MANAGEMENT Odlišné přístupy k řízení času vzácný: Čas je vzácným zdrojem. Nakládejte s ním podle toho! hojný: Času je dost. Uvolněte se! monochronní: Koncentrujte se na jednu aktivitu/vztah v jednu dobu. polychronní: Souběžně se koncentrujte na více úkolů/vtahů minulost: Poučte se z minulosti. Přítomnost je v podstatě pokračováním nebo opakováním toho, co se stalo dříve. budoucnost: Zaujetí pro dlouhodobý prospěch. Podporujte dalekosáhlé vize. současnost: Soustřeďte se na “teď a tady”. TIME MANAGEMENT VZÁCNÝ / HOJNÝ ČAS kultury, které vnímají čas jako vzácný  mnoho věcí, které je třeba udělat a málo času  globální konkurence + technologický pokrok + usilovná práce = “generace rychlosti  “odlišujte důležité od toho, co je naléhavé”, Paretův zákon  je třeba plánovat, delegovat, naučit se říkat ne, stanovovat priority kultury, které mají za to, že času je dostatek  zpomalí, jednají v souladu s přirozenými rytmy TIME MANAGEMENT VZÁCNÝ / HOJNÝ ČAS Je dobré mít na mysli oba přístupy k času a oba co nejlépe využít. “Podřiďte rychlost cílům, smyslu, jež chcete vtisknout Vašim individuálním a kolektivním činům.” Joël de Rosnay TIME MANAGEMENT MONOCHRONNÍ / POLYCHRONNÍ  Kultury / osoby vyznačující se monochronním pojetím času dávájí přednost tomu, plně se soustředit v určitém čase na jednu věc.  Kultury / osoby vyznačující se polychronním pojetím času mají sklon přerušovat práci na ukolu, jednání a věnovat se další. TIME MANAGEMENT MINULOST / PŘÍTOMNOST / BUDOUCNOST minulost  v zemích s dlouhou historií hraje minulost významnou roli  poučení z chyb – řešení problémů současnosti  Asie, Evropa – historický kontext hraje velkou roli přítomnost  orientace na současnost – tzv. tradiční kultury  USA – okamžité uspokojení a krátkodobý prospěch budoucnost  kultury zaměřené na vztahy a povinnost (Čína, Japonsko) TIME MANAGEMENT Zdroj: BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., ŠULEŘ, O. Management, Computer Press 2006. Roční pracovní čas v hodinách TIME MANAGEMENT Špatné návyky “Bludný kruh odkládání úkolů” chceme něco dělat zlobíme se neděláme to omlouváme se trpíme TECHNIKY TIME MANAGEMENTU Paretovo pravidlo  Nepracujte tvrději, pracujte chytřeji!  Výsledky jsou způsobeny děláním správné věci, nikoli děláním věcí správně. Peter Drucker TECHNIKY TIME MANAGEMENTU Eisenhowerův princip (matice naléhavosti a důležitosti) Priority B Vysoce důležité, ale méně naléhavé Priority A Vysoce naléhavé a vlemi důležité Priorty C Málo důležité i málo naléhavé Priority C Vysoce naléhavé, ale méně důležité TECHNIKY TIME MANAGEMENTU ABC analýza HODNOTA ČINNOSTI 65% 20% 15% A velmi důležité SKUTEČNÁ HODNOTA ČASU B důležité 20% 15% 65% C drobné rutinní úkoly TIME MANAGEMENT Jak bránit svůj čas? TIME MANAGEMENT Statistická křivka denní výkonosti Zdroj: VEBER, F. Management, Management Press 2005. TIME MANAGEMENT Křivka hodinové produktivity (ztráta koncentrace) Zdroj: BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., ŠULEŘ. O. Management, Computer Press 2006. TIME MANAGEMENT Efekt listu pily (vyrušování) Zdroj: BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., ŠULEŘ. O. Management, Computer Press 2006. TIME MANAGEMENT Denní křivka rušení Zdroj: BĚLOHLÁVEK, F., KOŠŤAN, P., ŠULEŘ. O. Management, Computer Press 2006. TIME MANAGEMENT Pravidla obrany času 1. Ujistit se o prioritě úkolu 2. Eliminovat a identifikovat svá “autovyrušení” 3. Redukce času stráveného zbytečnými diskuzemi 4. Omezovat vyrušování 5. Nebýt otrokem svých podřízených 6. Naučit se říkat “ne” TIME MANAGEMENT KOLIK HOD. TÝDNĚ VĚNUJÍ RODIČE DĚTÍ DOMÁCÍM PRACÍM: TIME MANAGEMENT KOLIK HODIN DENNĚ VĚNUJÍ RODIČE DĚTÍ DOMÁCÍM PRACÍM, PÉČI O DĚTI A O DALŠÍ ČLENY RODINY TIME MANAGEMENT CELKOVÉ ROZLOŽENÍ ČINNOSTÍ BĚHEM DNE U PRACUJÍCÍH A NEPRACUJÍCÍCH ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Proces řízení lidských zdrojů: Proces dosahování podnikových cílů prostřednictvím získávání, stabilizování, propouštění, rozvoje a optimálního využívání lidských zdrojů v organizaci. