ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Proces řízení lidských zdrojů: Proces dosahování podnikových cílů prostřednictvím získávání, stabilizování, propouštění, rozvoje a optimálního využívání lidských zdrojů v organizaci. ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Proces řízení lidských zdrojů: ■ strategie lidských zdrojů ■ personální výběr ■ rozvoj pracovníků ■ hodnocení pracovníků ■ řízení kariéry ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ STRATEGIE LIDSKÝCH ZDROJŮ ■ plánování optimálního počtu pracovníků ■ zdroje získávání pracovníků ■ inzerce ■ doporučení stávajících zaměstnanců ■ pracovní úřady ■ personální agentury ■ školy ■ headhunting ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovních míst Postup, jak získat informace o pracovním místě Popis pracovního místa Specifikace pracovního místa Schopnosti člověka potřebné pro Přehled následujících informací: výkon práce na daném místě: ■ název práce ■ vzdělání ■ povinnosti ■ praxe ■ stroje a nástroje ■ úsudek ■ používaný materiál ■ představivost ■ dohled ■ fyzické schopnosti ■ pracovní podmínky ■ komunikační dovednosi ■ rizika ■ odpovědnost ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ PERSONÁLNÍ VÝBĚR metoda personálního výběru ■ formální (kvantitativní) metody ■ neformální (intuitivní) metody ■ předběžný rozhovor ■ žádost ■ pohovory ■ testování ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ celoživotní vzdělávání výcvikové a doškolovací programy ■ neustálý proces napomáhající zaměstnancům podávat vysoký výkon od prvního dne zaměstnání ■ slouží k soustavnému zlepšování schopností pracovníka vykonávat svou práci ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ PRACOVNÍKŮ Aby byl proces dalšího vzdělávání pracovníků efektivní, musí program vzdělávání splnit některé cíle, jako: ■ musí vycházet jak z potřeb podniku, tak z potřeb zaměstnanců ■ vzdělávání pro vzdělávání není cílem ■ vzdělávání je třeba vyhodnocovat a zjišťovat, zda vzdělávácí program funguje a je efektivní z hlediska nákladů ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ HODNOCENÍ PRACOVNÍKŮ nejdůležitějším aspektem hodnocení pracovníků je rozpoznání normy efektivního výkonu manažeři se musejí zabývat třemi problémy, které se týkají informací o pracovním výkonu: ■ zdrojem ■ plánem ■ metodou ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ HODNOCENÍ PRACOVNÍKŮ odměňování a benefity ■ mzda (odpracovaný čas/odvedené jednotky) ■ zaměstnanecké požitky (finanční charakter) ■ služby zaměstnancům (nepeněžní charakter) ■ parkoviště ■ tělocvičny ■ bydlení ■ doprava ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Rozdíly v odměňování mužů a žen v EU zdroj: http://ec.europa.eu/ Evropská komise země Rozdíl v odměňování žen a mužů země Rozdíl v odměňování žen a mužB Belgie 9.0 Lucembursko 12.4 Bulharsko 13.6 Maďarsko 17.5 Česká republika 26.2 Malta 9.2 Dánsko 17.1 Nizozemsko 19.6 Německo 23.2 Rakousko 25.5 Estonsko 30.3 Polsko 9.8 Irsko 17.1 Portugalsko 9.2 Řecko 22.0 Rumunsko 9.0 Španělsko 17.1 Slovinsko 3.5 Francie -.9.2 Slovensko 20.9 Itálie 4.9 Finsko 20.0 Kypr 21.6 Švédsko 17.1 Lotyšsko 13.4 Spojeně království 21.4 Litva 21.6 ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ ŘÍZENÍ KARIÉRY ■ kariérový pohyb ■ kariérové problémy v průběhu zaměstnání ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ ŘÍZENÍ KARIÉRY \ nehol ďvjí managcniťiit FIREMNÍ KULTURA "Kultura je známkou vyspělosti národa; firemní kultura je známkou vyspělosti firmy." FIREMNÍ KULTURA Firemní