Vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením Vzdělávací systém • •Cíl – poskytnutí stejné šance na odpovídajícího vzdělání. • •Škola má dvě funkce: –vzdělávací –sociální. •Na základě Zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání má každý právo na odpovídající vzdělávání. •Vzdělávání žáků se sluchovým postižením rovněž upravuje vyhláška 73/2005 Sb. o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Možnosti vzdělávání •Integrace (individuální, skupinová) •MŠ pro SP •ZŠ pro SP •SŠ pro SP: –SOU pro SP, –OU pro SP, –praktická škola pro SP, –Gymnázium pro SP, –SOŠ pro SP. INTEGRACE •podmínky integrace, spolupráce s SPC, služby poskytované SPC integrovaným žákům, učitelům běžných škol a rodičům Kritéria pro integraci •(Janotová, Svobodová, 1998) • •Dítě. •Rodina. •Škola. •SPC. •Prostředky speciálně-pedagogické podpory. •Forma integrace. •Další faktory. Výhody integrace •(Janotová, Svobodová, 1998) •v místě bydliště •identifikace se skupinou slyšících •běžná škola je výzvou, podnětem •dostatek mluvních vzorů •lepší školní a řečové výkony •musí se vyrovnávat se všedními potížemi •význam pro zdravé děti •lepší návaznost – střední a vysoké školy. Nevýhody integrace •(Janotová, Svobodová, 1998) •učitel si nemusí uvědomovat odlišnost přístupu •dítě se může cítit izolované •velký počet žáků ve třídě •neochota spolužáků pomáhat •špatná akustika, hladina hluku •větší vytížení rodičů. • Příprava školy na přijetí žáka •Materiální a finanční zabezpečení •Podmínky běžného fungování žáka ve škole •IVP •Organizace a forma výuky •Hodnocení •Mimoškolní aktivity organizované školou •Existence integračního týmu a koordinátora integrace na škole •Role a postavení asistenta •Odborné zajištění integrace •Vztah spolužáků k integrovanému žákovi •Komunikace rodičů žáka se školou Individuální vzdělávací plán • •IVP je závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka. •IVP je součástí osobní dokumentace žáka. •Zpracovává se před nástupem žáka do školy ve spolupráci se školským poradenským zařízením a s rodiči žáka. Obsah IVP •Údaje o obsahu, rozsahu, průběhu a způsobu poskytování individuální speciálně pedagogické péče žákovi včetně zdůvodnění •Údaje o cíli vzdělávání žáka, časové a obsahové rozvržení učiva, př. prodloužení délky středního a vyššího odborné vzdělávání, volba pedagogických postupů, způsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení, úprava konání závěrečných, maturitních zkoušek, absolutoria. •Vyjádření potřeby dalšího pedagogického pracovníka, tlumočnických služeb a jejich rozsah u žáků se sluchovým postižením •Seznam kompenzačních, rehabilitačních, speciálních učebních pomůcek a učebnic a učebních textů •Jmenovité určení pracovníka školského poradenského zařízení •Potřeba navýšení finančních prostředků •Závěry speciálně pedagogických, popř. psychologických vyšetření Sluchově postiženým dětem chybí: •schopnost zaměřit pozornost na konkrétní akustický signál, •schopnost výběru relevantního signálu (např. řeči ve směsici jiných), •schopnost porovnat dva akustické signály, •schopnost doplnit chybějící část slova podle slovního vzoru uloženého v paměti, •schopnost doplnit slovo do věty tak, aby dávala smysl, •schopnost tvořit slova z nabídnutých hlásek, •schopnost směrového slyšení (Lejska, 2003). Činnosti a služby SPC 1/2 •Činnost je dána vyhláškou MŠMT 72/2005 Sb. • ØKomplexní diagnostika klienta ØDepistáž a včasná intervence ØKrizová intervence (pomoc v rodině) ØSpeciální terapie podle druhu postižení Činnosti a služby SPC 2/2 ØVýcvik specifických činností a nácvik používání kompenzačních pomůcek ØSociálně-právní poradenství ØMetodická a supervizní činnost pro školy ØPoskytování konzultací pedagogům (integrace) ØSpolupráce se specializovanými lékařskými pracovišti Poskytování poradenských služeb •Poradenské služby jsou poskytovány: •dětem, žákům, studentům •jejich zákonným zástupcům •pedagogickým pracovníkům •školám •školským zařízením Činnost SPC •SPC •zjišťuje speciální připravenost žáků se