Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných OBECNÁ USTANOVENÍ nVzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen "speciální vzdělávání") se uskutečňuje s pomocí podpůrných opatření, která jsou odlišná nebo jsou poskytována nad rámec individuálních pedagogických a organizačních opatření spojených se vzděláváním žáků stejného věku ve školách, které nejsou samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením (dále jen "běžná škola"). Podpůrná opatření nvyužití speciálních metod, postupů, forem a prostředků vzdělávání, nkompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, nspeciálních učebnic a didaktických materiálů, nzařazení předmětů speciálně pedagogické péče (př. Logopedická intervence, prostorová orientace), nposkytování pedagogicko-psychologických služeb, nasistent pedagoga, nsnížení počtu žáků ve třídě, núprava organizace vzdělávání zohledňující speciální vzdělávací potřeby žáka. Žák s těžkým zdravotním postižením nžáci s těžkým zrakovým postižením, ntěžkým sluchovým postižením, ntěžkou poruchou dorozumívacích schopností, nhluchoslepí, nse souběžným postižením více vadami, nautismem, ns těžkým tělesným nebo těžkým či hlubokým mentálním postižením. nTěmto žákům s ohledem na rozsah speciálních vzdělávacích potřeb náleží nejvyšší míra podpůrných opatření. Zásady a cíle speciálního vzdělávání nCílem je dosažení nejvyššího možného stupně vzdělání a zvýšení kvality jejich života. nSpeciální vzdělávání se poskytuje žákům, u kterých byly speciální vzdělávací potřeby zjištěny na základě speciálně pedagogického, popřípadě psychologického vyšetření školským poradenským zařízením a jejich rozsah a závažnost je důvodem k zařazení žáků do režimu speciálního vzdělávání. nSpeciální vzdělávání se poskytuje i žákům zařazeným do škol zřízených při školských zařízeních pro výkon ústavní výchovy a ochranné výchovy. Formy speciálního vzdělávání žáků se zdravotním postižením nSpeciální vzdělávání žáků se zdravotním postižením je zajišťováno na) formou individuální integrace, nb) formou skupinové integrace, nc) ve škole samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením (dále jen "speciální škola"), nebo kombinací forem uvedených pod písmeny a) až c). nIndividuální integrací se rozumí vzdělávání žáka n a) v běžné škole, nebo n b) v případech hodných zvláštního zřetele ve speciální škole určené pro žáky s jiným druhem zdravotního postižení. nSkupinovou integrací se rozumí vzdělávání žáka ve třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené pro žáky se zdravotním postižením v běžné škole nebo ve speciální škole určené pro žáky s jiným druhem zdravotního postižení. nŽák se zdravotním postižením se přednostně vzdělává formou individuální integrace v běžné škole, pokud to odpovídá jeho potřebám a možnostem a podmínkám a možnostem školy. n Typy speciálních škol pro mentálně postižené n n Mateřská škola speciální. n Základní škola praktická. n Základní škola speciální. n Odborné učiliště. n Praktická škola. § 6 Individuální vzdělávací plán nIndividuální vzdělávací plán se stanoví v případě potřeby především pro individuálně integrovaného žáka, žáka s hlubokým mentálním postižením, případně také pro žáka skupinově integrovaného nebo pro žáka speciální školy. nIndividuální vzdělávací plán je součástí dokumentace žáka. § 6 Individuální vzdělávací plán nIndividuální vzdělávací plán vychází ŠVP, závěrů spec. ped. vyšetření, vyjádření ZS nebo zletilého žáka, popřípadě doporučení registrujícího praktického lékaře pro děti a dorost nebo odborného lékaře nebo dalšího odborníka. nJe závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka. n Tvorba IVP nIVP je vypracován zpravidla před nástupem žáka do školy (nejpozději 1 měsíc po nástupu do ZŠ). n IVP může být doplňován a upravován v průběhu celého školního roku podle potřeby. nZa zpracování IVP odpovídá ředitel školy. nIVP se vypracovává ve spolupráci se školským poradenským zařízením a ZZ žáka nebo zletilým žákem. nŘeditel školy seznámí s IVP ZZ žáka nebo zletilého žáka, který tuto skutečnost potvrdí svým podpisem. nŠkolské poradenské zařízení sleduje a dvakrát ročně vyhodnocuje dodržování IVP. n Obsah IVP podle vyhl.73/2005 na) údaje o obsahu, rozsahu, průběhu a způsobu poskytování individuální speciálně pedagogické nebo psychologické péče žákovi včetně zdůvodnění, nb) údaje o cíli vzdělávání žáka, časové a obsahové rozvržení učiva, včetně případného prodloužení délky středního nebo vyššího odborného vzdělávání, volbu pedagogických postupů, způsob zadávání a plnění úkolů, způsob hodnocení, úpravu konání závěrečných zkoušek, maturitních zkoušek nebo absolutoria, nc) vyjádření potřeby dalšího pedagogického pracovníka, úprava organizace vzdělávání, Asistent pedagoga nHlavními činnostmi asistenta pedagoga jsou: n pomoc žákům při přizpůsobení se školnímu prostředí, npomoc pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací činnosti, npomoc při komunikaci se žáky, npři spolupráci se zákonnými zástupci žáků a komunitou, ze které žák pochází. Obsah IVP podle vyhl.73/2005 nd) seznam kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek, speciálních učebnic a didaktických materiálů nezbytných pro výuku žáka nebo pro konání příslušných zkoušek, ne) jmenovité určení pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení, nf) návrh případného snížení počtu žáků ve třídě, ng) předpokládanou potřebu navýšení finančních prostředků nad rámec prostředků státního rozpočtu nh) závěry speciálně pedagogických, popřípadě psychologických vyšetření. nŽádost o souhlas se zřízením funkce asistenta pedagoga obsahuje název a sídlo právnické osoby, která vykonává činnost školy, počet žáků a tříd celkem, počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, dosažené vzdělání asistenta pedagoga, předpokládanou výši platu nebo mzdy, zdůvodnění potřeby zřízení funkce asistenta pedagoga, cíle, kterých chce ředitel školy zřízením této funkce ve škole dosáhnout, a náplň práce asistenta pedagoga. n Organizace speciálního vzdělávání nForma a obsah speciálního vzdělávání žáka a míra podpůrných opatření se stanoví podle rozsahu speciálních vzdělávacích potřeb žáka. nSpeciální vzdělávání a podpůrná opatření doporučená školským poradenským zařízením zabezpečuje škola ve spolupráci se školským poradenským zařízením.