identitu tvoří: ■ Vize společnosti - určuje cíle, poslání a filosofii společnosti ■ Značka, logo, grafický symbol - je identifikátorem vaší společnosti ,zboží nebo služby. ■ Firemní komunikace - je vnější projev firemní identity na trhu a ve společnosti. ■ Jednotný vizuální styl - vizuální forma komunikace ■ Vztahy s veřejností - forma prezentace společnosti na veřejnosti ■ Reklama - masová forma komunikace v médiích ■ Interní komunikace - výměna informací mezi firmou a jejími pracovníky. ■ Firemní produkt - kompletní podnikové portfolio společnosti ■ Obraz podniku - celkový braz firmy, vnímaný jejím okolím. ■ Firemní kultura - systém hodnot, způsobů chování a jednání spolupracovníků organizace. FIREMNÍ KULTURA Co je firemní kultura? ■ jak firma a její pracovníci působí navenek ■ jaké jsou vztahy mezi zaměstnanci ■ jaké je klima ve firmě ■ co se považuje za klady a zápory ■ jaké hodnoty sdílí většina zaměstnanců FIREMNÍ KULTURA Co je firemní kultura? Klíčové charakteristiky firemní kultury ■ Orientována na výsledky ■ Orientována na neustálé zlepšování ■ Překonávající očekávání zákazníků, diváků i zadavatelů reklamy ■ Podporující kontinuální rozvoj, „učící se organizace" ■ Podporující seberealizaci zaměstnanců ■ Preferující lidský a povzbuzující přístup ■ Podávající pomocnou ruku FIREMNÍ KULTURA Firemní kultura "bez pravidel" ■ neformální prostředí ■ podíl zaměstnanců na všech činnostech firmy ■ nevěnování pozornosti rozvojovým programům ■ nepřesně stanovené kompetence zaměstnanců ■ nedefinované procesy, kíčové informace se nepředávají ■ základní pravidla a směrnice jsou předávány ústně FIREMNÍ KULTURA Firemní kultura "s pravidly" ■ jasně definované firemní procesy a kompetence ■ diversity management ■ talent management ■ propracovaný systém odměna benefitů ■ tlak na výkon, zajeté postupy FIREMNÍ KULTURA Talent management ■ Péče o rozvoj zaměstnanců, identifikace potenciálu a vytvoření vzdělávacích a tréninkových plánů ■ Programy zaměřené na udržení zaměstnanců ■ Plány profesních povýšení a přestupů FIREMNÍ KULTURA Diversity management ■ Vychází z předpokladu, že různorodost pracovního týmu zvyšuje úspěšnost (kombinace rozdílných přístupů) ■ Integrace žen, seniorů, etnických a národnostních minorit, osob s menšinovou sexuální orientací FIREMNÍ KULTURA Příklady typologií firemních kultur Kultura ostrých hochů ■ typická pro vysokou míru rizikovostí podnikání a zároveň rychlou odezvu zákazníků (např. cestovní kanceláře, reklamní agentury). Je orientovaná na špičkové vykony, nepřeje příliš tymové práci. Kultura přátelských experimentů ■ často panuje v podnicích se širokym sortimentem produkce (drobné spotřební zboží, nábytek, lehký průmysl). Je příznivá pro inovace, experimentování, přitom dovoluje rozvíjet lidskou stránku práce, vytvářet sehrané týmy. Dobré výkony bývají náležitě oceňovány. FIREMNÍ KULTURA Příklady typologií firemních kultur Kultura jízdy na jistotu ■ panuje v podnicích silně ohrožených rizikem podnikání. Snaha eliminovat rizika, nechuť k osvědčenym postupům, mnohonásobné prověřování a kontrola jsou typické rysy této kultury (např. letecky průmysl, chemicky, farmaceuticky, jaderny vyzkum). Kultura mašliček ■ chybí ohrožení, bohužel chybí i motiv a často i prostředky ke snaze byt lepší, něco změnit a rozvíjet (např. orgány státní správy, školství). FIREMNÍ KULTURA KULTURA PODNIKU JE: ■ souhrnem zvyklostí, symbolů, rituálů a ceremoniálů ■ souhrn zásad, přístupů, norem a hodnot, které se v organizaci sdílí a dodržují jako obecné vzory