zdravotním postižením na povinnou školní docházku •zajišťuje speciální vzdělávací potřeby žáků se zdravotním postižením a žáků se zdravotním znevýhodněním •zpracovává odborné podklady pro integraci těchto žáků a jejich zařazení a přeřazení do škol a školských zařízení a pro další vzdělávací opatření Speciální standardní činnosti pro sluchově postižené klienty • •budování a rozvoj komunikačních dovedností klienta •orální komunikace ( logopedické techniky : výstavba mluvené řeči od hlásek po věty, náprava výslovnosti, posazení hlasu, rozvoj slovní zásoby, sluchová výchova, rytmizace, dechová cvičení….) •vizuálně motorická komunikace ( znakový jazyk, oční kontakt, jemná a hrubá motorika, mimika obličeje, polohy a postavení rukou, umístění v prostoru, pojmová a slovní zásoba ve znacích, stavba věty ) •výcvik čtení s porozuměním •výcvik odezírání •kurzy znakového jazyka pro rodiče a další uživatele služeb •nácvik činností pro vyšetření audiometrem •speciální příprava na operaci kochleárního implantátu a pooperační rehabilitační péče •cvičení na posilování nepostižených smyslových funkcí •nácvik používání kompenzačních pomůcek •individuální a skupinové terapie pro rodiče vedené psychologem •rodinná terapie, krizová terapie, terapie pro neslyšící rodiče…… •instruktáže pro rodiče •sluchová výchova, zásady manuální komunikace, rozvoj motoriky dítěte, výstavba orální řeči, alternativních metod čtení, analyticko-syntetická metoda čtení, vedení pojmových deníků, řešení výchovných problémů, nácvik čtení s porozuměním, využívání kompenzačních pomůcek, příprava na operaci kochleárního implantátu apod. •dítě předškolního věku čeká v budoucnu audiometrické vyšetření sluchu u lékaře, které vyžaduje spolupráci dítěte.ve školním věku podstupuje žák toto vyšetření nejméně 1x ročně. aby bylo vyšetření objektivní, je dobré zvykat dítě na spolupráci s vyšetřujícím. ŠKOLY PRO SLUCHOVĚ POSTIŽENÉ • Mateřská škola •(Sobotková 2003) •Specifické úkoly: •navazování komunikace •tvoření a rozvíjení hlasu •rozvíjení zrakového vnímání, zaměřené na nácvik odezírání, seznámení dítěte s možnostmi hmatového vnímání, rozvíjení jemné a hrubé motoriky •reedukace či edukace sluchu •rozvíjení řeči od nejranějšího věku a snaha vytvořit u dětí kladný vztah k mluvení •začátky čtení pomocí globální metody •dosažení funkční komunikace s využitím nonverbálních prostředků – mimiky, gestikulace a přirozených posunků, případně znakového jazyka. Základní škola •Volba školního vzdělávacího programu v kompetenci ředitele školy v souvislosti s RVP. •Povinná školní docházka je pro žáky se sluchovým postižením devítiletá, ředitel školy může zažádat o prodloužení docházky o jeden školní rok. •Přístup ke vzdělávání si mohou školy zvolit: orální, bilingvální nebo uplatňovat zásady totální komunikace. • Střední odborná učiliště, odborná učiliště a praktické školy • •Poměrně široká škála možností pro profesní zaměření: •nejčastěji v oborech strojní mechanik, malíř-lakýrník, krejčí, dámská krejčová, truhlář, kuchař, cukrář, elektrikář, zahradník, zámečník, šička, klempíř, čalouník. • •Možnost získat maturitu na: •střední zdravotnické škole (obor zubní technik), •střední průmyslové škole oděvní, •střední pedagogické škole (obor předškolní a mimoškolní pedagogika), •střední průmyslové škole elektrotechnické (se zaměřením na výpočetní technologii) •gymnáziu. • Vysoká škola •Bakalářské obory pro SP: •Výchovná dramatika neslyšících na JAMU v Brně •Čeština v komunikaci neslyšících na Filozofické fakultě UK v Praze. • •Ostatní obory – s podporou. Učitel ve škole pro SP •Porozumění následujícím oblastem: •vývoj dítěte v raném období •osvojování jazyka včetně znakového jazyka •znalost všech komunikačních přístupů •hodnocení osvojování jazyka a jeho interpretace •řízení vzdělávání •audiologie •neslyšící komunita •práce s rodinou •spolupráce s odborníky Žáci se sluchovým postižením •Obsah vzdělávání: •odlišný přístup u jazykových předmětů a v Hv, •Hv u žáků s těžkým SP nahradit hudebně-dramatickou