SP7MP_MTP2, Markéta Lopraisová 1, Téma: Souvislost zdravé stravy na školní prospěch žáků 1. stupně ZŠ[u1] Výzkumný problém[u2] : Cílem je zjistit, jakým způsobem se žáci na prvním stupni ZŠ stravují, jestli mají povědomí o zdravém způsobu života a stravování. A jestli děti, které se stravují zdravěji (konzumují více ovoce, zeleniny a méně konzervovaných výrobků a jídla ryhlého občerstvení), mají nižší absenci a lepší prospěch. 2, Výzkumná otázka: Mají žáci, kteří se stravují zdravě a pravidelně[INS: , :INS] lepší školní prospěch? [INS: Mají :INS] [DEL: Žáci :DEL] [INS: žáci, :INS] konzumující více ovoce a zeleniny[DEL: mají :DEL] nižší školní absenci? Mají žáci stravující se ve fastfoodech [INS: větší :INS] problémy s koncentrací a chováním[INS: než žáci …. :INS] ?[INS: :INS] 3, kvantitativní výzkumná strategie Možnost zhodnocení většího procenta populace [u3] a tím ověření vlivu stravu na osvojování vědomostí, chování a procesů s nimi spojenými. 4, Teoretická hypotéza: Žáci, kteří se stravující zdravě a pravidelně, mají lepší školní prospěch. Pracovní hypotézy: Žáci, kteří konzumují několikrát týdně ovoce a zeleninu, mají nižší absenci[INS: než ….. :INS] . Děti z domácností, kde rodiče/rodič vaří, méně chybí ve škole[INS: než….. :INS] . Děti stravující se ve “fast foodech“ mají vyšší absenci, než děti z rodin, které konzumují domácí stravu. Děti s nižší absencí ve škole[DEL: , :DEL] mají lepší prospěch, než děti s vyšší absencí.[u4] 5, Konceptualizace[u5] : Žáci/děti: Děti navštěvující povinnou školní docházku na 1. stupni základních škol v ČR. Fast food: Rychlé občerstvení, založené na rychlém zpracování, prodeji i konzumaci stravy. Absence: Nepřítomnost žáka ve výuce, ze zdravotních důvodů.[INS: :INS] [INS: A co „konzumace ovoce a zeleniny“ – je například džus konzumací ovoce a zeleniny? :INS] [INS: A co „rodič/rodiče vaří :INS] [INS: “ – kolikrát týdně musí vařit, aby byl považován za vařícího rodiče. Je používáni polotovarů vařením? Je vaření v mikrovlnné troubě vařením? Atd. :INS] Operacionalizace: způsoby a pravidelnost stravování:[u6] - fast food a kupovaná strava ve městě - domácí vařená strava - stravovací návyky a diety - školní jídelny - pravidelné / nepravidelné stravování [u7] zdravotní problémy a nemoci:[u8] - zdravotní problémy a nemoci, kterými jedinec trpí (chronické/nechronické/civilizační/virové) - kolikrát do roka je jedinec nemocný - závažnost zdravotních problému - léky (pravidelnost/množství užívání) absence ve škole: - počet hodin absence v určitém období - počet hodin absence za určité období školní prospěch: - průměrný školní prospěch žáka v určitém období - průměrný školní prospěch žáka za určité období 6, dotazník zprostředkovaný ve školách[u9] 7, Nejčastěji snídá (i více možností): o mléčné výrobky o sladké pečivo o slané pečivo o ovoce a zeleninu o cereálie o jiné (jaké?)……………. Svačinu do školy nejčastěji: o má z domu předem nachystanou o kupuje si ve školní kantýně nebo v obchodě cestou do školy o ve škole nesvačí Oběd má nejčastěji: o ve školní jídelně o doma o v restauraci o v rychlém občerstvení (asijské, McDonald, KFC,…) o jiné……………. Jak často se Vaše dítě stravuje jídlem z provozoven rychlého občerstvení? o každý nebo skoro každý den o několikrát do týdne o několikrát do měsíce o v[INS: ý :INS] [DEL: y :DEL] jímečně nebo vůbec Jaké provozovny rychlého občerstvení nejčastěji Vaše dítě