1 Národní akční plán inkluzívního vzdělávání - přípravná fáze Základním cílem předkládaného materiálu je zvýšit míru inkluzívního pojetí vzdělávání v českém vzdělávacím systému1 . Konečným cílem je pak působit preventivně proti sociální exkluzi jednotlivců i celých sociálních skupin a přispět k úspěšné integraci jedinců s postižením či znevýhodněním do společenských, politických a ekonomických aktivit občanské společnosti. Úkoly a opatření Národního akčního plánu inkluzívního vzdělávání2 svými dopady překračují rámec školství jako takového a jsou významným příspěvkem k rozvoji lidských zdrojů v České republice. Inkluzívní charakter českého školství ovlivní vzdělávací podmínky nejen v případě žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ale týká se všech jeho účastníků. Postupná realizace úkolů vymezených v Národním akčním plánu inkluzívního vzdělávání tak přispěje ke zvýšení sociální koheze české společnosti v příštích letech. V ČR dnes na úrovni primárního a sekundárního stupně vzdělávání existuje vysoce organizovaný, personálně, finančně a metodicky dobře saturovaný systém vzdělávání žáků3 ve školách samostatně zřízených pro některé skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Těmi jsou skupiny žáků se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním a sociálním znevýhodněním (zapříčiněným mimo jiné příslušností k prostředí s nízkým sociokulturním a socioekonomickým statusem či etnickou příslušností).4 Vzdělávací potřeby žáků se zdravotním postižením jsou dlouhodobě naplňovány převážně v prostředí speciálního vzdělávání. Přítomnost těchto žáků ve školách hlavního vzdělávacího proudu je méně častá. Zpravidla je vyvolána přáním a potřebami rodiny dítěte a je v nedostatečné míře podporována poskytnutím nutných prostředků speciálně pedagogické podpory.5 Skupina žáků se sociálním znevýhodněním (včetně dětí romského etnika) stála dlouho mimo hlavní zájem organizačních, didakticko - metodických a personálních opatření v českém školství. Důsledkem toho je pak stav, kdy nedostatečná míra systémové podpory škol a nedostatečné naplňování potřeb cílové skupiny apod. způsobuje, že neúměrně významná část žáků z uvedené cílové skupiny je vzdělávána v systému škol meritorně určeném žákům s lehkou mentální retardací6 . 1 Uvedený materiál tak mimo jiné přispěje k naplnění mezinárodního závazku České republiky deklarovaného prostřednictvím ratifikace Úmluvy o právech osob s postižením (OSN, 2006), konkrétně pak čl. 24 – Vzdělávání, dle něhož „státy, které jsou smluvní stranou této úmluvy, uznávají právo osob se zdravotním postižením na vzdělání“, a to „s cílem realizovat toto právo bez diskriminace a na základě rovných příležitostí, státy, které jsou smluvní stranou této úmluvy, zajistí inkluzívní vzdělávací systém na všech úrovních a celoživotní vzdělávání.“ 2 Za inkluzívní vzdělávání považujeme vzdělávání rozvíjející kulturu školy směrem k sociální soudržnosti, vzdělávání vycházející z uspořádání běžné školy způsobem, který naplňuje koncept rovných příležitostí a nabízí adekvátní podporu v rámci vyučování všem dětem bez ohledu na jejich individuální rozdíly s cílem maximálně rozvinout jejich vzdělávací potenciál. 3 S ohledem na ustálenou terminologii v oblasti vzdělávání užíváme pojmy žák a student, jež se samozřejmě vztahují na skupinu žáků a žákyň, respektive studentů a studentek. 4 Dále dle § 16 odst. 1 a násl. zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (Školský zákon), ve znění pozdějších předpisů. 5 Národní akční plán inkluzívního vzdělávání vychází ze zkušeností projektů, které podporují pro-inkluzívní model vzdělávání, mezi které patří například: Centra podpory inkluzívního vzdělávání, Střediska integrace menšin a další. Tyto projekty jsou však pouze dílčím řešením, jejichž zkušenosti budou využity při realizaci dílčích kroků. Uvedený stav potvrzují i analýzy společnosti Člověk v tísni, o.p.s. a společnosti GAC, jejichž výsledky MŠMT zveřejnilo v roce 2008. 