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Proces řízení lidských zdrojů:  strategie lidských zdrojů  personální výběr  rozvoj pracovníků  hodnocení pracovníků  řízení kariéry ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ  plánování optimálního počtu pracovníků  zdroje získávání pracovníků  inzerce  doporučení stávajících zaměstnanců  pracovní úřady  personální agentury  školy  headhunting STRATEGIE LIDSKÝCH ZDROJŮ ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovních míst Postup, jak získat informace o pracovním místě Popis pracovního místa Přehled následujících informací:  název práce  povinnosti  stroje a nástroje  používaný materiál  dohled  pracovní podmínky  rizika Specifikace pracovního místa Schopnosti člověka potřebné pro výkon práce na daném místě:  vzdělání  praxe  úsudek  představivost  fyzické schopnosti  komunikační dovednosi  odpovědnost ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ metoda personálního výběru  formální (kvantitativní) metody  neformální (intuitivní) metody  předběžný rozhovor  žádost  pohovory  testování PERSONÁLNÍ VÝBĚR ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ celoživotní vzdělávání výcvikové a doškolovací programy  neustálý proces napomáhající zaměstnancům podávat vysoký výkon od prvního dne zaměstnání  slouží k soustavnému zlepšování schopností pracovníka vykonávat svou práci VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Aby byl proces dalšího vzdělávání pracovníků efektivní, musí program vzdělávání splnit některé cíle, jako:  musí vycházet jak z potřeb podniku, tak z potřeb zaměstnanců  vzdělávání pro vzdělávání není cílem  vzdělávání je třeba vyhodnocovat a zjišťovat, zda vzdělávácí program funguje a je efektivní z hlediska nákladů VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ nejdůležitějším aspektem hodnocení pracovníků je rozpoznání normy efektivního výkonu manažeři se musejí zabývat třemi problémy, které se týkají informací o pracovním výkonu:  zdrojem  plánem  metodou HODNOCENÍ PRACOVNÍKŮ ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ odměňování a benefity  mzda (odpracovaný čas/odvedené jednotky)  zaměstnanecké požitky (finanční charakter)  služby zaměstnancům (nepeněžní charakter)  parkoviště  tělocvičny  bydlení  doprava HODNOCENÍ PRACOVNÍKŮ ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Rozdíly v odměňování mužů a žen v EU zdroj: http://ec.europa.eu/ Evropská komise ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ ŘÍZENÍ KARIÉRY  kariérový pohyb  kariérové problémy v průběhu zaměstnání ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ ŘÍZENÍ KARIÉRY FIREMNÍ KULTURA “Kultura je známkou vyspělosti národa; firemní kultura je známkou vyspělosti firmy.” FIREMNÍ KULTURA Firemní identitu tvoří:  Vize společnosti - určuje cíle, poslání a filosofii společnosti  Značka, logo, grafický symbol - je identifikátorem vaší společnosti ,zboží nebo služby.  Firemní komunikace - je vnější projev firemní identity na trhu a ve společnosti.  Jednotný vizuální styl - vizuální forma komunikace  Vztahy s veřejností – forma prezentace společnosti na veřejnosti  Reklama – masová forma komunikace v médiích  Interní komunikace - výměna informací mezi firmou a jejími pracovníky.  