navštěvujete? o asijské o McDonald o KFC opizza, párek v rohlíku, burek apod. ¨ jiné…………………….. Trpí Vaše dítě nemocí nebo poruchou, při které musí být speciálně upraven jídelníček/nesmí konzumovat určité potraviny, má speciální dietu? o ANO o NE Pokud ano, tak z jakého důvodu? o celiakie o cukrovka o fenylketonurie o jiné…………….. o potravinové alergie na:…………………… Preferujete nějaký z těchto stravovacích způsobů, kterým vedete své dítě: o vegetariánství o veganství/frutariánství o BIO potraviny o žádný o jiné: celozrnné pečivo 8, Etické a praktické problémy: - neochota sdělit osobní informace (zdravotní stav a stravovací návyky) o svých dětech (žácích 1. stupně ZŠ) - nízká návratnost dotazníků - proměnná reliabilita [u10] (v závislosti např. na ročním období) 9, Diplomovou práci budu vypracovávat z oboru výtvarné výchovy na základě svého výtvarného projevu, nebudu uplatňovat výzkum. Uvádím zde literaturu k tématu mé práce na katedře výtvarné výchovy. literatura: [u11] BLAHYNKA, Milan a kolektiv. Čeští spisovatelé 20. století. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1985. 830 stran. HLAVSA, Oldřich a Wick, Karel. Typographia – Písmo ilustrace kniha), Vydání 1. SNTL - Nakladatelství technické literatury. Praha, 1976 352 stran. OUKAL J. a kolektiv, Literatura pro IV. ročník gymnázií. 1. vyd. Nakladatelství: SPN-pedagogické nakladatelství, 2004. 390 stran. ISBN: 80-7235-311-X. PARRAMÓN, José M. Velká kniha o akvarelu, 1. vydání. Nakladatelství Svojtka a Vašut, 1995 ISBN: 80-7180-061-9. PARRAMÓN, José M. a FRESQUET G. Jak malovat akvarel. 1. vydání. Nakladatelství Svojtka a Vašut, 1995. ISBN: 80-7180-027-9. SKÁCEL, Jan. Básně (I). 4.vydání. BLOK, s. r. o., Brno, 2008. 296 stran. ISBN: 80-7029-119-2. SKÁCEL, Jan. Básně (II). 3. vydání. BLOK, s. r. o., Brno, 2008, 466 stran. ISBN: 80-86868-34-9. SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů.ISBN: 80-7209345-6. internet: ELIŠKA, Jiří. Vizuální komunikace, Písmo [online]. Dokument ve formátu Adobe PDF – 21 stran. Citováno 17. 4. 2010, 22:12. Dostupné na internetu: . ELIŠKA, Jiří. Vizuální komunikace, Písmo 2 [online]. Dokument ve formátu Adobe PDF – 16 stran. Citováno 17. 4. 2010, 22:12. Dostupné na internetu: . [INS: :INS] [INS: Téma výzkumu i hypotézy jsou dobře postaveny, v realizaci bych doporučila využít sekundárních dat o prospěchu a absenci dětí. Velkým problémem je sociální žádoucnost odpovědí :INS] [INS: – :INS] [INS: rodič :INS] [INS: těžko :INS] [INS: v dotazníku :INS] [INS: přizná, že svačiny dětem nedělá a že ho nechává jíst v KFC nebo bistru „Šanghaj“ :INS] [INS: J :INS] [INS: Taky pozor na intervenující proměnné – může platit, že méně vzdělaný rodič = méně péče o stravu dětí a zároveň méně vzdělaný rodič = méně péče o školní úspěšnost dětí a tím pádem i horší školní výsledky. :INS] ________________________________ [u1]Buď souvislost „s“ nebo „vliv na“ [u2]Chybí vysvětlení tématu v jednom odstavci. [u3]Myslím, že o „procento populace“ ve vašem výzkumu nepůjde, těžko dosáhnete byt jen jednoho…. [u4]Tady už jste se vzdálila od tématu stravy. [u5]Pozor, konceptualizovat musíte opravdu všechny proměnné z hypotéz [u6]To také není v hypotézách [u7]Pozor, v této fázi byste měla být zcela konkrétní [u8]To vy hypotézách vůbec nemáte! [u9]I školní prospěch a absenci budete zjišťovat dotazníkem? [u10]??? [u11]Chápu, ale nemohu uznat – nevztahuje se k výzkumnému projektu.