10) HLUCHOSLEPOTA HLUCHOSLEPOTA ► duální senzorické postižení zahrnující kombinaci zrakového a sluchového postižení klasifikace podle stupně poškození zraku a sluchu osoby s úplnou hluchoslepotou osoby s úplnou hluchotou a slabozrakostí osoby s úplnou slepotou a nedoslýchavostí osoby s nedoslýchavostí a slabozrakostí etiologie hluchoslepoty vrozené postižení intoxikace matky v průběhu těhotenství zarděnky, metabolické poruchy toxoplazmóza, Usherův syndrom předčasný porod s nutností inkubátoru získané postižení infekční onemocnění, úrazy progrese zrakových a sluchových vad důsledky hluchoslepoty omezené možnosti poznávání okolního světa narušená komunikace pasivita, apatie, stereotypní chování obtížná edukace, socializace ztížené při kombinaci s jiným postižením cílem rehabilitace změna způsobu dorozumívání rozvíjení samostatnosti rozvíjení samostatného pohybu v prostoru komunikace osob s HS skupina využívající slovní formu řeči znaková skupina skupina němých osoby s normální zřetelnou řečí osoby s nezřetelnou, ale všemi pochopitelnou řečí osoby s nesrozumitelnou řečí, kterou chápou pouze blízcí a známí osoby se zcela nesrozumitelnou řečí komunikační systémy osob s HS znakový jazyk daktylotika daktylografie Lormova abeceda Braillovo písmo taktilní forma ZJ komunikační systémy u dítěte s HS zástupné předměty pro konkrétní činnost fotografie, piktogramy znakování na tělo znakování ruku v ruce znakový jazyk prstová abeceda mluvená řeč orální řeč jedinců s HS tadoma tactiling organizace péče v ČR MŠ pro děti s vadami sluchu a zraku v Berouně třída pro hluchoslepé při škole pro sluchově postižené v Olomouci LORM Záblesk VIA sdružení Klub přátel červenobílé hole Literatura LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia, 2000 LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001 LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc:Univerzita Palackého, 2001 SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000 www.lorm.cz