Historie péče a vzdělávání u sluchově postižených * charakteristické neustálé hledání cesty k efektivnímu vzdělávání * podle Aristotela jsou hluší méně vzdělavatelní než slepí – ovlivnil názor na vzdělávání SP do budoucna * Platón upozorňuje na dorozumívání sluchově postižených mezi sebou – tzv. posunky „Kdybychom vůbec neměli hlas ani jazyk a chtěli bychom jeden druhému ukázat některé věci, nezkusili bychom to stejně, jako to dělají němí, ukázat rukama, hlavou a zbytkem těla?“ Španělsko (období 16. století) – obd. preceptorátu – individuální výuka SP * Pedro Ponce de Leon mnich benediktinského kláštera, vychovatel dětí šlechtické rodiny de Velasco * Juan Pablo Bonet - v roce 1620 uveřejnil první knihu o vzdělávání sluchově postižených popisuje tvoření jednotlivých hlásek, výstavba řeči probíhá za podpory písma, ve vyučování převládá prstová abeceda Anglie (období 17. století) * John Wallis je považován za zakladatele vědecké fonetiky, byl profesorem na univerzitě v Oxfordu Francie (období 18. století) * Jacob Rodriguez Pereira - je ovlivněn spisy Boneta, Wallise, Ammana - vyvozuje mluvu prostřednictvím vibrací, cvičení zbytků sluchu ( k tomu využívá sluchových trubic) Francie - 18. století -na přelomu roku 1769/70 byl v Paříži založen 1. ústav pro „hluchoněmé“ · Charles Michel de l‘Eppé (Abbé de l‘Eppé) výjimečný člověk, vystudoval práva, stal se knězem, vzdělával chudé, poznatky předával svým nástupcům, vycházel ze staré teze – sluch nahradit zrakem (nyní metoda kompenzace), využíval metodické znaky, vizualizoval mluvený jazyk. Další ústavy v Evropě: · Paříž – 1770 · Lipsko – 1778 · Vídeň – 1779 · Řím – 1784 · Praha – 1786 (Pražský ústav pro „hluchoněmé“ byl pátým ústavem v Evropě, prvním ředitelem byl páter Karel Berger) · Brno – 1832 Německo · Samuel Heinicke - působil v ústavu pro neslyšící děti, založen r. 1778 Poměry v českých zemích (18. – 19. století) · Petr Veselský - jako první vyučoval česky (až od roku 1832 se začalo vyučovat česky), přítel K.H.Borovského, J.K.Tyla · Václav Frost – přítel F. M. Hilla, spolupráce s ním měla přímý vliv na metodiku jeho práce, zachovává přirozenou posunkovou řeč, vývoj řeči u SP má probíhat přirozeně, beze skoků – „Frostova kombinovaná metoda“, znakový jazyk využíval při výuce náboženství · první české učebnice pro neslyšící–př. slabikář, čítanka, 3 sešity mluvnických cvičení-Václav Koťátko. · Karel Malý – jeden z nejvýznam. českých učitelů neslyšících · další ústavy pro SP založeny např. v Českých Budějovicích, Hradci Králové, Litoměřicích, Ivančicích… Milánský kongres r.1880 · vyvrcholil spor zastánců orální metody a metody využívání posunkové řeči – přednost dána čisté artikulační metodě, výsledek hlasování160:4 Účastníci kongresu usnesli : „Berouce v úvahu nezpochybnitelnou nadřazenost mluvy nad znaky při znovu -zařazování neslyšících do společnosti a ve snaze poskytnout jim perfektnější znalost jazyka, prohlašují že orální metoda musí být preferována nad znaky ve vzdělávání a výchově hluchoněmých.“ · odpůrci orální metody argumentují tím, že bez užití posunků a písma dochází k verbalismu a didaktickému materialismu Období po milánském kongresu · Georg Forchhammer (Dánsko) - na pomoc odezírání vyvinul systém značek (man–orální systém)- Hand–Mund Systém · Viktor Urbantschitsch (Rakousko) - soustavné cvičení zbytků sluchu, podle něj „jen 3% žáků nelze akusticky probudit“ · Friedrich Bezold (Německo) -instrumentárium pro vyšetření sluchu, užíval sluchových trubic a zvukových hraček Velká Británie * MŠ Manchester, rok 1920 – počátky rané péče, spolupráce s rodiči * A. Ewing – ve 20. letech založil kliniku, od r. 1928 vyšetřováno pomocí audiometru, ve 30. letech se přecházelo na elektroakustické pomůcky. * G. Ewingová – věnovala se rané péči SP dětí, prokázala, že děti potřebují sluchadla v co nejranějším věku, metoda Listening – Reading – Speaking. Manželé Ewingovi publikovali řadu odborných knih, založili nový vědní obor – audiologie. USA •John Spencer Tracy -holywoodský herec, měl neslyšícího syna, v r. 1942 založil v Los Angeles kliniku – bezplatné poradenské centrum pro rodiče SP dětí, vědecké středisko. •Tracyho korespondenční kurzy – byly přeloženy do 16 světových jazyků •Gallaudet College – r. 1894 ve Washingtonu Nizozemí •Antonius van Uden – ústav v Sint Michielsgestel, metoda soustavného vyučování mluvení ve věku od 3,5 let. Vychází se z rozhovoru matky s dítětem. Důležitá je „prevence hluchoty“ – zabránění ztráty zájmu o svět zvuků. ………. Doporučená literatura: HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. Praha: Septima, 1997. POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: Paido, 1996. POTMĚŠIL, M. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 1999. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002.