6 Více viz Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žákyň a žáků základních škol v okolí vyloučených romských lokalit [on-line] GAC pro MŠMT, 2009. Dostupné z: , též Analýza individuálního přístupu pedagogů k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami [on-line] Člověk v tísni, o.p.s. pro MŠMT, 2009. Dostupné z: , též Monitoring RVP. Praha: ÚIV, 2009. 7 Jak je uvedeno např. v: Persistent Segregation of Roma in the Czech Education System, http://www.errc.org/cikk.php?cikk=3049 nebo Zvláštní opatření: Romové v České republice a školy pro mentálně postižené děti, European Roma Rights Center (ERRC), Soubor zpráv o situaci Romů v jednotlivých zemích, č. 8, červen 1999. 3 Zvyšuje se tak napětí na řadě stupňů vzdělávací soustavy, i v orgánech veřejné správy, které ve stávajícím kompetenčním prostředí nemají dostatek možností reagovat na pozvolna se zvyšující poptávku veřejnosti po inkluzívním charakteru dané školy či školského zařízení. Přijetí komplexního Národního akčního plánu inkluzívního vzdělávání je proto nezbytným krokem k postupnému dlouhodobému zlepšení této situace v ČR. Cílem přípravné fáze je v rámci otevřeného procesu a na podkladě široké odborné diskuse v rámci příslušných expertních skupin za účasti zástupců dotčených resortů, zástupců akademické obce, zástupců odborných profesních platforem, odborníků z praxe či zástupců neziskových organizací vytvořit konkrétní návrhy strategií a opatření směřujících k podpoře inkluzívního vzdělávání na všech stupních vzdělávací soustavy a bez rozdílu zřizovatele. Po jejím ukončení bude následovat realizační fáze, jejímž cílem je připravená a schválená opatření realizovat a jejich prostřednictvím dosáhnout maximální míry rozvoje inkluzívního vzdělávání v České republice. Výše uvedený záměr je na úrovni přípravné fáze v následujícím textu rozpracován do konkrétních opatření pro období 2010 - 2013, jejichž plnění bude průběžně vyhodnocováno a Vládě ČR bude v roční periodicitě předkládána zpráva o plnění úkolů vyplývajících z NAPIV, jež bude připravena ve spolupráci s dotčenými resorty. 4 Koordinace a plánování aktivit rozvoje inkluzívního vzdělávání Cíl Činnost (aktivita, opatření) Časový horizont (termín) Odpovědnost za plnění Indikátor(y) naplnění 1. Iniciovat vznik subjektů podílejících se na plánování a koordinaci činností směřujících k rozvoji inkluzívního vzdělávání a zabezpečit jejich činnost, vymezit východiska pro rozvoj inkluzívního vzdělávání Ustavit koordinační (řídící) orgán (dále jen „ŘO“) Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy pro oblast inkluzívního vzdělávání za účasti zástupců akademické obce, relevantních ministerstev a dalších subjektů. Činnost ŘO zahrnuje mimo jiné: - Analýzu současného stavu - Přípravu konceptu výzkumných aktivit - Definice cílového stavu vzdělávacího systému, jehož bude dosaženo na základě implementace opatření podporujících rozvoj inkluzívního vzdělávání - Přípravu pravidelných aktualizací Národního akčního plánu podpory inkluzívního vzdělávání (s roční až dvouletou periodicitou) 3/2010 MŠMT, MPSV, MZ KO (ŘO) je ustaven a realizuje svou činnost v oblastech definovaných tímto dokumentem Ustavit expertní skupiny k přípravě konkrétních návrhů na opatření v jednotlivých tematických oblastech vymezených tímto dokumentem, včetně oblasti technologické, ekonomické a dalších 6/2010 MŠMT Expertní skupiny jsou ustaveny a vyvíjejí činnost vymezenou tímto dokumentem 5 Zpracovat návrh aplikace rámce a procesního modelu inkluze směřujícího k dosažení cílového stavu, a to ve vztahu k současnému stavu a tradici českého vzdělávacího systému a vymezení odpovídajícího pojmového aparátu (kompatibilního s aktuální mezinárodní klasifikací funkčních schopností, postižením a zdraví). 