Alternativní a augmentativní komunikace Alternativní a augmentativní komunikace ü üPokouší se kompenzovat projevy závažných komunikačních poruch. ü üUmožňuje těžce postiženým osobám, u nichž je částečně nebo úplně znemožněna verbální komunikace, dorozumívat se, komunikovat se svým okolím, vyjádřit svoje pocity, přání a reagovat na podněty. ü AAK nsnaha přechodně nebo trvale kompenzovat projevy poruchy a postižení u osob se závažným postižením řeči, jazyka a psaní n nAUGMENTATIVNÍ npodpora již existujících komunikačních možností a schopností ncílem zvýšit porozumění řeči a usnadnit vyjadřování n nALTERNATIVNÍ nnáhrada mluvené řeči n n Augmentativní a alternativní komunikace je určena pro : nMentálně postižené nAutisty nPostižené DMO nNeslyšící nS vícenásobným postižením nLidi s poruchou po mozkové příhodě či úrazu nS motor.postižením jiného původu Výhody a nevýhody nVýhody: •Snižují pasivitu postižených •Snižují frustraci z nepochopení •Zvyšují zapojení do činnosti •Umožňují postiženým samostatně rozhodovat •Přispívají rozvoji kognitivních jazykových dovedností •Rošiřují možnosti aktivní komunikace nNevýhody: §Menší společenské uplatnění §Vzbuzují pozornost veřejnosti §Zavedení alt. systémů může být považováno za důkaz, že jedinec nebude nikdy verbálně komunikovat §Proces porozumění předchází vyjadřování § § Rozdělení komunikačních systémů nDynamické n(zahrnují znaky a gesta) v v vPrstová abceda v vZnaková řeč v vMakaton nStatické v vBliss v n vPiktogramy n v dle užití pomůcek n1) bez pomůcek §pohled, mimika, gestikulace §vizuálně-motorické znaky •(nonverbální komunikace) n2) s pomůckami §předměty, obrázky, fotografie §symboly (piktogramy, písmo), komunikátory n3) jiné typy §doplňky ke snadnějšímu ovládání počítače (alternativní klávesnice, spínače) dle užití pomůcek 1)technické 2) 2)netechnické Z jednoduchých komunikačních systémů jsou nejznámější: n n nFacilitovaná komunikace n nMakaton n nPiktogramy n nBliss n nMetody sociálního čtení piktogramy 650056_3 650053_3 650051_3 n pcs systém bez pomůcek nznak do řeči ngesta prvotnějším prostředkem komunikace než mluvené slovo = posilující faktor vývoje řeči n nkompenzační prostředek, doplněk řeči (ne ZJ) n nrozšíření a usnadnění komunikace, postupné přivádění k mluvené řeči (klíčová slova) n npro MP, osoby s centrálním narušením motoriky n znak do řeči abeceda Sociální čtení q qPoznávání, přiměřené reagování na zraková znamení a symboly qChápáno jako součást sociálního učení n nNácvik sociálního čtení: 1.soubor obrázků a textů 2.Piktogramy 3.Slova a skupiny slov q qZačít by se mělo v době ,kdy dítě začíná používat slova qHlavní měřítko – vývoj.prognóza schopností dítěte n Bliss n nKomunikační systém, který používá místo slov jednoduché obrázky nCharles Bliss – rakouský žid, inženýr chemie.K vývoji symbolového jazyka byl inspirován čínským obrázkovým písmem. nZákladní slovník obsahuje asi 100 symbolů, jejich kombinací se vytvářejí další významy. nBliss symboly se většinou sestavují do tabulek, nad symbolem v tabulce je umístěn nápis. nJe srozumitelný pro všechny. Bliss systém nzpět Makaton nJe jazykový program, který poskytuje základní prostředky komunikace. n nLogopedka Margaret Walker n nVyužívá manuální znaky doplněné mluvenou řečí a symboly. n nZákladem je asi 350 znaků, znaky jsou v každé zemi pečlivě vybírány a standardizovány. n nZnaky a řeč jsou často doplněny obrázkovými symboly, je nutné vždy zjistit čemu dává postižený přednost(někdo znaky a mluvená řeč, někdo znaky, mluvená řeč a symboly. Makaton nzpět Makaton smakatonblue nzpět TTT systém Facilitovaná komunikace n nZaložena na mechanické podpoře ruky postiženého. nVypracovala ji Rosemary Crosley v 70.letech. nFacilitátor