SP7MP_MTP2,
Markéta Lopraisová
1,
Téma:
Souvislost zdravé stravy na školní prospěch žáků 1. stupně ZŠ[u1]
Výzkumný problém[u2] :
Cílem je zjistit, jakým způsobem se žáci na prvním stupni ZŠ stravují, jestli mají povědomí o
zdravém způsobu života a stravování. A jestli děti, které se stravují zdravěji (konzumují více
ovoce, zeleniny a méně konzervovaných výrobků a jídla ryhlého občerstvení), mají nižší absenci a
lepší prospěch.
2,
Výzkumná otázka:
Mají žáci, kteří se stravují zdravě a pravidelně[INS: , :INS] lepší školní prospěch?
[INS: Mají :INS] [DEL: Žáci :DEL] [INS: žáci, :INS] konzumující více ovoce a zeleniny[DEL: mají
:DEL] nižší školní absenci?
Mají žáci stravující se ve fastfoodech [INS: větší :INS] problémy s koncentrací a chováním[INS: než
žáci …. :INS] ?[INS: :INS]
3,
kvantitativní výzkumná strategie
Možnost zhodnocení většího procenta populace [u3] a tím ověření vlivu stravu na osvojování
vědomostí, chování a procesů s nimi spojenými.
4,
Teoretická hypotéza:
Žáci, kteří se stravující zdravě a pravidelně, mají lepší školní prospěch.
Pracovní hypotézy:
Žáci, kteří konzumují několikrát týdně ovoce a zeleninu, mají nižší absenci[INS: než ….. :INS] .
Děti z domácností, kde rodiče/rodič vaří, méně chybí ve škole[INS: než….. :INS] .
Děti stravující se ve “fast foodech“ mají vyšší absenci, než děti z rodin, které konzumují domácí
stravu.
Děti s nižší absencí ve škole[DEL: , :DEL] mají lepší prospěch, než děti s vyšší absencí.[u4]
5,
Konceptualizace[u5] :
Žáci/děti: Děti navštěvující povinnou školní docházku na 1. stupni základních škol v ČR.
Fast food: Rychlé občerstvení, založené na rychlém zpracování, prodeji i konzumaci stravy.
Absence: Nepřítomnost žáka ve výuce, ze zdravotních důvodů.[INS: :INS]
[INS: A co „konzumace ovoce a zeleniny“ – je například džus konzumací ovoce a zeleniny? :INS]
[INS: A co „rodič/rodiče vaří :INS] [INS: “ – kolikrát týdně musí vařit, aby byl považován za
vařícího rodiče. Je používáni polotovarů vařením? Je vaření v mikrovlnné troubě vařením? Atd. :INS]
Operacionalizace:
způsoby a pravidelnost stravování:[u6]
- fast food a kupovaná strava ve městě
- domácí vařená strava
- stravovací návyky a diety
- školní jídelny
- pravidelné / nepravidelné stravování
[u7] zdravotní problémy a nemoci:[u8]
- zdravotní problémy a nemoci, kterými jedinec trpí
(chronické/nechronické/civilizační/virové)
- kolikrát do roka je jedinec nemocný
- závažnost zdravotních problému
- léky (pravidelnost/množství užívání)
absence ve škole:
- počet hodin absence v určitém období
- počet hodin absence za určité období
školní prospěch:
- průměrný školní prospěch žáka v určitém období
- průměrný školní prospěch žáka za určité období
6,
dotazník zprostředkovaný ve školách[u9]
7,
Nejčastěji snídá (i více možností):
o mléčné výrobky o sladké pečivo o slané pečivo
o ovoce a zeleninu o cereálie o jiné (jaké?)…………….
Svačinu do školy nejčastěji:
o má z domu předem nachystanou
o kupuje si ve školní kantýně nebo v obchodě cestou do školy
o ve škole nesvačí
Oběd má nejčastěji:
o ve školní jídelně o doma o v restauraci
o v rychlém občerstvení (asijské, McDonald, KFC,…) o jiné…………….
Jak často se Vaše dítě stravuje jídlem z provozoven rychlého občerstvení?
o každý nebo skoro každý den o několikrát do týdne
o několikrát do měsíce o v[INS: ý :INS] [DEL: y :DEL] jímečně nebo
vůbec
Jaké provozovny rychlého občerstvení nejčastěji Vaše dítě navštěvujete?
o asijské o McDonald o KFC opizza, párek v rohlíku, burek apod.
¨ jiné……………………..