9/2010 MŠMT Návrh je zpracován a předložen ke schválení Zpracovat návrh změn v oblasti kompetencí jednotlivých orgánů veřejné správy v oblasti inkluzívního vzdělávání 12/2010 MŠMT, MPSV, MMR Návrh je zpracován a předložen ke schválení Ustavit řídící a koordinační orgány podpory inkluzívního vzdělávání na regionální (krajské) úrovni a standardizovat jejich činnosti 12/2011 MŠMT, kraje Řídící a koordinační orgány jsou ustaveny, existují závazné standardy jejich činnosti Strategické dokumenty pro oblast vzdělávání a vzdělávací programy Cíl Činnost (aktivita, opatření) Časový horizont (termín) Odpovědnost za plnění Indikátor(y) naplnění 2. Zpracovat návrhy úprav strategických dokumentů pro oblast vzdělávání, řešit návrh úprav stávajících rámcových Zpracovat návrh úprav Dlouhodobého záměru rozvoje vzdělávací soustavy v České republice 12/2010 MŠMT Návrh je zpracován a předložen ke schválení Zpracovat návrh úprav relevantních pasáží strategických dokumentů pro oblast vzdělávání, zpracovat návrh případné aktualizace znění Národního programu rozvoje vzdělávací soustavy v ČR (Bílé knihy) 6/2011 MŠMT Návrhy jsou zpracovány a předloženy ke schválení 6 vzdělávacích programů Řešit relevantní úpravy Rámcových vzdělávacích programů směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání 6/2011 MŠMT Úpravy rámcových vzdělávacích programů jsou navrženy a připraveny ke schválení Řešit návaznost opatření definovaných v tomto dokumentu na další relevantní strategické dokumenty (Národní plán podpory a integrace osob se zdravotním postižením, Akční plán koncepce včasné péče o děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí, Národní akční plán sociálního začleňování, Národní akční plán transformace systému péče o ohrožené děti, Střednědobá koncepce státní politiky vůči občanům se zdravotním postižením, Dlouhodobý záměr vzdělávací, vědecké, výzkumné, vývojové, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol, Koncepci romské integrace atd.) Průběžně a též v návaznosti na aktualizace příslušných dokumentů MŠMT, MPSV, MZ, MSp, MLP Předkládané návrhy jsou v souladu s dalšími relevantními strategickými dokumenty Legislativa Cíl Činnost (aktivita, opatření) Časový horizont (termín) Odpovědnost za plnění Indikátor(y) naplnění 7 3. Připravit návrhy nutných úprav obecně závazných právních norem (z oblasti školské legislativy i dalších relevantních souvisejících oblastí) v závislosti na navržených opatřeních směřujících k rozvoji inkluzívního vzdělávání V rámci úprav obecně závazných právních norem nově a přesněji definovat vztahy účastníků inkluzívního vzdělávání (děti, žáci, zákonní zástupci, školy, relevantní školská zařízení, školská poradenská zařízení), vytvořit ucelený přehled opatření, jež by měla být předmětem novelizace a následně v rámci spolupráce jednotlivých odborů MŠMT zapracovat inkluzívní opatření přímo do vyhlášek o předškolním vzdělávání, o základním vzdělávání, středním vzdělávání, vyšším odborném vzdělávání, zákona 111/1998 Sb. o vysokých školách apod. 3/2011, dále průběžně do 12/2013 MŠMT Návrh úprav příslušných norem je zpracován a předložen ke schválení V rámci úprav obecně závazných právních norem pro oblast vysokého školství definovat požadavek zajištění nediskriminujících podmínek studia výslovně a jednoznačně ve vztahu k uchazečům a studentům se zdravotním postižením. 12/2012 MŠMT Návrh úprav příslušných norem je zpracován a předložen ke schválení V rámci úprav obecně závazných předpisů zohlednit potřebné úpravy směřující k podpoře inkluzívního vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami rovněž v oblasti informační, informatické, technologické, vydavatelské, technologické a v dalších relevantních oblastech. 12/2012 MŠMT Návrh úprav příslušných norem je zpracován a předložen ke schválení 8 V rámci obecně závazných právních předpisů jasně definovat stupně podpůrných opatření a jim odpovídající prostředky tzv. speciálně pedagogické podpory poskytované dětem, žákům a studentům v inkluzívním vzdělávání, a to včetně vyjádření míry nárokovosti poskytnutí toho kterého prostředku podpory a definování způsobu jeho přidělování a financování. 