přidržuje ruku postižené osoby, která chce něco sdělit. Nastavuje protitlak proti ruce postiženého podle jeho svalového napětí. nFacilitátor tak zjistí zpětnou vazbu a zároveň stimuluje, když postižený vyťukává zprávu na psacím stroji, počítači, tabulce s abecedou. nCílem je omezit podporu ruky na nejmenší míru. nZačíná se od jednoduchých otázek, poté složitější. Bazální dialogický princip nKomunikace na základě porozumění vlastnímu tělu, pomocí doteků. n nČlověk ,který komunikuje s těžce postiženým se do něj vžívá a nutí ho, aby své tělo začal cítit jako celek. n nPoužívá se:vibrační dráždění, akustická stimulace, orální stimulace, učí se koordinaci ústa ruka, dráždí se čich a chuť, akustické vzruchy-zvuky mohou být různé intenzity a pocházet z různých míst, mají člověka s postižením naučit, že to jsou zdroje informací. systémy s pomůckami npředměty n3D symboly, snadná manipulace nhmatová struktura, snadno rozpoznatelné npro velmi malé dětí, ZP, hluchoslepé, MP nnevýhodou: nemohou reprezentovat abstraktní slova, překryv pojmenování předmětu a související činnosti nfotografie nrealistické znázornění předmětů, činností, místa nmotivující (možnost vidět vlastní zážitky) fotografie - činnosti obrázky_AAK komunikační tabulky nsymboly sestavovány do komunikačních tabulek nforma vychází z potřeb uživatele: vytvářena s handicapovaným a jeho rodiči npouze pro slova nemožná sdělit nonverbálně nk rozšíření slovní zásoby nsešity, složky, počítače nvybraný symbol indikován ukázáním prstu, pěstí, pohledem, světelným paprskem nuživatel musí také umět o tabulku požádat npostupně obsahují i písmena, slova, věty, číslice tabulky cinnosti_AAK tabulky dobroty_AAK technické pomůcky ns hlasovým výstupem nkomunikátory s tištěným a/nebo hlasovým výstupem (klávesnice, displej) n nomezené množství vzkazů a frází (sdělení označena obrázky, fotografiemi) n nvizuální kontakt není nutný, rychlé, široký slovník n npro děti již od mentálního věku 12 – 18 měsíců, MP, těžce TP, kombinovaně postižené n nnevýhodou vysoká pořizovací cena n technické pomůcky npočítače nspeciální software, n využití pro výuku nfyzická přístupnost pro n uživatele §místo myši Trackball, kyvadlové tlačítko §alternativní klávesnice (velikost, stupeň citlivosti, prostorové členění, možnosti ovládání – tyčinkou připevněnou na čelence, výdechovým proudem) n kapesni_pocitac_AAK počítačové programy nACKeyboard nkomunikace pomocí osobního počítače nčeský hlasový syntezátor CS-Voice §hlasité čtení slov nebo vět podle výběru uživatele nBoardmaker, Altík nzhotovování a tisk komunikačních tabulek z fotografií, obrázkových symbolů, piktogramů, slov nBoardmaker 3000 barevných symbolů (i české) nAltík 900 pojmů výukové programy nBrepta nrozvoj sluchového vnímání, fonematického sluchu, rozvoj jazyka nzvukové podněty doplněné obrázky n nMéďa ´99 nMŠ, ZŠ speciální, nižší ročníky ZŠ praktické npředškolní výchova, základní matematické představy, cvičení paměti, vztahy mezi pojmy, barvy, pexeso, puzzle odkazy – ČR nSAAK n Sdružení pro augmentativní a alternativní komunikaci nITAAC n katalog komunikačních pomůcek s hlasovým výstupem a příslušenství k počítači n nwww.krizovatka.cz n vyhledávač nejen pro postižené, obsahuje rozsáhlou řadu odkazů na organizace, firmy, školy apod. n nwww.dobromysl.cz n jsou stránky určené hlavně rodičům a profesionálům, kteří pracují s lidmi s mentálním postižením nebo s autismem Použitá literatura n nKLENKOVÁ, J. Logopedie I.,II.,III. n nKLENKOVÁ, J. Alternativní a augmentativní komunikační systémy In VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. n nJANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno : Masarykova univerzita, 2003. ISBN 80-210-3204-9. n n