chování, jednání a vystupování PLÁNOVÁNÍ Plánování staví mosty mezi tím, kde jsme a kam chceme jít. H. Koontz, H. Welhrich PLÁNOVÁNÍ Základní prvky plánování: cíle akce zdroje implementace PLÁNOVÁNÍ Co je plánování? ■ definování cílů organizace s ohledem na zdroje ■ nástroj rozvoje organizace a směru rozvoje ■ ucelený soubor plánů časová provázanost věcná provázanost kaskáda plánů PLÁNOVÁNÍ Proč manažeři plánují? ■ poskytují směr ■ připravují změny ■ poskytují normy pro kontrolování PLÁNOVÁNÍ Nápň plánů: Čeho? Jak? určení cílů činnosti zdroje termíny odpovědnost PLÁNOVÁNÍ Z hlediska času dlouhodobé střednědobé krátkodobé Z hlediska charakteru rozhodovacího procesu strategické taktické operativní PLÁNOVÁNÍ Bariéry plánování ■ měnící se prostředí ■ nedostatečná znalost organizace ■ osobní zájmy ■ odpor ke změně ■ čas a náklady PLÁNOVÁNÍ Zásady efektivního plánování ■ podpora top managementu ■ efektivní komunikace ■ flexibilita ■ variantnost STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ „Všichni jsme poutníky na stejné cestě. Někteří poutníci mají lepší mapy." Nelson Demille STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ Definování Intuitivní Vazník / segment trhu ... "stmm : : strategická výhody mozku" získání podílu na trhu Strategické____ řízení Formulování vize Strategické plánováni řízení zdrojů Logická "strana každodenní chod mozku" 1 firmy Manažerské řízení polostrukturovaná rozhodnutí Operativní řízení strukturovaná rozhodnutí STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ Co je strategický management? ■ coubor m ankžerských rozhodnutí a aktivit, které určují ■ zasahuje všechny manažerské funkce Co je účelem strategického managementu? ■ poskytuje specifické cíle a jednotnou vizi STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ Základní strategický plánovací model 1. FORMULACE POSLANÍ SPOLEČNOSTI PROSTREDÍ STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ Metody strategické analýzy: ■ PEST ■ politicko - legislativní vlivy ■ ekonomické faktory ■ sociálně - kulturní faktory ■ technologické vlivy STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ Politicko legislativní vlivy Antimonopolní zákony Ochrana životního prostředí Ochrana spotřebitele Daňová politika Regulace v oblasti zahraničního obchodu Pracovní právo * Politická stabilita Sociálně kulturní faktory Demografický vývoj populace Změny životního cyklu * Mobilita Úroveň vzdělávání Přístup k práci a volnému času PEST analýza Ekonomické faktory * Hospodářské cykly * Trendy HDP * Devizové kurzy * Kupní síla * Úrokové míry * Inflace * Nezaměstnanost * Průměrná mzda * Vývoj cen energií * Daňové zatížení Technologické vlivy Vládní podpora výzkumu Celkový stav technologie Nové objevy Změny technologie Rychlost zastarávání STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ Metody strategické analýzy: ■ SWOT ■ pomáhá posoudit úspěšnost firmy nebo určitého projektu zjištěním silných a slabých stránek (Strengths, Weaknesses), příležitostí a hrozeb (Opportunities, Threats). STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ Metody strategické analýzy: ■ finanční analýza ■ benchmarking ■ maticová a protfoliová srovnání ROZHODOVACÍ PROCESY Podstata rozhodování ■ kvalitní rozhodování závisí na naší vnitřní schopnosti filtrovat nevýznamné informace a používat jen ty podstatné ROZHODOVACÍ PROCESY Rozhodování je proces nebo soubor činností, které směřují k dosažení nějakého cílového stavu prostřednictvím posuzování a výběru variant podle preferenčních