12/2010 MŠMT Návrh úprav příslušných norem je zpracován a předložen ke schválení V souvislosti s úpravou činností školského poradenského systému řešit případnou závaznost výsledků pedagogickopsychologického a speciálně pedagogického poradenství školských poradenských zařízení ve vzdělávání žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření. 6/2011 MŠMT Návrh úprav příslušných norem je zpracován a předložen ke schválení Nově definovat působnost a pracovně právní aspekty činnosti pedagogických pracovníků v inkluzívním vzdělávání, včetně možnosti výkonu práce na více pracovních místech, v rámci dělených úvazků a obdobných forem, které umožní mobilní poskytování poradenských, vzdělávacích a dalších činností přímo v běžné (inkluzívní) škole žáka či studenta s potřebou podpůrných opatření. 12/2011 MŠMT Návrh úprav příslušných norem je zpracován a předložen ke schválení V činnosti školských poradenských zařízení explicitně upravit práva a povinnosti účastníků poradenské (diagnostické) činnosti zahrnující podrobnější vymezení procesní stránky poradenství (diagnostiky) v obecně závazných právních normách. 12/2011 MŠMT Návrh úprav příslušných norem je zpracován a předložen ke schválení 9 V rámci stanovení míry podpory u žáků s potřebou podpůrných opatření zpracovat návrh řešení obligatornosti přítomnosti dvou pedagogických pracovníků ve třídě (skupině) v níž je vzděláván žák nebo vzděláváni žáci s potřebou podpůrných opatření. 12/2011 MŠMT Návrh úprav příslušných norem je zpracován a předložen ke schválení Podpora inkluze v oblasti předškolního vzdělávání Cíl Činnost (aktivita, opatření) Časový horizont (termín) Odpovědnost za plnění Indikátor(y) naplnění 4. Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního přístupu v oblasti předškolního vzdělávání, vyrovnávání sociálních nerovností a vzdělanostních Zpracovat návrhy opatření směřující k vytvoření organizačních, materiálních a personálních podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání v oblasti institucionalizovaného předškolního vzdělávání (v mateřských školách) Průběžně MŠMT Návrhy jsou zpracovány a předloženy ke schválení Zpracovat návrh opatření řešících rozvoj inkluzívního vzdělávání v oblasti předškolního vzdělávání v návaznosti na mechanismy rané péče a včasné péče8 . Průběžně MŠMT, MPSV Návrh je zpracován a předložen ke schválení Zpracovat návrh a pilotně ověřit alternativní pro-inkluzívně orientované modely předškolní přípravy 12/2011 MŠMT Pilotní ověřování je ukončeno, návrh je zpracován a předložen ke schválení 8 Ve vztahu k včasné péči budou tato opatření v souladu s Akčním plánem realizace Koncepce včasné péče o děti ze sociálně znevýhodňujícího prostředí. 10 šancí Zpracovat studii proveditelnosti povinného předškolního vzdělání v posledním roce před zahájením základního vzdělání 12/2011 MŠMT Analýza je zpracována a předložena ke schválení Zpracovat studii proveditelnosti eventuální „nárokovosti“ předškolní přípravy v plném rozsahu. 12/2012 MŠMT, Studie je zpracována a předložena ke schválení Podpora inkluze v oblasti primárního a sekundárního vzdělávání Cíl Činnost (aktivita, opatření) Časový horizont (termín) Odpovědnost za plnění Indikátor(y) naplnění 5. Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání v oblasti základního, a Zpracovat návrhy opatření směřujících k vytvoření organizačních, materiálních a personálních podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání (na školách hlavního výchovně-vzdělávacího proudu) v oblasti základního a sekundárního vzdělávání (s vymezením případných specifik pro daný stupeň vzdělávání) Průběžně MŠMT Návrhy jsou zpracovány a předloženy ke schválení (bude průběžně hodnoceno v rámci aktualizací tohoto dokumentu) Specifikovat a kategorizovat jednotlivá podpůrná opatření na úrovni primárního a sekundárního vzdělávání a řešit otázky obligatornosti jejich aplikace 12/2010 MŠMT Návrh specifikace a kategorizace podpůrných opatření je zpracován a předložen ke schválení 11 sekundárního vzdělávání Zpracovat návrhy transformace činnosti škol samostatně zřízených pro žáky a žákyně se zdravotním postižením (s výrazným akcentem na orientaci speciálních škol na segment žáků se závažnými formami postižení s intenzivní a mimořádnou potřebou podpůrných opatření, pro něž ze závažných důvodů představuje vzdělávání ve školách samostatně zřízených pro žáky se zdravotním postižením naplnění jejich nejlepšího zájmu a výraznější kooperaci se školami hlavního výchovně vzdělávacího proudu ve prospěch rozvoje inkluzívního vzdělávání); postupně přetvářet stávající systém škol samostatně zřízených pro děti, žáky a studenty se zdravotním postižením, které by vedle své dosavadní převážně i vzdělávací funkce plnily úlohu konzultačních a didaktických pracovišť 12/2011 MŠMT Návrhy jsou zpracovány a předloženy ke schválení (bude průběžně hodnoceno v rámci aktualizací tohoto dokumentu) Připravit návrh transformace základních škol praktických, zpracovat analýzu využití RVP ZV LMP 12/2010 MŠMT Návrh je zpracován a předložen ke schválení. Vedle primárně inkluzívních opatření, v souladu s naplněním práv osob s postižením, podrobně vymezit pravidla uskutečňování formy jiného způsobu vzdělávání ve smyslu § 42 školského zákona, s cílem stanovit jednotný způsob metodického, organizačního a personálního zajištění tohoto způsobu vzdělávání u žáků s těžkým a hlubokým mentálním postižením 6/2011 MŠMT Je zpracován a schválen příslušný návrh (pravidla) 12 Zpracovat návrh na posílení inkluzívního vzdělávání relevantních cílových skupin žáků s nařízenou ústavní výchovou, vycházejících z přístupu zaměřeného na integraci služeb, partnerství a rychlou reintegraci jedince do společnosti 6/2011 MŠMT Je zpracován a schválen příslušný návrh Podpora inkluze v oblasti terciárního vzdělávání Cíl Činnost (aktivita, opatření) Časový horizont (termín) Odpovědnost za plnění Indikátor(y) naplnění 6. Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání v oblasti na úrovni terciárního vzdělávání Zpracovat návrhy opatření směřujících k vytvoření organizačních, materiálních, personálních a institucionálních podmínek pro rozvoj inkluzívního vzdělávání v oblasti terciárního vzdělávání (základní otázky podpory inkluzívního vzdělávání v tomto segmentu řešit v rámci Dlouhodobého záměru pro vysoké školy a jeho aktualizací v rámci rozvojových programů a IPn a zpracování nového systému financování vysokých škol) Průběžně MŠMT Návrhy jsou zpracovány a předloženy ke schválení (bude průběžně hodnoceno v rámci aktualizací tohoto dokumentu) Specifikovat a kategorizovat jednotlivá podpůrná opatření na úrovni terciárního vzdělávání a řešit otázky obligatornosti jejich aplikace 12/2010 MŠMT Návrh specifikace a kategorizace podpůrných opatření je zpracován a předložen ke schválení Příprava pedagogických pracovníků a oblast jejich dalšího vzdělávání Cíl Činnost (aktivita, opatření) Časový horizont (termín) Odpovědnost za plnění Indikátor(y) naplnění 13 7. Standardizovat proces pregraduální přípravy pedagogů a vypracovat návrhy směřující k celkovému posilování kompetencí pedagogů pro realizaci inkluzívního vzdělávání Vytvořit standardy v oblasti pregraduální přípravy pedagogických pracovníků a jejich implementace ve spolupráci s Akreditační komisí a představiteli relevantních IPn (spolupráce na tvorbě standardů práce učitele) 12/2013 MŠMT Standardy jsou vytvořeny, jsou závazné a probíhá jejich implementace Zpracovat návrh na adekvátní naplňování potřeb pedagogických pracovníků v oblasti dalšího vzdělávání ve vztahu k rozvoji inkluzívního vzdělávání (na základě realizované analýzy