Trpí Vaše dítě nemocí nebo poruchou, při které musí být speciálně upraven jídelníček/nesmí
konzumovat určité potraviny, má speciální dietu?
o ANO o NE
Pokud ano, tak z jakého důvodu?
o celiakie o cukrovka o fenylketonurie o jiné……………..
o potravinové alergie na:……………………
Preferujete nějaký z těchto stravovacích způsobů, kterým vedete své dítě:
o vegetariánství o veganství/frutariánství o BIO potraviny
o žádný o jiné: celozrnné pečivo
8,
Etické a praktické problémy:
- neochota sdělit osobní informace (zdravotní stav a stravovací návyky) o svých dětech
(žácích 1. stupně ZŠ)
- nízká návratnost dotazníků
- proměnná reliabilita [u10] (v závislosti např. na ročním období)
9,
Diplomovou práci budu vypracovávat z oboru výtvarné výchovy na základě svého výtvarného projevu,
nebudu uplatňovat výzkum. Uvádím zde literaturu k tématu mé práce na katedře výtvarné výchovy.
literatura:
[u11] BLAHYNKA, Milan a kolektiv. Čeští spisovatelé 20. století. 1. vyd. Praha: Československý
spisovatel, 1985. 830 stran.
HLAVSA, Oldřich a Wick, Karel. Typographia – Písmo ilustrace kniha), Vydání 1. SNTL -
Nakladatelství technické literatury. Praha, 1976 352 stran.
OUKAL J. a kolektiv, Literatura pro IV. ročník gymnázií. 1. vyd. Nakladatelství: SPN-pedagogické
nakladatelství, 2004. 390 stran. ISBN: 80-7235-311-X.
PARRAMÓN, José M. Velká kniha o akvarelu, 1. vydání. Nakladatelství Svojtka a Vašut, 1995 ISBN:
80-7180-061-9.
PARRAMÓN, José M. a FRESQUET G. Jak malovat akvarel. 1. vydání. Nakladatelství Svojtka a Vašut,
1995. ISBN: 80-7180-027-9.
SKÁCEL, Jan. Básně (I). 4.vydání. BLOK, s. r. o., Brno, 2008. 296 stran. ISBN: 80-7029-119-2.
SKÁCEL, Jan. Básně (II). 3. vydání. BLOK, s. r. o., Brno, 2008, 466 stran. ISBN: 80-86868-34-9.
SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů.ISBN: 80-7209345-6.
internet:
ELIŠKA, Jiří. Vizuální komunikace, Písmo [online]. Dokument ve formátu Adobe PDF – 21 stran.
Citováno 17. 4. 2010, 22:12. Dostupné na internetu: .
ELIŠKA, Jiří. Vizuální komunikace, Písmo 2 [online]. Dokument ve formátu Adobe PDF – 16 stran.
Citováno 17. 4. 2010, 22:12. Dostupné na internetu:
.
[INS: :INS]
[INS: Téma výzkumu i hypotézy jsou dobře postaveny, v realizaci bych doporučila využít sekundárních
dat o prospěchu a absenci dětí. Velkým problémem je sociální žádoucnost odpovědí :INS] [INS: –
:INS] [INS: rodič :INS] [INS: těžko :INS] [INS: v dotazníku :INS] [INS: přizná, že svačiny dětem
nedělá a že ho nechává jíst v KFC nebo bistru „Šanghaj“ :INS] [INS: J :INS] [INS: Taky pozor na
intervenující proměnné – může platit, že méně vzdělaný rodič = méně péče o stravu dětí a zároveň
méně vzdělaný rodič = méně péče o školní úspěšnost dětí a tím pádem i horší školní výsledky. :INS]
________________________________
[u1]Buď souvislost „s“ nebo „vliv na“
[u2]Chybí vysvětlení tématu v jednom odstavci.
[u3]Myslím, že o „procento populace“ ve vašem výzkumu nepůjde, těžko dosáhnete byt jen jednoho….
[u4]Tady už jste se vzdálila od tématu stravy.
[u5]Pozor, konceptualizovat musíte opravdu všechny proměnné z hypotéz
[u6]To také není v hypotézách
[u7]Pozor, v této fázi byste měla být zcela konkrétní
[u8]To vy hypotézách vůbec nemáte!
[u9]I školní prospěch a absenci budete zjišťovat dotazníkem?
[u10]???
[u11]Chápu, ale nemohu uznat – nevztahuje se k výzkumnému projektu.