Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Mgr. Jana Srbková 1 Předškolní vzdělávání podle RVP PV · Předškolní vzdělávání se organizuje pro děti ve věku zpravidla od tří do šesti (sedmi) let. Přednostně jsou přijímány děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky. · Předškolní vzdělávání se maximálně přizpůsobuje vývojovým fyziologickým, kognitivním, sociálním a emocionálním potřebám dětí této věkové skupiny a dbá, aby tato vývojová specifika byla při vzdělávání dětí v plné míře respektována. · Vzdělávání má být důsledně vázáno k individuálně různým potřebám a možnostem jednotlivých dětí, včetně vzdělávacích potřeb specifických. Každému dítěti je třeba poskytnout pomoc a podporu v míře, kterou individuálně potřebuje, a v kvalitě, která mu vyhovuje. Takovéto pojetí vzdělávání umožňuje vzdělávat společně v jedné třídě děti bez ohledu na jejich rozdílné schopnosti a učební předpoklady. V předškolním vzdělávání tak mohou být vytvářeny třídy, v nichž si děti mohou vykazovat rozdílné vzdělávací možnosti a potřeby, včetně specifických. · Úkolem institucionálního předškolního vzdělávání je doplňovat rodinnou výchovu a v úzké vazbě na ni pomáhat zajistit dítěti prostředí s dostatkem mnohostranných a přiměřených podnětů k jeho aktivnímu rozvoji a učení. 2 RVP pro předškolní vzdělávání RVP PV vydaný v r. 2004 nahradil RVP PV z r. 2001 a stal se platným od 1. 3. 2005. Mateřské školy z něho vycházejí při přípravě svých ŠVP, podle kterých jsou povinny pracovat od 1. 9. 2007. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání je kurikulární dokument státní úrovně platný pro veškeré předškolní vzdělávání; vymezuje zejména cíle předškolního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací obsah a podmínky vzdělávání a zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů aj.; v souladu s ním mateřské školy vypracovávají a realizují své ŠVP. Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských školách s upraveným vzdělávacím programem se uskutečňuje na základě školních vzdělávacích programů (ŠVP) upravených podle speciálních potřeb dětí. 3 Cíle předškolního vzdělávání Rámcové cíle a záměry předškolního vzdělávání jsou pro vzdělávání všech dětí společné. Při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami je třeba jejich naplňování přizpůsobovat tak, aby maximálně vyhovělo dětem, jejich potřebám i možnostem. Snahou pedagogů by - stejně jako ve vzdělávání dětí, které speciální vzdělávací potřeby nemají – mělo být vytvoření optimálních podmínek k rozvoji osobnosti každého dítěte, k učení i ke komunikaci s ostatními a pomoci mu, aby dosáhlo co největší samostatnosti. RVP PV pracuje se čtyřmi cílovými kategoriemi: Klíčové kompetence jsou soubory předpokládaných vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležité pro osobní rozvoj a uplatnění každého jedince ve společnosti. Mají podobu činnostně zaměřených a prakticky využitelných výstupů. 4 Vzdělávací obsah v RVP PV Představuje hlavní prostředek vzdělávání dítěte v mateřské škole. Vzdělávací obsah je uspořádán do pěti vzdělávacích oblastí: 1. Dítě a jeho tělo 2. Dítě a jeho psychika (Jazyk a řeč; Poznávací schopnosti a funkce, představivost a fantazie, myšlenkové operace; Sebepojetí, city, vůle) 3. Dítě a ten druhý 4. Dítě a společnost 5. Dítě a svět Jednotlivé vzdělávací oblasti jsou zpracovány tak, aby byly pro pedagoga srozumitelné a aby s jejich obsahem mohl dále pracovat. Každá vzdělávací oblast zahrnuje tyto vzájemně propojené kategorie: · dílčí cíle (záměry) – co by měl pedagog sledovat a podporovat, · vzdělávací nabídku – souhrn praktických i intelektových činností, příležitostí, · očekávané výstupy (předpokládané výsledky – tzv. dílčí kompetence) – co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže · možná rizika, která mohou ohrožovat úspěch vzdělávacích záměrů. Ta srozumitelně upozorňují pedagoga na to, čeho by se měl vyvarovat. 5 Specifika vzdělávání dětí se SVP Vzdělávání dětí se zdravotním postižením v mateřských školách či třídách se vzdělávacím programem upraveným podle speciálních potřeb dětí je personálně posíleno v osobě dalšího pedagogického pracovníka a zabezpečeno dle potřeby souběžným působením dvou pedagogických pracovníků ve třídě. Pro integrované vzdělávání není tato podmínka (možnost) legislativně stanovená. Pokud je však vzdělávání dítěte a péče o ně natolik náročná, že vyžaduje péči dalšího pedagoga či jiného pracovníka, je vhodné jeho účast zajistit. Vzdělávání těchto dětí v mateřských školách či třídách s programem upraveným podle SVP dětí snáze splňuje základní povinné podmínky a v mnoha ohledech potřebám dětí vyhovuje lépe než prostředí běžných mateřských škol. Integrace dětí do běžné mateřské školy však znamená přiblížení se normálnímu prostředí a oslabení určité izolace dítěte i jeho případného vylučování ze společnosti ostatních vrstevníků. Z toho důvodu RVP PV podporuje integraci dětí všude tam, kde je to vzhledem k druhu a míře postižení dítěte možné, resp. kde lze vytvořit a zajistit potřebné podmínky. Při integraci je nutno na potřeby dítěte dostatečně pamatovat při přípravě školního či třídního programu. Ten je třeba co do obsahu i prostředků jednotlivcům či skupině dětí vhodně přizpůsobit, popř. jej doplnit dílčími stimulačními programy. Tam, kde je to potřebné a účelné, je nutno pro jednotlivé děti sestavovat individuální vzdělávací programy. Pokud je zapotřebí speciální činnosti, měl by spolupracovat předškolní pedagog při jeho přípravě i při jeho realizaci s příslušným odborníkem (speciálním pedagogem, lékařem, rehabilitačním pracovníkem, psychologem apod.). 6 Podmínky pro vzdělávání dětí s SVP Oproti vzdělávání běžné populace dětí vyžaduje vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami obvykle některé jiné, popř. některé další podmínky. Podmínky pro vzdělávání dětí se zdravotním postižením se vztahují k druhu a stupni postižení dítěte a jsou plně vyhovující, jestliže u dětí s mentální retardací · je zajištěno osvojení specifických dovedností zaměřených na zvládnutí sebeobsluhy a základních hygienických návyků v úrovni odpovídající věku dítěte a stupni postižení; · jsou využívány vhodné kompenzační (technické a didaktické) pomůcky; · je zajištěna přítomnost asistenta (podle míry a stupně postižení); · počet dětí ve třídě je snížen; u dětí s více vadami a autismem · je zajištěno osvojení specifických dovedností, zaměřených na sebeobsluhu; · vzdělávací prostředí je klidné a pro dítě podnětné; · je zajištěna přítomnost asistenta; · počet dětí ve třídě je snížen; · jsou využívány vhodné kompenzační (technické a didaktické) pomůcky; · jsou zajištěny další podmínky podle druhu a stupně postižení.