potřeb v dané oblasti) 12/2011 MŠMT Analýza je vypracována, návrh je zpracován a předložen ke schválení Zpracovat návrhy alternativních forem posilování kompetencí pedagogických pracovníků ve vztahu ke vzdělávání dětí, žáků a studentů s potřebou podpůrných opatření 6/2012 MŠMT Návrhy jsou zpracovány a předloženy ke schválení Diagnostika a poradenství Cíl Činnost (aktivita, opatření) Časový horizont (termín) Odpovědnost za plnění Indikátor(y) naplnění 8. Vypracovat a předložit ke schválení návrhy opatření směřujících k zajištění, zefektivnění a zkvalitnění Zpracovat návrh jednotného systému organizace, řízení a metodického vedení školských poradenských zařízení, včetně ustavení systému odborné supervize jejich činnosti a vzniku revizního pracoviště pro přezkum výsledků činnosti školských poradenských zařízení 12/2010 MŠMT Návrh je zpracován a předložen ke schválení, je zpracován a schválen návrh odborné supervize činnosti ŠPZ a vzniku a činnosti revizního pracoviště Standardizovat činnost školských poradenských zařízení 12/2012 MŠMT Existují závazné standardy činnosti školských poradenských zařízení 14 poradenských služeb ve vztahu k jejich uživatelům Zpracovat návrh posílení personálních kapacit systému poradenských služeb ve školství a posílení mobility služeb 6/2011 MŠMT Návrh je zpracován a předložen ke schválení Zpracovat návrh rozvoje systému školních poradenských pracovišť 6/2011 MŠMT Návrh je zpracován a předložen ke schválení Zajistit podmínky pro optimalizaci, síťování a zvyšování kvality poradenských služeb na terciárním stupni vzdělávání, rozvoj spolupráce v oblasti poskytování poradenských služeb na úrovni sekundárního a terciárního vzdělávání 12/2013 MŠMT Návrh zajištění uvedených podmínek je zpracován a předložen ke schválení Definovat, ověřit a validizovat nové možnosti a způsoby diagnostikování speciálních vzdělávacích potřeb dětí, žáků, žákyň a studentů v souladu s nejnovějšími poznatky psychologických, pedagogických a speciálně pedagogických věd průběžně MŠMT Návrh je zpracován a předložen ke schválení, poznatky jsou průběžně implementovány. Koordinace aktivit rozvoje inkluzívního vzdělávání na lokální úrovni Cíl Činnost (aktivita, opatření) Časový horizont (termín) Odpovědnost za plnění Indikátor(y) naplnění 9. Připravit podmínky pro efektivní Zpracovat návrh a pilotně ověřit činnosti platforem podporujících koordinaci aktivit v oblasti rozvoje inkluzívního vzdělávání na lokální úrovni 9/2010 MŠMT Pilotní ověřování je ukončeno, návrh je zpracován a předložen ke schválení 15 koordinaci aktivit směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání na lokální a regionální úrovni Na základě pilotního ověřování vytvořit metodiku činnosti lokálních platforem podporujících koordinaci aktivit v oblasti rozvoje inkluzívního vzdělávání a řešit otázku obligatornosti jejich existence na úrovni obcí s rozšířenou působností 12/2011 MŠMT Pilotní ověřování je ukončeno, existuje návrh metodiky. Analytické a výzkumné aktivity Cíl Činnost (aktivita, opatření) Časový horizont (termín) Odpovědnost za plnění Indikátor(y) naplnění 10. Realizovat výzkumné aktivity v oblasti vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami Podporovat výzkumné záměry a další výzkumné aktivity zaměřené na oblast inkluzívního vzdělávání Průběžně MŠMT Počet realizovaných výzkumných záměrů či dalších aktivit, počet výzkumných zpráv, studií, publikovaných výstupů apod. Akcentovat podporu výzkumných aktivit zaměřených na oblast inkluzívního vzdělávání v dotačních programech vyhlašovaných MŠMT Průběžně MŠMT Z dotačních programů MŠMT lze financovat výzkumné aktivity, počet financovaných výzkumných aktivit, objem poskytnutých prostředků, počet výstupů Realizovat analýzu připravenosti jednotlivých účastníků systému pro implementaci koncepčních změn podporujících rozvoj inkluzívního vzdělávání (definice příležitostí a rizik atd.) 