Firemní produkt - kompletní podnikové portfólio společnosti  Obraz podniku - celkový braz firmy, vnímaný jejím okolím.  Firemní kultura - systém hodnot, způsobů chování a jednání spolupracovníků organizace. FIREMNÍ KULTURA Co je firemní kultura?  jak firma a její pracovníci působí navenek  jaké jsou vztahy mezi zaměstnanci  jaké je klima ve firmě  co se považuje za klady a zápory  jaké hodnoty sdílí většina zaměstnanců FIREMNÍ KULTURA Co je firemní kultura? Klíčové charakteristiky firemní kultury  Orientována na výsledky  Orientována na neustálé zlepšování  Překonávající očekávání zákazníků,diváků i zadavatelů reklamy  Podporující kontinuální rozvoj,„učící se organizace”  Podporující seberealizacizaměstnanců  Preferující lidský a povzbuzujícípřístup  Podávající pomocnou ruku FIREMNÍ KULTURA Firemní kultura "bez pravidel"  neformální prostředí  podíl zaměstnanců na všech činnostech firmy  nevěnování pozornosti rozvojovým programům  nepřesně stanovené kompetence zaměstnanců  nedefinované procesy, kíčové informace se nepředávají  základní pravidla a směrnice jsou předávány ústně FIREMNÍ KULTURA Firemní kultura "s pravidly"  jasně definované firemní procesy a kompetence  diversity management  talent management  propracovaný systém odměna benefitů  tlak na výkon, zajeté postupy FIREMNÍ KULTURA Talent management  Péče o rozvoj zaměstnanců, identifikace potenciálu a vytvoření vzdělávacích a tréninkových plánů  Programy zaměřené na udržení zaměstnanců  Plány profesních povýšení a přestupů FIREMNÍ KULTURA Diversity management  Vychází z předpokladu, že různorodost pracovního týmu zvyšuje úspěšnost (kombinace rozdílných přístupů)  Integrace žen, seniorů, etnických a národnostních minorit, osob s menšinovou sexuální orientací  Příklad: centra sdílených služeb – DM v rámci firemních procesů FIREMNÍ KULTURA  souhrnem zvyklostí, symbolů, rituálů a ceremoniálů  souhrn zásad, přístupů, norem a hodnot, které se v organizaci sdílí a dodržují jako obecné vzory chování, jednání a vystupování KULTURA PODNIKU JE: PLÁNOVÁNÍ Plánování staví mosty mezi tím, kde jsme a kam chceme jít. H. Koontz, H. Welhrich PLÁNOVÁNÍ Základní prvky plánování: cíle akce zdroje implementace PLÁNOVÁNÍ Co je plánování?  definování cílů organizace s ohledem na zdroje  nástroj rozvoje organizace a směru rozvoje  ucelený soubor plánů časová provázanost věcná provázanost kaskáda plánů PLÁNOVÁNÍ Proč manažeři plánují?  poskytují směr  připravují změny  poskytují normy pro kontrolování PLÁNOVÁNÍ Nápň plánů: Čeho? určení cílů Jak? činnosti zdroje termíny odpovědnost Příklady typologií fremních kultur Kultura ostrych hochů typická pro vysokou míru rizikovost podnikání a zároveň rychlou odezvu zákazníků (např. cestovní kanceláře, reklamní agentury). Je orientovaná na špičkové vykony, nepřeje příliš tymové práci. Kultura přátelskych experimentů často panuje v podnicích se širokym sortmentem produkce (drobné spotřební zboží, nábytek, lehky průmysl). Je příznivá pro inovace, experimentování, přitom dovoluje rozvíjet lidskou stránku práce, vytvářet sehrané tymy. Dobré vykony byvají náležitě oceňovány. Kultura jízdy na jistotu panuje v podnicích silně ohroženych rizikem podnikání. Snaha eliminovat rizika, nechuť k osvědčenym postupům, mnohonásobné prověřování a kontrola jsou typické rysy této kultury (např. letecky průmysl, chemicky, farmaceutcky, jaderny vyzkum). Kultura mašliček chybí ohrožení, bohužel chybí i motv a často i prostředky ke snaze byt lepší, něco změnit a rozvíjet (např. orgány státní správy, školství). PLÁNOVÁNÍ Z hlediska času dlouhodobé střednědobé krátkodobé Z hlediska charakteru rozhodovacího procesu strategické taktické operativní PLÁNOVÁNÍ Bariéry plánování  měnící se prostředí  nedostatečná znalost organizace  osobní zájmy  odpor ke změně  čas a náklady PLÁNOVÁNÍ Zásady efektivního plánování  podpora top managementu  efektivní komunikace  flexibilita  variantnost PLÁNOVÁNÍ Současné problémy plánování  formalizované plánování nemůže nahradit intuici a tvořivost  současné techniky plánování projektový management plánování scénářů STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ „Všichni jsme poutníky na stejné cestě. Někteří poutníci mají lepší mapy.