Podmínky integrace žáka se sluchovým postižením do běžného školského zařízení Integrace · proces začleňování jedince či komunity do integrální society · pokud je celý integrační proces přínosem pro integrující se objekt a výsledkem je stav začlenění, můžeme mluvit o dosažení pozitivní integrace » cíl speciální pedagogiky (Vítková, 2004) · naprosté zapojení a plné splynutí postiženého jedince se společností lidí zdravých a to ve výchově i vzdělávání, v pracovním uplatnění i ve s společenském soužití · integrovaným vzděláváním máme na mysli přístupy a zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání (do běžných škol) Inkluze · stav, kdy je prostředí běžné školy již na integrované dítě připraveno · společnost se skládá z individualit, které jsou odlišné » proto je třeba vytvořit školu pro všechny, bezbariérový život a tzv. inkluzivní společnost Hlavní výhody integrace: * dítě nemusí během týdne bydlet na internátě * identifikace se skupinou slyšících dětí * běžná škola je pro dítě výzvou a silným podnětem Nevýhody procesu integrace: * učitel běžné školy si nemusí vždy uvědomovat, že SP dítě vyžaduje speciální přístup a dítě nemá z vyučování dostatečný zisk * SP dítě se může ve třídě běžné školy cítit izolované, nešťastné či přetížené * třídní učitelé nemohou vždy brát na SP žáky zvláštní ohledy jako učitelé škol pro SP, což je dáno velkým počtem žáků ve třídě Kritéria pro integraci SP dítěte: * dítě (školní zralost, připravenost, užívání pomůcek, postoj k sobě) * rodina (aktivní spolupráce, reálná očekávání, pozitivní vztah) * škola (ředitel, učitel, žáci) * SPC (poradenství a diagnostika) Program integrace SP dětí do běžných zařízení zahrnuje: * posouzení vhodnosti integrace a jejího způsobu v týmové spolupráci (logoped/surdoped, psycholog, učitel, ředitel, rodiče) * doporučení vhodného předškolního a školního zařízení pro každé jednotlivé dítě Doporučená literatura: JANOTOVÁ, N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha : Septima, 1996. ISBN 80-85801-81-7 JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha : Septima, 1998.ISBN 80-7216-050 MICHALÍK, J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 1999. ISBN 80-7067-981-6 POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc:UP PdF, 2003.ISBN 80-244-0766-3 SOBOTKOVÁ, A. Edukace žáků se sluchovým postižením. In VÍTKOVÁ, M. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2003. ISBN 80-214-2359-5 VALENTA, J. Školské zákony s komentářem a prováděcí předpisy. Olomouc : ANAG, 2005 VÍTKOVÁ,M. Integrativní speciální pedagogika.Integrace školní a sociální. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9