12/2010 MŠMT Závěrečná zpráva z realizace analýzy 16 Realizovat analýzu potřeb pedagogických pracovníků v oblasti dalšího vzdělávání ve vztahu k práci s dětmi, žáky a studenty s potřebou podpůrných opatření 12/2010 MŠMT Závěrečná zpráva z realizace analýzy Vyčlenit prostředky na účast zástupců MŠMT, řídícího orgánu a expertních skupin na evropských platformách zabývajících se problematikou inkluzívního vzdělávání a prostředků na realizaci konzultací se zahraničními odborníky Průběžně MŠMT Objem vyčleněných prostředků Standardizace, metodická podpora a evaluace Cíl Činnost (aktivita, opatření) Časový horizont (termín) Odpovědnost za plnění Indikátor(y) naplnění 11. Vytvořit podmínky pro standardizaci, evaluaci a další zkvalitňování inkluzívního vzdělávání Zpracovat rámec pro koncepci evaluace a standardizace mechanismů inkluzívního vzdělávání 3/2011 MŠMT Rámec je zpracován Kooperovat na přípravě standardů kvality profese učitele a připravit návrh na integrální začlenění aspektů týkající se práce s žáky a studenty s potřebou podpůrných opatření 12/2013 MŠMT Návrh standardů kvality profese učitele ve vztahu k práci se žáky a žákyněmi s potřebou podpůrných opatření je zpracován Zpracovat návrh adekvátních forem evaluace a autoevaluace práce pedagogických pracovníků a dalších subjektů ve vztahu k inkluzi 12/2011 MŠMT Návrh je zpracován 17 Zpracovat koncepci periodického ověřování efektivity přijatých opatření na podporu rozvoje inkluzívního vzdělávání (stanovení klíčových kvantitativních i kvalitativních ukazatelů) a jeho realizace 6/2012 MŠMT Koncepce je zpracována a schválena, proběhla první fáze periodického ověřování Zpracovat návrh vyhodnocování efektivity realizovaných opatření ve vztahu k žákům z romské menšiny prostřednictvím monitoringu poměru romských a neromských žáků vyučovaných dle RVP ZV LMP 12/2010 MŠMT Monitoring je realizován a hlavní zjištění jsou medializována. V případě potřeby jsou navržena další opatření na zvýšení efektivity přijímaných opatření. Ověřit možnosti aplikace mezinárodních nástrojů pro hodnocení míry aplikace inkluzívního přístupu v oblasti vzdělávání 6/2012 MŠMT Je vypracována zpráva o možnostech aplikace Zpracovat metodické materiály pro podporu rozvoje inkluzívního vzdělávání Průběžně MŠMT Počet zpracovaných metodických materiálů Zpracování návrhu prosazování jednotných technologických standardů podmiňující existenci standardů v oblasti komunikace či dalších relevantních podpůrných opatření pro osoby s postižením či znevýhodněním 12/2012 MŠMT Návrh je zpracován Informování a medializace aktivit, PR Cíl Činnost (aktivita, opatření) Časový horizont (termín) Odpovědnost za plnění Indikátor(y) naplnění 12. Zajistit efektivní informování Zpracovat základní programový dokument („policy paper“) podpory rozvoje inkluzívního vzdělávání 4/2010 MŠMT Základní programový dokument je připraven 18 odborné i široké veřejnosti o procesech a aktivitách směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání. Zpracovat strategii efektivního informování odborné i široké veřejnosti o argumentech podporujících toto pojetí vzdělávání, procesech a opatřeních směřujících k podpoře rozvoje inkluzívního vzdělávání a jejich předpokládaných důsledcích 12/2010 MŠMT Návrh strategie informování odborné i široké veřejnosti je připraven Zpracovat strategii prezentace relevantních zahraničních zkušeností z oblasti transformace vzdělávacího systému směrem ke zvýšení míry inkluzívního vzdělávání 12/2010 MŠMT Strategie prezentace zahraničních zkušeností s transformací vzdělávacího systému je připravena Realizovat mediální aktivity (cílené kampaně) směřující k odbourávání předsudků a eliminace segregačních tlaků v oblasti vzdělávání (se zvláštním zřetelem na oblast vzdělávání romských žáků). 6/2011 MŠMT Byla realizována tisková konference k zahájení kampaně, televizní a rozhlasové spoty jsou prezentovány v médiích