“ Nelson Demille STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ Co je strategický management?  soubor manažerských rozhodnutí a aktivit, které určují celkovou výkonnost organizace  zasahuje všechny manažerské funkce Co je účelem strategického managementu?  poskytuje specifické cíle a jednotnou vizi STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ Základní strategický plánovací model STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ Metody strategické analýzy:  PEST  politicko – legislativní vlivy  ekonomické faktory  sociálně – kulturní faktory  technologické vlivy STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ PEST analýza Politicko legislativní vlivy * Antimonopolní zákony * Ochrana životního prostředí * Ochrana spotřebitele * Daňová politika * Regulace v oblasti zahraničního obchodu * Pracovní právo * Politická stabilita Ekonimické faktory * Hospodářské cykly * Trendy HDP * Devizové kurzy * Kupní síla * Úrokové míry * Inflace * Nezaměstnanost * Průměrná mzda * Vývoj cen energií * Daňové zatížení Sociálně kulturní faktory * Demografický vývoj populace * Změny životního cyklu * Mobilita * Úroveň vzdělávání * Přístup k práci a volnému času Technologické vlivy * Vládní podpora R&D * Celkový stav technologie * Nové objevy * Změny technologie * Rychlost zastarávání STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ Metody strategické analýzy:  SWOT  pomáhá posoudit úspěšnost firmy nebo určitého projektu zjištěním silných a slabých stránek (Strengths, Weaknesses), příležitostí a hrozeb (Opportunities, Threats). STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ Metody strategické analýzy:  finanční analýza  benchmarking  maticová a protfoliová srovnání ROZHODOVACÍ PROCESY Podstata rozhodování  kvalitní rozhodování závisí na naší vnitřní schopnosti filtrovat nevýznamné informace a používat jen ty podstatné ROZHODOVACÍ PROCESY Rozhodování je proces nebo soubor činností, které směřují k dosažení nějakého cílového stavu prostřednictvím posuzování a výběru variant podle preferenčních kritérií. ROZHODOVACÍ PROCESY Proces rozhodování:  stanovení cílových stavů  identifikování alternativ  hodnocení alternativ z hlediska zvolených cílů  výběr alternativy – uskutečnění rozhodnutí ROZHODOVACÍ PROCESY Faktory ovlivňující rozhodování:  data a informace  zkušenosti  znalosti  intuice  fyzické a psychické rozpoložení  priorita hodnot  nevědomost a nevědomí ROZHODOVACÍ PROCESY Faktory ovlivňující rozhodování:  data a informace  objektivní charakter  nezávislé na lidském vědomí  strukturovanost kvantitativnost  náklady na uzískání  rychlost – čas na jejich získání  množství, které máme k dispozici kvalitativnost  přístup k datům  míra uspokojení  srozumitelnost dat DATA ROZHODOVACÍ PROCESY Faktory ovlivňující rozhodování:  data a informace  objektivní charakter  nezávislé na lidském vědomí  strukturovanost kvantitativnost  míra vynaloženého úsilí pro získání  míra uspokojení, kterou poskytnou  osobním vztahem k infomraci kvalitativnost  cena, kterou zaplatíme  užitek, který nám informace přinese pro další rozhodnutí INFORMACE DĚKUJI ZA POZORNOST