SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ (okruhy závěrečnému testu) § Definice specifických poruch učení. § Charakteristika jednotlivých poruch (čtení, psaní, počítání, kreslení, hudebnosti, obratnosti). § Příčiny (etiologie) SPU. § Projevy SPU, prevence SPU. § Charakteristika lehké mozkové dysfunkce (LMD), poruchy pozornosti (ADD), poruch pozornosti s hyperaktivitou (ADHD). § Příznaky, projevy LMD (ADD, ADHD). § Deficity dílčích funkcí, screening SPU. § Depistáž SPU, explorace (pozorování, rozbor prací žáků) v běžné třídě základní školy. Školní dotazník. § Diagnostika specifických poruch učení, diagnostické metody. § Vzdělávání žáků se SPU ve školství ČR. § Legislativa týkající se SPU. § Hodnocení a klasifikace žáků se SPU. § Vzdělávání žáků se SPU v běžné třídě základní školy. § Osobnostní specifika osob se SPU (city, volní vlastnosti, vyjadřování, socializace). § Základní informace o reedukaci SPU. LITERATURA BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN80-210-3813-3. BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení a chování. In: PIPEKOVÁ, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN: 80-7315-120-0. Doplnění: BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5. MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Jinočany: HaH, 1993, 1995. ŠAFROVÁ, A.: Specifické poruchy učení a chování. In: PIPEKOVÁ, J. a kol.: Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. ISBN: 80-85931-65-6. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Specifické poruchy čtení, psaní, a dalších školních dovedností. Praha: Portál, 2003. ISBN: 80-7178-8000-7.