kritérií. ROZHODOVACÍ PROCESY Proces rozhodování: ■ stanovení cílových stavů ■ identifikování alternativ ■ hodnocení alternativ z hlediska zvolených cílů ■ výběr alternativy - uskutečnění rozhodnutí ROZHODOVACÍ PROCESY Faktory ovlivňující rozhodování: ■ data a informace ■ zkušenosti ■ znalosti ■ intuice ■ fyzické a psychické rozpoložení ■ priorita hodnot ■ nevědomost a nevědomí ROZHODOVACÍ PROCESY Faktory ovlivňující rozhodování: ■ data a informace ■ objektivní charakter ■ nezávislé na lidském vědomí ■ strukturovanost DATA kvantitativnost kvalitativnost ■ náklady na získání ■ přístup k datům ■ rychlost - čas na jejich získání ■ míra uspokojení ■ množství, které máme k dispozici ■ srozumitelnost dat ROZHODOVACÍ PROCESY Faktory ovlivňující rozhodování: ■ data a informace ■ objektivní charakter ■ nezávislé na lidském vědomí ■ strukturovanost INFORMACE kvalitativnost kvantitativnost ■ míra vynaloženého úsilí pro získání ■ cena, kterou zaplatíme ■ míra uspokojení, kterou poskytnou ■ užitek, který nám informace ■ osobním vztahem k infomraci přinese pro další rozhodnutí ROZHODOVACÍ PROCESY Faktory ovlivňující rozhodování: ■ zkušenost ■ poznatky získané během života ■ osobní / profesní ■ hraje velkou roli při rozhodování ■ "poučení se z vlastních chyb" ■ využití zkušeností ostatních ROZHODOVACÍ PROCESY Faktory ovlivňující rozhodování: ■ znalosti ■ souhrn vztahů, které zahrnují zkušenosti, dovednosti, fakta, vztahy, hodnoty, myšlenky ■ subjektivní charakter ■ jsou proměnlivé v čase ■ mají vysokou hodnotu ROZHODOVACÍ PROCESY Faktory ovlivňující rozhodování: ■ znalosti ■ explicitní (lze vyjádřit formálním a systematickým jazykem) ■ tacitní (interakce explicitní znalosti a zkušenosti, dovednosti, intuice a osobní představy a interakce, mentálních modelů jedince) ROZHODOVACÍ PROCESY Faktory ovlivňující rozhodování: ■ intuice ■ subjektivní faktor ■ rozhodování na základě citu, bez rozmyšlení ■ výhody vs. nevýhody ROZHODOVACÍ PROCESY Faktory ovlivňující rozhodování: ■ fyzické a psychické rozpoložení ■ náhodným faktorem ■ povaha ■ naturel (optimismus, pesimismus) ■ rozpoložení člověka ■ nálada ■ emoční stav ■ fyzický stav ■ schopnost soustředit se ■ vytvalost ■ stresová hladina ROZHODOVACÍ PROCESY Faktory ovlivňující rozhodování: ■ priorita hodnot ■ subjektivní faktor ■ žebříček hodnot ROZHODOVACÍ PROCESY Faktory ovlivňující rozhodování: ■ nevědomost a nevědomí ■ opak znalostí ■ nevědomost - negativní dopad na rozhodování ■ nevědomí - stav rozpoložení na pozadí naší mysli - automatické jednání ROZHODOVACÍ PROCESY rozhodovací modely ■ klasický ■ problém je jasně formulován a definován ■ všechny alternativy a potenciální výsledky jsou kalkulovány ■ kriteriální funkce je známa, výběr je založen na nmaximalizaci ekonomického efektu pro organizaci ■ rozhodovatel současně maximalizuje splnění stanovených cílů organizace ROZHODOVACÍ PROCESY rozhodovací modely ■ administrativní ■ deskriptivní přístup (jak rozhodování probíhá) ■ neopakovatelná rozhodnutí ■ cíle jsou vágní, konfliktní, postrádají shodu mezi manažery ■ racionální přístup nelze často užít ■ rozvoj alternativ je omezen lidskými, mateirálovými a informačními zdroji ■ rozhodovatel hledá uspokojující (ne maximální) řešení KRIZOVÝ MANAGEMENT krizi můžeme chápat jako: ■ situaci r zné asové délky, v níž se rozhoduje o tom, zda se podnik navrátí do sutace, v které byl p d vznikem krize, nebo je perspektivn ohroženo dosahování podnikových cíl , p ípadn jeho další existence ■ narušení rovnováhy v n kterém z podnikových subsystém , které m že ohrozit dosahování cíle podniku nebo dokonce vést k ohrožení jeho další existence KRIZOVÝ MANAGEMENT Institut for Crisis Management (ICM) ■ jakýkoli problém nebo narušení, který zp sobuje negativní reakci stakeholder (do asného držitele pen z i jiného majektu), jež by mohla mít vliv na f nan ní sílu podniku a její schopnosti fungovat KRIZOVÝ MANAGEMENT Institut for Crisis Management (ICM) příčiny krizí podle původu Origins of Crises H a nagůmem 53% KRIZOVÝ MANAGEMENT Institut for Crisis Management (ICM) nečekané vs. pomalu se vyvíjející krize Sudden VS Smoldering Crises 29% Smolder »ig 71% Soice Iren hie ta fjiní M&ttgewoi Mi KRIZOVÝ MANAGEMENT d ležité: reagovat na krizi v as nejv tší problém: pasivita veoducích pracovník ochrana p ed krizí: vyhrazení asu na strategii podniku KRIZOVÝ MANAGEMENT vnit ní p í iny krize: ■ ne ešení problému uvnit podniku ■ fnan ní problémy (p eúv rování, vysoké bankovní úroky, nedostatek vlastních zdroj ) ■ chyb jící strategie ■ neznalost strategického ízení KRIZOVÝ MANAGEMENT vn jší p í iny krize: ■ m nící se situace na trhu ■ nep edvídatelnost zm n KRIZOVÝ MANAGEMENT RISK MANAGEMENT ■ veškeré innosti pro zvládání rizik, minimalizuje se pot eba krizového ízení KRIZOVÝ MANAGEMENT rizika ■ situace, kdy ur itý jev nastává s jistou pravd podobností, resp. kdy kvantitativní rozsah ur itého jevu podléhá jistému rod lení pravd podobnosti. ■ situace, v níž existuje možnost nep íznivé odchylky od žádoucího výsledku, ve který doufáme, nebo ho o ekáváme KRIZOVÝ MANAGEMENT rizika ■ vývoj odv tví ■ technologický pokrok ■ obchodní zna ka ■ konkurence ■ riziko projektu ■ krize trhu ■ dodavatelská rizika ■ legislativní zm ny ■ opera ní rizika ■ f nan ní rizika ■ rizika ízení KRIZOVÝ MANAGEMENT analýza rizik ■ proces def nování hrozeb, pravd podobnosti jejich uskute n ní a dopadu na aktiva, tedy stanovení rizik a jejich závažnosti ■ identif kace aktiv ■ stanovení hodnoty aktiv ■ identif kaci hrozeb a slabin ■ stanovení závažnosti hrozeb míry a zranitelnosti KRIZOVÝ MANAGEMENT systém identif kace a monitorování rizik m audit m controlling m vnit ní kontrola KRIZOVÝ MANAGEMENT interní audit ■ je poradním orgánem vedení podniku, které hledá zp sob, jak dosáhnout vyšší efektivnosti post ednictvím neustálého zdokonalování uplat ování strategie, používanýách metod a postup v podniku KRIZOVÝ MANAGEMENT interní audit ■ provádí p edevším permanentní analýzu podniku, zam enou na jeho ízení ■ kontroluje pln ní podnikových norem a rozhodnutí ■ sleduje a reviduje kontroly na všech podnikových úrovních ■ informuje vedení podniku o svých zjišt ních a navrhuje zp soby odstan ní ■ vyhodnocuje využívání disponibilních zdroj p i dosahování cíl podniku KRIZOVÝ MANAGEMENT controlling ■ systém pravidel, který napomáhá dosažení podnikových cíl , zabra uje ne ekaným negativním jev m a v as varuje, objeví-li se nebezpe í vyžadující ur itá p íslušná opat ení ■ systém moderního ízení podniku oreintovaný na budoucnost, s d razem na správnou tvorbu a kvantif kaci podnikových cíl a na zajišt ní dlouhodobé existence f rmy KRIZOVÝ MANAGEMENT vnit ní kontrola ■ cílem - dodržování interních norem a obecn závaznách právních norem ■ kontroluje využívání zdroj a dbá o ochranu majetku ■ systém vnit ní kontroly je souborem metod a postup , které jsou aplikovány v rámci kontroly ízení podniku ■ preventivní p sobení KRIZOVÝ MANAGEMENT krizový scéná ■ vytipování rizikové oblasti ■ ur íme velkosti hrozby ■ zmapování potenciálních krizí ■ = podklady pro adekvátní reakci