výchovou, •speciální metodický přístup v oblasti komunikace (obtížné dosahování dovednosti vyjadřovat se srozumitelně i chápat složitější sdělení), •posilování kompetencí v oblasti informačních technologií, •právo na volbu jazyka komunikace, •speciální učebnice (zjednodušené texty, běžná slovní zásoba, jednoduchá stavba vět). Žáci se sluchovým postižením •Podmínky vzdělávání: •právo na výběr vzdělávací cesty (bilingvální program, orální program, program totální komunikace), •nižší počet žáků ve třídách, •znalost problematiky SP všemi pedagogy, •možnost úpravy obsahu učiva jednotlivých předmětů, •znalost speciálních metod, •pokračování v logopedické péči, •materiální a technické vybavení a účinné kompenzační pomůcky, •běžné i speciální učebnice, výukové videoprogramy, didaktické pomůcky aj., •SP žáci se sníženou úrovní rozumových schopností by se měli vyučovat podle speciálního vzdělávacího programu. KOMUNIKAČNÍ PŘÍSTUPY VE ŠKOLÁCH PRO SLUCHOVĚ POSTIŽENÉ •(orální metoda, totální komunikace, bilingvální výchova, využití znakového jazyka - sluchově postižený pedagog) •Vycházejí z přístupu k hluchotě jako •takové •(medicínský x kulturní náhled) • •1.Přístup monoligvální/monokulturní (hluchota – defekt/handicap) • •2.Přístup bilingvální/bikulturní • (hluchota – kulturní odlišnost) V rámci orálního přístupu: •Metody unisenzorické (čistě orální) • • • •Metody multisenzorické Orální metoda (komunikace) •cíl : - vybudovat u sluchově postiženého mluvenou řeč • jak v orální, tak grafické podobě • - formovat mluvenou řeč na základě hmatu a zraku • - aktivizovat zbytky sluchu • •nejdůležitější složka : odezírání • •jednou ze základních podmínek začlenění sluchově postiženého jedince do společnosti je ovládnutí mluveného jazyka • •odhaleny nedostatky a z čisté orální metody, kdy bylo zakázáno používat cokoliv, co by mohlo člověku pomoci při porozumění mluvené řeči, se vyvinuly další přístupy, které již povolovaly využití například prstové abecedy Přístup bilingvální/bikulturní •respektuje kulturní a jazyková specifika komunity neslyšících • •hlavní cíl: umožnit dětem s vadou sluchu dosáhnout maximálního osobnostního, sociálního a kognitivního rozvoje • •mateřský jazyk: znakový jazyk •druhý jazyk: jazyk většinové společnosti (důraz na produkci a recepci jeho psané formy) • •nejen znakový jazyk, ale i kultura neslyšících •tzn. kultura slyšících – kultura druhá • •vyučovací metoda • – metoda bilingvální, resp. znakově bilingvální slyšící x neslyšící učitel : •slyšící učitel • - působí jako vzor pro osvojení si mluvené řeči, má funkci socializační a integrační a klade důraz na využití psané podoby národního jazyka. • •hlavním úkolem neslyšícího učitele • - je rozvoj znakového jazyka, slovní zásoby a myšlení • Totální komunikace •spíše filozofií či náhledem na způsob vzdělávání žáků a studentů s vadami sluchu • •při komunikaci a při vzdělávání se doporučuje využívat všech dostupných komunikačních prostředků, a to podle individuálních potřeb konkrétního dítěte (zjištěných na základě důkladné diagnostiky) • •a) TK je filosofie určitého způsobu myšlení nebo komunikace • • • •b) TK je praktická metoda pro navázání komunikace s neslyšícími • • • Prostředky dorozumívání v rámci TK: • •pomocné artikulační znaky – vizuální kontakt • •pantomima, mimika, dramatizace • •prstová abeceda • •mluvený jazyk – mluva, odezírání, čtení, psaní • •posunkové systémy – všeobecně užívaná gesta, postoj těla • •znakový jazyk, • •znakovaná čeština • • Teiresiás Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky •Informace pro přijaté studenty •Ubytování •Fotografie •Zápis do semestru •Registrace a zápis předmětů •Sestavování rozvrhu výuky •Právní normy upravující studium •Informační systém •Předměty společného základu •Tlumočení při výuce •Záznamy z výuky •Adaptace výuky a speciální výuka •Zkoušky, kolokvia a zápočty •Individuální zkušební termíny •Závěrečná prosba k učitelům •Dispečink tlumočnických, ubytovacích, stravovacích a asistentských služeb •Kurzy informačních technologií